توانمند‌سازی فردی و اجتماعی پشتوانه ازدواج پایدار

توانمندسازی فردی و اجتماعی از پشتوانه‌های ازدواج پایدار است لذا در حال حاضر ضرورت وجود یک نظام آموزشی و مهارت محور به عنوان پشتوانه مهم برای خانواده در کشور به خوبی احساس می‌شود.

به گزارش یزدی نیوز«فاطمه دانش یزدی» مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد در یادداشت خود به مناسبت روز ازدواج آورده است؛ «توانمندسازی فرآیندی است که طی آن مردم، نهادهای مختلف و جوامع بر امور زندگی خود تسلط  پیدا می‌کنند. این موضوع فرآیند پیوسته‌ای است که براساس آن افراد یک جامعه از نوعی خود اعتمادی برخوردار می‌شوند و قادر به ارزیابی درست و شناخت واقعی خویش می‌باشند . 

 
امروزه توانمندی به عنوان یکی از ابزارهای سودمند ارتقای کیفی سطح زندگی و افزایش اثربخشی فردی و اجتماعی است که می‌تواند از زاویه‌های مختلف بر موفقیت در ازدواج و تداوم زندگی مشترک تاثیر بگذارد . 
 
توانمندسازی در زمینه مهارت‌های زندگی، مدیریت خانواده، ارتباطات اجتماعی، مهارت‌های اقتصادی، فرزندپروری و مولفه هایی از این قبیل علاوه بر این که شخصیت فرد را به کمال و پیشرفت نزدیک می سازد، در مقوله ازدواج نیز نتایج مثبتی به همراه دارد . 
 
آموزش و تقویت مهارت‌ها در جهت بهبود دیدگاه‌ها و نگرش‌های جوانان و خانواده ها در شرایط امروز جامعه و ظرفیت‌سازی، توسعه فرصت‌ها برای رشد و ارتقای اعضای خانواده ضرورتی انکارناپذیر است اما بهبود مسائل اقتصادی و آسان‌سازی شرایط برای ورود جوانان به زندگی مشترک را نیز نمی‌توان نادیده گرفت . 
 
به نظر می رسد در عصر حاضر با توجه به بالا رفتن سطح اطلاعات و آگاهی جوانان و حساسیت‌های ذهنی متعدد نسبت به ازدواج، می‌بایست شاهد افزایش پیوندهای زناشویی پایدار باشیم اما چنین اتفاقی رقم نخورده است زیرا حجم وسیع اطلاعات بدون باور شخصی و مهارت درونی هرگز نمی‌تواند چاره‌ساز باشد و هر آنچه در بستر اجتماع و خانواده به تمرین و یادگیری آن مشغول شده‌ایم به مراتب اثرات بهتری از سایر محیط‌های تمرین آگاهی با خود به همراه داشته است . 
 
فضای امروز کشور ایجاب می‌کند برای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی به سمت اصلاح و بهبود شیوه‌های زندگی و سبک رفتار اجتماعی حرکت کنیم و  در این زمینه نیز روش‌های کلیشه‌ای، برنامه‌های موازی و آموزش‌های زودگذر نمی‌تواند چاره‌ساز باشد . 
 
برای رسیدن به توانمندسازی فردی و اجتماعی که نه تنها در زمینه ازدواج بلکه سایر ابعاد زندگی نیز بسیار مؤثر است، تیزبینی و حساسیت خاصی را می‌طلبد تا با مطالعات عمیق و بررسی‌های گسترده وارد این حوزه شده و برنامه‌های کارآمد در این زمینه را به صورت مشارکتی و منسجم به اجرا بگذاریم . 
 
در حال حاضر ضرورت وجود یک نظام آموزشی و مهارت محور به عنوان پشتوانه مهم برای خانواده در کشور به خوبی احساس می‌شود که می‌تواند یکی از راهکارهای مهم ارتقا سطح پایداری در زندگی محسوب شود که این مهم جز با همکاری و هماهنگی در سطوح کلان ملی و بهره‌مندی از تمام دستگاه‌های علمی و اجرایی در سایه عزم ملی و با نقش‌آفرینی سازمان‌های مردم نهاد امکان‌پذیر نخواهد شد.»
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..