چرا جوانان ازدواج نمی‌کنند؟

در حالی که ازدواج یکی از امور پسندیده از نگاه اسلام، گذشتگان و ایرانیان اصیل است اما در حال حاضر سن ازدواج در کشور رو به افزایش رفته و جوانان به زندگی مجردی و دور از دغدغه متمایل هستند.

به گزارش یزدی نیوزدر نگاه بسیاری از خانواده‌ها، گرایش جوانان به زندگی مجردی ناشی از ترس جوانان خود از مشکلات اقتصادی بیان می‏‏‌شود اما این موضوع یکی از کمرنگ‏‏‌ترین علل دوری افراد از امر ازدواج است و در واقع جانشینی باورهای اشتباه در میان این افراد، عامل اصلی افزایش سن ازدواج در بین جوانان است به طوری که خود این افراد کمتر به بهانه مشکلات اقتصادی از ازدواج دوری می‌کنند. 

 
در این باره به میان مردم به ویژه جوانان مجرد یزدی رفتیم تا از علل دوری آنها ار امر پسندیده ازدواج بپرسیم ولی پاسخ آنان در این مورد جالب و قابل تامل است.
 
ازدواج برای دستیابی به آرامش
 
«مجتبی دهقان بنادکی» شهروند ۳۳ ساله یزدی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا که «چرا تاکنون ازدواج نکرده‏‏اید؟»، اظهار می‌کند: تاکنون به شرایط مناسب ازدواج دست نیافته و شخص مورد نظر خود را پیدا نکرده ‎‎ ام. 
 
وی در مورد شخصیت مورد نظر خود برای ازدواج می‌گوید: به دنبال فردی هستم که شخصیتی مناسب داشته و فردی خوش اخلاق و خوش ظاهر و سیما باشد. 
 
این جوان یزدی در رابطه با هدف خود از ازدواج نیز تصریح می‏‏‌کند: ازدواج مسیر و راهی است برای دست یافتن به یک زندگی سرشار از آرامش و هدف از ازدواج چیزی جز به دست آوردن آرامش نیست. 
 
دهقان بنادکی با بیان این که بهترین زمان برای ازدواج سنین کمتر از ۳۰ سال است، بیان می‏‏‌کند: هر چند از سن دقیق ازدواج آگاهی ندارم اما می‏دانم که این سن در کشور ما رو به افزایش است. 
 
سختگیری‏‏ خانواده‌ها برای ازدواج جوانان 
 
«ابوالفضل عبدی» هنرمند ۳۷ ساله یزدی نیز در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا به مشکلات خانوادگی به عنوان مانعی برای ازدواج خود تاکنون اشاره و اظهار می‏‏‌کند: هر چند سختگیری‏‏‌های فرهنگی خانوادگی یکی از عوامل عمده تاخیر من در امر ازدواج است اما مشکلات اقتصادی و سختگیری ‎‎ های خانواده عروس و نبودن شخص مورد نظر برای من نیز از دلایل تاخیر در این امر است.
 
وی با بیان این که یافتن همسر ایده‌‏‏آل نیز کار دشواری است، تصریح می‏‏‌کند: من به دنبال همسری نجیب، خوش چهره و هنرمند هستم که علاوه بر این معیارها، بتواند امورات و کارهای خانه را به خوبی اداره کند و شخصی وفادار نسبت به من باشد. 
 
این هنرمند یزدی با بیان این که سن مناسب ازدواج از نگاه او بین ۲۵ تا ۳۰ سال است، می ‎‎ گوید: هر چند سن ازدواج در کشور بالا رفته است اما این سن به درک دو طرف از زندگی و شناخت افراد بستگی دارد و علاوه بر آن هر دو باید توانانیی اداره زندگی را داشته باشند. 
 
افزایش سطح توقع افراد از یکدیگر 
 
«زینب نجف پور» دانشجوی ۲۵ ساله ساکن یزد با اشاره به این که هنوز شرایط ازدواج وی مهیا نشده است، به خبرنگار ایسنا می‏‏‌گوید: شرایط دلخواه ازدواج در حقیقت همان ملاک ‎‎ ها و معیارهای ازدواج است که تاکنون در افراد مورد نظرم پیدا نکرده‏‏ام. 
 
وی در رابطه با هدف از ازدواج، بیان می ‎ کند: هدف از ازدواج از نگاه هر فردی متفاوت است اما این هدف از نگاه من کامل شدن و بی‏‏نیازی از بسیاری از نیازهای کنونی است. 
 
این دختر ۲۵ ساله با اشاره به این که معیارهای ایده‏‏آل او برای انتخاب همسر شامل صداقت، اخلاق و رفتار و موارد مشابه است، در رابطه با سن ازدوج عنوان می‏‏‌کند: سن مناسب ازدواج برای یک دختر از دیدگاه من ۲۶ سالگی است. 
 
وی در رابطه با علت افزایش سن ازدواج در ایران به ویژه در بین دختران، می ‎‎ گوید: این روزها همه به دنبال افرادی با تمام معیارهای ایده ‎‎ آل خود هستیم، در حالی که تمامی این معیارها در خود ما نیز وجود ندارد و همین افزایش سطح توقع و انتظار افراد، مانعی برای ازدواج‏‏های به موقع آنهاست.
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..