محرومیت‌زدایی در کشور نیازمند تشکیل بانک اطلاعاتی است

تشکیل ستاد هماهنگی سازمان‌های محرومیت‌زدایی و ایجاد بانک اطلاعاتی در ارتباط با محرومیت‌های استان یکی از نیازهای اساسی در زمینه رسیدگی به محرومان است.

به گزارش یزدی نیوزبرگزاری اردوهای جهادی با هدف کمک به رفع محرومیت‌ها و کمبودهای موجود در مناطق کم بضاعت جامعه به ویژه توسط دانشجویان دغدغه‌مند و انقلابی به عنوان یکی از افتخارات و برکات انقلاب اسلامی و به دلیل وجود روحیه انقلابی در جوانان از برنامه‌های ثابت سالانه و به ویژه در ایام تابستان گروههای مختلف خواهران وبرادران جهادی محسوب می‌شود.

 
از زمان پس از جنگ تحمیلی و اقدامات جهادی عده‌ای جوان و سالمند دلسوخته‌ مردم زجر کشیده و حضور گمنام و غیرسازمان یافته در مناطق محروم، بصورت کاملا آتش به اختیار تا بعد از آن و تشکیل جهاد سازندگی به دستور حضرت امام خمینی(ره) و سازمان‌یافتگی تقریبی در این امر و پس از آن و حتی با انحلال بی‌خردانه این تشکل و جبران تقریبی آن بوسیله تشکیل سازمان بسیج سازندگی سپاه و گذشت زمان تا به امروز و بوجود آمدن تشکل‌های مختلف در این حوزه و فعالیت‌های مختلف عمرانی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی نشان از این دارد که آگاهی از این محرومیت‌ها و داشتن دغدغه جهت رفع و کاهش آنها و از بین بردن تبعیض و ایجاد رفاه عمومی از آرزوها و اهداف بلند انقلابیون بوده است که تا به امروز با هر درصد پیشرفتی هنوز هم ادامه دارد.
 
اما چه می‌شود که با وجود این فعالیت‌ها و با حضور این توده عظیم و به تعبیر مقام ولایت معجزه آمیز، بعد از گذشت چهل سال از میلاد انقلاب و در واقع بعد از گذشت چهل سال از آغاز عملی کردن این آرزوها، هنوز هم مشکلات محرومان آنقدر هست که جهادگران فردا هم اقبال خدمت به این صاحبان زمین را داشته باشند.
 
در این بین حضور دانشجویان بسیجی و انقلابی در اردوهای جهادی که دغدغه پیشرفت انقلاب، فکر روز و شبشان است و به تعبیر امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) همان کسانی که لایق هستند تا نام یک جوان مومن شهروند انقلابی را روی خودشان بگذارند، نشان از این دارد که اگر جامعه در جایی نیازمند شد، روشنفکران اصیل، تحصیل کرده‌های متعهد و نخبگان ملت باید نخستین کسانی باشند که درد جامعه، درد آنها هم باشد.
 
همچنین در این وانفسای رسانه‌ای که افراد به اصطلاح سلبریتی برای کسب توجه بیشتر متوسل هر دروغ و سیاه‌بازی می‌شوند، حضور نخبگان و اهل فکر و تاثیرگذاران جامعه در جهت دلسوزی رفع مشکلات در کجا تعریف می‌شود؟ آیا بی‌تعهدی برخی نخبگان جامعه نسبت به مشکلات واقعی و توجه بیش از حد به مادیات، امتیازهای علمی دانشگاهی و هر آنچه که با درد این مردم سازگاری ندارد اکنون دیگر توجیه‌پذیر است؟
 
اردوهای جهادی یکی از همین بسترهای کمک‌رسانی و تاثیرگذاری نخبگان و اساتید دانشگاهی جهت کمک در برطرف کردن مشکلات مردم است. اردوهایی که می‌تواند با حضور این افراد، جنبه علمی‌تر به خود بگیرد و به تبع آن موثرتر باشد.
 
نیاز به اساتید در هر رشته‌ای برای محرومیت‌زدایی وجود دارد
 
در گفت‌وگوی خبرنگار تسنیم با علی پورمیرزایی مسئول واحد سازندگی بسیج دانشجویی استان یزد درباره میزان حضور و همکاری نخبگان و اساتید در امر محرومیت‌زدایی و صحبت پیرامون میزان وجود این دغدغه در آنها به ویژه در حوزه سازندگی مناطق محروم، وی به تشریح لزوم توجه بیشتر نخبگان به گروههای جهادی و مناطق محروم پرداخت و گفت: مسائل اصلی مورد نیاز مناطق محروم مربوط به کشاورزی است و مسائل کشاورزی جزء مسائلی است که چون با معیشت مردم سر و کار دارد باید هر چه زودتر برطرف شود اما مشکلات در مناطق محروم آنقدر زیاد است که اساتید و نخبگان را درگیر کنند و از جمله آن مسائل مهم و فوری اجتماعی، بهداشتی، عمرانی و غیره است.
 
دریچه شناسایی و ارتباط‌گیری با اساتید جهت محرومیت‌زدایی شکل گیرد
 
وی که عدم وجود دریچه معینی جهت ارتباط با اساتید دانشگاهی دلسوز و شناسایی آنها را علت اصلی عدم موفقیت در ارتباط با اساتید دانست از راه حل این واحد جهت ارتباط‌گیری با نخبگان گفت و ادامه داد: چون شناسایی و ارتباط‌گیری با اساتید مورد نیازمان در هر منطقه‌ای و برنامه‌ریزی بر روی آن فعلا ممکن نیست به تخصصی کردن فعالیت گروه‌های جهادی پرداخته‌ایم  که هر گروه جهادی تا حدی از همکاری برخی اساتید دانشگاه خود بهره می‌برد.
 
نگاه سیاسی برخی مدیران عامل دافعه اساتید جهت همکاری با بسیجیان جهادی است
 
وی که علت عدم همکاری عده‌ای از اساتید دانشگاهی و یا عدم توجه آنها به فعالیت گروه‌های جهادی را بیشتر نگاه سیاسی دانست تصریح کرد: با اینکه ظرفیت همکاری در اساتید وجود دارد اما برخی از اساتیدی که مشتاق همکاری هستند با دیدن موانعی که بیشتر جنبه سیاسی دارد و از تفکرات سلیقه‌ای و غرب‌زده برمی‌خیزد دست از همکاری می‌کشند تا از برچسب بسیجی بودن دور باشند و علت عمده عدم ارتباط‌‌گیری با اساتید هم همین نکته است.
 
وی افزود: وجود مدیریت‌های سیاسی به جای مدیریت‌های علمی و انقلابی و با تفکرات غرب‌زده و ایجاد موانع مختلف در جهت ارتقای رتبه علمی برخی اساتید مشتاق، باعث دافعه آنها به سمت اهداف انقلاب می‌شود که راه حل آن تدبیر جهت امتیازدهی علمی به اساتید فعال در محرومیت‌زدایی جامعه است. استادی که جذابیت مقاله ISI به جهت ارتقای رتبه علمی برایشان بیشتر است باید جذابیتی هم در کمک‌رسانی در امر محرومیت‌زدایی ببینند.
 
روزهای انقلابی عمل کردن
 
پورمیرزایی که از وجود و همکاری و انقلابی‌گری برخی اساتید مومن در امر محرومیت‌زدایی همچون فرحزاد از اساتید بنام و مطرح معماری کشور و رفیعیان از نخبگان معماری کشور و همچنین مدیریت گروه مرمت و بازسازی دانشگاه آزاد کریمی که همگی در امر سازندگی از دلسوختگان انقلاب و محرومین هستند کمال تشکر را کرد و در مورد بقیه اساتید این جمله را گفت: این روزها روزهای انقلابی عمل کردن است.
 
مسئول واحد سازندگی بسیج دانشجویی استان از لزوم تشکیل ستادی جهت هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف در جهت محرومیت‌زدایی و رفع موازی‌کاری گفت و اظهار داشت: با وجود ارگان‌های مختلف مانند قرارگاه پیشرفت و آبادانی، واحد طرح ترسیب کربن منابع طبیعی، بنیاد برکت، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و غیره که هر کدام طرح‌های اجرایی مختلفی را از جمله طرح منارید، طرح‌های تسهیلاتی دولتی، طرح قطب بندی مناطق و غیره به‌کار گرفته‌اند و به حق در حال تلاشند، لازم است ستادی جهت سازماندهی و هماهنگی و ایجاد هم‌افزایی در جهت استفاده از امکانات از جمله دانش نخبگان  تشکیل شود.
 
وی لزوم اجرایی طرح بانک مسائل مناطق محروم را از دیگر ملزومات این حوزه دانست و گفت: با وحود اینکه این ایده مدت‌ها است مطرح است اما عملیاتی نمی‌شود.
 
نظام ارتقای رتبه علمی اساتید کاربردی شود
 
وی متولی ایجاد دغدغه و تفکر وظیفه‌شناسی در بین نخبگان را گروه‌های متعددی همچون آموزش و پرورش، خانواده، اساتید و دانشگاه‌ها دانست و مطالبه مردم از نخبگان را راهگشا عنوان کرد و ادامه داد: همان طور که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با اساتید و نخبگان فرمودند که "نظام ارتقای رتبه علمی اساتید باید تغییر کند و به سمت کاربردی شدن و رفع مشکلات سوق پیدا کند و از انتشار مقاله صِرف که در رفع معضلات هیچ اثری ندارد به دور باشد".
 
تمرکز عده‌ای از نخبگان بر مسائل تجاری و تنبلی عده‌ای دیگر از این قشر از دیگر انتقادات پورمیرزایی بر عدم توجه برخی نخبگان به وجود مسائل و معضلات فکری، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه بود.
 
۹۰۰ نفر تا پایان سال به مناطق محروم اعزام می‌شوند
 
مسئول واحد سازندگی بسیج دانشجویی استان از اعزام بیست گروه جهادی به تعداد ششصد نفر دانشجو به مناطق محروم داخل و خارج استان خبر داد و از افزایش آن به ۹۰۰ تا هزار نفر تا پایان سال گفت و ادامه داد: منطقه‌های هدف این گروه‌ها، مناطق محروم استان، جنوب کرمان، خوزستان و مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و کوهبنان است که تمامی توسط خود گروهها تعیین شده است.
 
وی گفت: اقدامات سازندگی این گروه‌ها در بخش‌های عمرانی مانند ساخت منازل محروم، مرمت مدرسه، آبرسانی روستایی و غیره است و در مسائل بهداشتی هم پایش سلامت و معاینه‌های پزشکی محرومین با اعزام حدود هفتاد دانشجوی پزشکی به مناطق محروم از جمله برنامه‌های این واحد است. در مسائل فرهنگی هم با اعزام گروه‌های مختلف خواهران با موضوعات تربیت کودک، آموزش‌ خانواده و همسرداری، طب اسلامی، مهارت‌های فردی و غیره در صدد برطرف کردن معضلات اجتماعی هستیم.
 
تفکر خودبینی و خودخواهی، تفکری است غیر انسانی و اسلامی. تفکری که به قطع نمی‌توان ترویج آن را در کانون‌های آموزشی و تربیتی کشور انکار کرد و علت آن هم حضور غرب‌زدگان از غرب آمده به عنوان مربیان، معلمان و اساتید آموزشی و تربیتی است. شاید وقت آن رسیده باشد که انقلاب در این حوزه هم خودی نشان دهد.
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم
 
 

بخش نظردهی بسته شده است..