رییس پلیس فتا یزد مطرح کرد:

اخاذی و تهدید در پی سوء استفاده از احساسات دختر جوان

رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان یزد گفت: فردی که از طریق فضای مجازی اقدام به هتک حیثیت و در نتیجه، تهدید و اخاذی از دختر جوان را می‌نمود توسط کارشناسان این پلیس شناسایی و دستگیر شد .

به گزارش یزدی نیوز،‌سرهنگ «مرتضی ابوطالبی» اظهار کرد: در پی شکایت خانم جوانی و اعلام این‌که شخصی ناشناس با روش‌های گوناگون از طریق شبکه‌های اجتماعی اقدام به تهدید و اخاذی از وی را نموده که این امر موجب هتک حیثیت ایشان گردیده با توجه به شکایت شاکی و با توجه به حساسیت موضوع، پرونده به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان این پلیس قرار گرفت .

 
وی افزود: با انجام تحقیقات پلیسی و با بررسی‌های به عمل آمده توسط کارشناسان این پلیس مشخص گردید جوان ۳۲ ساله با عوام فریبی و ادعاهای دروغین‌ اقدام به اخاذی و سپس تهدید در شبکه‌های مجازی نموده است .
 
رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان یزد،گفت: پس از شناسایی متهم، شاکیه یادآور شد که مدتی پیش از طریق اینستاگرام با پسری آشنا شده که وی مدعی شده که همسرش حدود سه سال پیش فوت نموده و طی مدت ارتباطی که با او داشتم توانسته با عوام فریبی ۵۰۰ هزار تومان از بنده اخاذی و در نهایت من را تهدید به انتشار عکسهای خصوصی‌ام در فضای مجازی نماید .
 
وی بیان کرد: متهم طی دو مرحله توانست از من اخاذی نماید که در مرحله اول حدود ساعت یک ظهر بود که مدعی شد عابر بانک، کارت وی را ضبط  نموده و نیاز به وجه نقد دارد که من به کارت دخترش ۳۰۰ هزار تومان فرستادم و در مرحله دوم نیز به بهانه اینکه دست دختر ۱۰ ساله‌اش شکسته و برای معالجه ۲۰۰ هزار تومان پول نیاز دارد که بنده این مقدار پول را به عنوان قرض برای وی تهیه و به کارت شخصی‌اش ارسال نمودم .
 
این مقام ارشد انتظامی در ادامه گفت: در همین راستا و با هماهنگی مقام قضایی متهم دستگیر که در ابتدا منکر هر گونه بزه ارتکابی بوده ولی با توجه به ادله دیجیتالی، در بازجویی‌های انجام شده اذعان داشت که طی ترفندی از شاکیه تعدادی از عکس‌های خصوصی وی را گرفتم تا بعدا از این طریق وی را مجبور به برقراری روابط و اخذ وجه نقد نماید لذا پس از اینکه شاکیه اقدام به ترک دوستی و تهدید به شکایت نموده اقدام به تهدید در مورد انتشار عکس‌های وی در فضای مجازی نموده است .
 
رییس پلیس فتا استان یزد با اشاره به ماده۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای تصریح کرد: هر کس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهدشد .
 
سرهنگ ابوطالبی از شهروندان به ویژه خانم‌های جوان خواست در فضای مجازی تحت هیچ عنوان به افرادی که با وعده‌های دروغین مثل ازدواج قصد نزدیک شدن به آنها را دارند اعتماد نکرده و اطلاعات شخصی خود را برای آنها ارسال نکنند .
 
وی با بیان این‌که حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی در گام اول بر عهده خود کاربران است، گفت: به هیچ عنوان اطلاعات، تصاویر و… شخصی خود را در فضای مجازی به اشتراک نگذاشته و یا برای کسی ارسال نکنید .
 
رییس پلیس فتا استان یزد در پایان گفت: شهروندان می‌توانند در صورت مواجهه با هرگونه موارد مجرمانه در فضای مجازی آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس ww.Cyberpolice.ir ‌‌بخش مرکز فوریت‌های سایبری، قسمت ثبت گزارشات مردمی با ما در میان بگذارند .
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..