روایتی از زندگی امام محمد تقی(ع)

امروز یک شنبه 21 مرداد ماه 97 مصادف با 29 ذی القعده، سالروز شهادت امام«محمد تقی(ع)»ملقب به امام جواد الائمه است که در میان خانواده امام رضا(ع) و در محافل شیعه از ایشان به عنوان مولودی پرخیر و برکت یاد می‌شود .

به گزارش یزدی نیوز«محمدبن علی‌بن موسی» معروف به جواد و تقی نهمین امام شیعیان است که بعد از پدرش علی بن موسی الرضا امامت مسلمانان را برعهده گرفت .

 
وی در ۱۰ ماه رجب سال ۱۹۵ هجری در مدینه متولد شده و این در حالی است که پیشگویی ولادت آن امام از زبان پدر بزرگوارش چندین بار مطرح شده بود .
 
ولادت امام جواد (ع) همچون ولادت سایر ائمه معصومین با ویژگی‌های مخصوصی همراه بوده است .
 
مادر بزرگوارش خیزران نام داشت که از خاندان ماریه قبطیه یکی از همسران رسول خدا (ص) بود .
 
دوران کودکی امام جواد(ع) از دوران شیرخوارگی تا سن هفت سالگی که به امامت رسید با حوادث گوناگونی آمیخته است .
 
با شهادت پدر ایشان و به امامت رسیدن امام جواد(ع) در سن کودکی، یکی از موضوعاتی که حتی یاران امام هشتم را دچار شک و تردید کرد کم سن و سال بودن وی برای مقام امامت بود .
 
اگرچه امام محمد تقی(ع) نسبت به سایر امامان در سن بسیار کمی به امات رسید اما دوران هفده ساله امامت او دورانی نسبتا طولانی و پرحادثه است .
 
این امام بزرگوار به دلیل قابلیت، لیاقت و بهره مندی از موهبت الهی از جایگاه رفیعی در پیشگاه خداوند و تمام کسانی که بهره‌ای از شناخت ایشان دارند برخوردار است .
 
برخورداری امام جواد(ع) از این قابلیت و جایگاه ویژه موجب شد که مامون ایشان را به همسری دخترش برگزید و از طرف دیگر به دلیل قرار گرفتن مامون در میان یک سلسله تنگناها و شرایط دشوار سیاسی و رهایی از این وضعیت تصمیم گرفت خود را به خاندان پیامبر نزدیک کند .
 
از آنجا که یکی از ابعاد بزرگ زندگی ائمه بعد فرهنگی آن است، این پیشوایان بزرگ هر کدام در عصر خود فعالیت فرهنگی داشته‌اند و در مکتب خویش شاگردانی تربیت می‌کردند .
 
از دوره امام جواد(ع) تا امام عسکری(ع) به دلیل فشارهای سیاسی و کنترل شدید فعالیت آنان شعاع فعالیت‌های این بزرگواران بسیار محدود بود که از این نظر تعداد پرورش یافتگان مکتب آنان نسبت به زمان‌های قبل کاهش بسیار چشمگیری را نشان می‌دهد .
 
بنابراین اگر میخوانیم که تعداد راویان و اصحاب حضرت جوادعلیه السلام قریب به ۱۱۰ نفر بودند و جمعا ۲۵۰ حدیث از آن حضرت نقل شده، نباید تعجب کنیم، زیرا از یک سو، آن حضرت شدیدا تحت مراقبت و کنترل سیاسى بود و از طرف دیگر، زود به شهادت رسید و به اتفاق نظر دانشمندان بیش از ۲۵ سال عمر نکرده است.
 
درباره چگونگی شهادت پیشوای نهم شیعیان اختلاف است در بعضی از منابع آمده که معتصم به وسیله منشی یکی از وزیرانش او را مسموم و به شهادت رساند اما برخی دیگر معتقدند که معتصم به وسیله ام‌الفضل ایشان را مسموم کرد .
 
روز شهادت وی در بیشتر منابع آخر ذی القعده بیان‌شده، اما بعضی از منابع پنجم یا ششم ذی الحجه ذکر کردند .
 
گفتنی است؛ پیکر ایشان در کنار جدش موسی بن جعفر(ع) در مقبره قریش در کاظمین به خاک سپرده شده است.
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..