استاندار یزد تاکید کرد:

ستاد اقتصاد مقاومتی بر استوارسازی زیرساخت ها تمرکز دارد/ توجه به جایگاه مثبت یزد در اقتصاد ملّی

استاندار یزد در نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان که به ریاست وزیر کشور برگزار شد با اشاره به توانمندی های شاخص و لزوم توجه به دوام و جایگاه مثبت یزد در اقتصاد ملّی، گفت: ستاد اقتصاد مقاومتی استان بر استوارسازی زیرساخت ها و بهبود محیط کسب و کار تمرکز دارد.

به گزارش یزدی نیوزشانزدهمین نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان به ریاست «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور و با حضور «محمود زمانی قمی» استاندار یزد، معاونان وزیر، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، فرمانداران، دبیر و اعضای این ستاد در سالن کوثر استانداری یزد برگزار شد.

استاندار یزد در این نشست بیان کرد: یزد به عنوان استانی تاریخی و فرهنگی با نخبگان بسیار بزرگ در عرصه های مختلف و تاریخ این سرزمین افتخار آفرین بوده و ایفای نقش موثری نیز داشته است.
«محمود زمانی قمی» ادامه داد: امروز دوام و جایگاه مثبت یزد در اقتصاد ملی  داری نقش پر اهمیت و نیازمند توجه و همراهی برای توسعه و پایداری است که تولید ناخالص داخلی استان بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد تومان و  سهم  22 میلیون تومانی هر یزدی  با توجه به سرانه تولید نشانی بر این مدعا می باشد.
زمانی قمی افزود: عمده ترین بخش های ارزش‌آفرین استان در زمینه معدن، کانی های فلزی، منسوجات، حمل و نقل و بهداشت و درمان  است که بخش درمان به دلیل کیفیت و اخلاق شایسته مردم در ردیف خوشنام ترین های کشور قرار دارد.
عالی ترین مقام اجرایی استان با اشاره به پیشگامی یزدی ها در ابداع روش های مناسب استفاده از آب، خاطرنشان کرد: در برابر هر مترمکعب آبی که در صنعت استان یزد مورد استفاده قرار می گیرد ۲۲ میلیون تومان ارزش افزوده حاصل می شود و این تناسب در استان های دیگر فلات مرکزی ارزش آفرینی بسیار کمتری به همراه دارد.
وی به تدبیر یزدی ها در انتخاب خوشه صنعت نساجی به عنوان گزینه سازگار با اقلیم و مناسب برای آغاز صنعتی شدن اشاره کرد و گفت: سهم یزد در صادرات غیرنفتی نزدیک به۵۰۰ میلیون دلار است که امیدواریم به رغم همه فشارها علیه جمهوری اسلامی این وضعیت بهبود یابد.
 
 
شناسایی دقیق وضعیت کشور  برای مدیریت تنش ها و عبور از تحریم
 
 
زمانی قمی تصریح کرد: کاشی و سرامیک، انواع نایلون، پسته، شیشه ساختمانی، سیم وکابل، محصولات فولادی، هیدرو کربن، ظروف شیشه ای و مواد شوینده از عمده ترین محصولات صادراتی استان محسوب می شوند.
استاندار یزد ادامه داد: ۵۰ درصد کاشی و سرامیک، ۲۷ درصد نساجی و  15 درصد فولاد کشور در یزد تولید می شود و از سوی دیگر نیز ۵۱ درصد سنگ آهن کشور در این استان استخراج می شود و به واحدهای فرآوری سایر استان ها از جمله اصفهان انتقال می یابد.
رئیس ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان افزود: بالغ بر ۵ میلیارد تن ذخائر شناسایی شده و متنوع معدنی، ۱۹ خوشه صنعتی و صنفی مورد مطالعه، قرار داشتن در ردیف دوم کشور در موضوع پارک علم و فناوری، تداوم ۲۴ ساله رتبه نخست استان در کنکور سراسری و منابع انسانی متخصص و کاردان از قابلیت های دیگر این استان است.
زمانی قمی خاطرنشان کرد: ستاد اقتصاد مقاومتی استان بر استوارسازی زیرساخت های موثر در بهبود محیط کسب و کار، رفع بیکاری و حل مشکلات اقتصادی تمرکز دارد و علاوه بر مرکز استان، جلسات این ستاد در شهرستان ها، معادن و واحدهای صنعتی مختلف نیز تشکیل و مبتنی بر نظرات صاحبان تجربه و اندیشه مسائل برای رفع یا انعکاس به ستاد مرکزی دسته بندی می شوند.
وی با اشاره به احصای میزان وابستگی صنعت استان در مواد اولیه به خارج از کشور و ارائه به تیم اقتصادی دولت گفت: اقداماتی از جمله حرکت به سمت تولید برخی مواد اولیه در استان برای عبور از تحریم های ظالمانه علیه کشور در حال انجام و شناسایی وضعیت برای فاصله گرفتن از تنش های پیش رو دارای اهمیت فراوان است.
استاندار یزد در پایان بیان کرد: با قضاوت متولیان امر، استان یزد جزو کم آب ترین مناطق کشور است اما علاوه بر انجام اقدامات حقوقی لازم برای حفظ منابع انتقال آب فعلی؛ تامین منابع جدید با مشارکت بخش خصوصی و دولت را نیز رها نکرده ایم و از سوی دیگر فرهنگ سازی و اصلاح الگوی مصرف برای مدیریت بخش های مختلف در دستورکار  قرار دارد.
گفتنی است در ادامه این نشست نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان بخش خصوصی، کارآفرینان، صاحبان صنایع و تعدادی از مدیران دستگاه های اجرایی استان نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با مسائل مربوط به حوزه اقتصاد کشور و استان یزد مطرح کردند.  
 
 
 
منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..