مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مطرح کرد:

ضرورت تلاش برای کاهش آسیب های مهاجرپذیری و آمار بیکاری افراد تحصیل‌کرده

‌"فخرالسادات خامسی هامانه" در کارگروه تخصصی اجتماعی فرهنگی استان ضمن تشریح جایگاه یزد در آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی، بر تقویت استان در ‌کاهش مهاجرت‌پذیری و بیکاری افراد تحصیل کرده تأکید کرد.

به گزارش یزدی نیوز «فخرالسادات خامسی‌هامانه» در جلسه کارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی استان که با حضور اسندار یزد، معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ‌در سالن زنده یاد حمیدیا استانداری برگزار شد، وضعیت کمی و کیفی فرهنگی و اجتماعی استان را تشریح کرد. مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و دبیر کارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی به بیان آخرین وضعیت اجتماعی و فرهنگی استان پرداخت و گفت: جمعیت استان یزد یک میلیون و ۱۳۸ هزار و ۵۳۳ نفر است که سهم استان از جمعیت کشور نزدیک به یک و نیم درصد و یزد پنجمین استان کشور در میزان شهرنشینی است.

خامسی بیان کرد: نرخ خالص مهاجرت به استان سه و ٢ دهم درصد است که جایگاه سوم را در کشور پس از استان‌های تهران و البرز دارد؛ اتباع افغانستانی مجاز استان نیز چهار و نیم درصد است.
وی مهمترین آسیب‌های اجتماعی استان، طبق برآورد کمیته علمی دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و پژوهش‌های انجام شده در چند سال اخیر را اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، فساد و فحشا و کودکان کار طبق اولویت کشور و نیز به طور خاص مهاجرپذیری و بیکاری افراد تحصیل‌کرده دانست که متأسفانه استان یزد یکی از ۱۰ استان کشور در این خصوص است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در مورد بحث طلاق گفت: سرعت رشد طلاق در استان هرچند در سال‌های اخیر مانند دیگر استان‌ها بالا بوده اما خوشبختانه با اقدامات بسیار خوبی که انجام گرفته در حال کنترل است و اکنون جزو پنج استان آخر کشور هستم.
خامسی در خصوص وضعیت استان در حوزۀ ازدواج با بیان اینکه متأسفانه با کاهش ازدواج در استان مواجه‌ایم، افزود: استان در سال ۸۰ رتبه ۱۳ کشور در میزان ازدواج را داشته که این رتبه در سال ۹۶ به ۲۵ رسیده است که برنامه‌هایی در این حوزه تدوین شده است.
 
 
ضرورت راه‌اندازی مراکز جامعه‌پذیری و توانمندسازی افراد رهاشده از اعتیاد در یزد
 
 
دبیر کارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی استان گفت: ۱۴۳ مرکز درمان در استان یزد فعالیت می‌کنند که یکی از آنها ویژه بانوان است.
خامسی افزود: تنها کمپ ترک اعتیاد بانوان در شهرستان یزد از نظر امکانات و فضا نیاز به گسترش کمی و تقویت کیفی دارد که امیدواریم با همکاری سازمان امور اجتماعی کشور این مرکز ساماندهی شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در مورد مراکز جامعه‌پذیری و توانمندسازی افراد رهاشده از اعتیاد، بیان کرد: با کمک سازمان اجتماعی کشور و همکاری بهزیستی و شهرداری، مرکزی برای جامعه‌پذیری در حال افتتاح است که کفایت نمی‌کند و به نظر می‌رسد استان یزد همچنان نیز به این مراکز نیاز دارد و امیدواریم این مهم در دستور کار قرار گیرد.
دبیر کارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی استان گفت: سال ۹۶، ۱۵۳ کودک کار ساماندهی ‌شده و سال ۹۵، ۱۶۱ نفر و سه ماه نخست امسال ۴۰ کودک کار در استان ساماندهی شده است و در بحث ساماندهی متکدیان نیز در سال ۹۵، ۴۰ و در سال ۹۶، ۲۶۶ نفر متکدی ساماندهی شده‌اند.
خامسی بیان کرد: یکی از علت‌های افزایش کودکان کار در استان حضور اتباع و بحث مهاجرت است؛ زیرا ۷۰ درصد کودکان کار از مهاجران هستند که ۳۵ درصد آنها فاقد کارت اقامت هستند.
دبیر کارگروه اجتماعی و فرهنگی با اشاره به ظرفیت‌های خوب استان به ویژه در خصوص مشارکت‌های مدنی، افزود: خوشبختانه ما در تعداد سازمان های مردم نهاد، مؤسسات خیریه کشور و تعداد موقوفات رتبه پنجم؛ در خصوص سرانه فضای مسجد رتبه دوم و در مورد سرانه کتاب و فضای کتابخانه‌ای رتبه اول را داریم.
وی ادامه داد: اکنون جزو دو استان برتر کشور در جایگاه پارک‌های علم و فناوری هستیم و ٢٤ سال پیشتازی استان یزد در کنکور را داریم.
به گفتۀ خامسی، ششمین استان در جمعیت تحصیلات عالی، بین چهار استان اول کشور در حوزه باسوادی و نخستین استان در نسبت نخبگان به جمعیت هستیم.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد مجوز گرفته از استانداری و فرمانداری را ۲۵۷، ۴۰ سمن مجوز گرفته از ورزش و جوانان و ۲۶۷ سمن مجوز گرفته از بهزیستی برشمرد.
به گفتۀ وی، در بحث سرمایه‌های اجتماعی، رتبه یک استان یزد در سطح خرد سرمایه اجتماعی هستیم که ظرفیتی عالی برای پایلوت کردن طرح‌ها و برنامه‌های اجتماعی در استان است.
خامسی در مورد طرح ها و اقدامات در حال انجام دفتر، گفت: دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری طرح‌های پویش اجتماعی ازدواج پایدار، سفیران سبز، همزیستی ادیان، دیده‌بانی اجتماعی، قرار و طرح‌های محله من محله تو، توانمندسازی اجتماعی مناطق حاشیه‌نشین، جشنواره مشارکت‌های مدنی، هم‌ندا، گفت‌وگو و لبخند حول محور گفت‌وگوهای اجتماعی را در دست کار دارد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در مورد پیشنهادهای این دفتر طرح‌های بومی‌سازی مؤلفه‌های نشاط اجتماعی، حمایت و ساماندهی کودکان کار، افزایش سواد سلامت، راه‌اندازی مرکز رصد اجتماعی در استان، اجرای طرح پایلوت دانشنامه ازدواج، طرح پایلوت آموزش‌های ۱۶ ساعته پیش از ازدواج، شناسایی و حمایت از کانون سلامت ویژه مناطق حاشیه‌نشین، مرکز جامعه پذیری معتادان رها یافته و تشکیل خانه سمن‌ها نام برد.
خامسی در پایان سخنان خود تأکید کرد: با توجه به اینکه استان یزد ظرفیت خوبی در خصوص همکاری سمن‌ها با بخش دولتی دارد، خواستاریم تشکیل خانه سمن‌ها مورد توجه سازمان امور اجتماعی قرار گیرد.
 
 
منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..