سمن‌ها معیارهای درست ازدواج را به مردم معرفی کنند

«حمید حبشی» مشاور و روانشناس در نشست آموزشی نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در ترویج فرهنگ ازدواج سالم و پایدار گفت: بعضا شاخص‌های نادرستی در تعیین ملاک‌های ازدواج سالم و پایدار تعریف شده است که منطقی نیست.

به گزارش یزدی نیوزنشست آموزشی نقش سازمان‌های مردم نهاد در ترویج فرهنگ ازدواج سالم و پایدار با سخنرانی حمید حبشی، مشاور و روانشناس، روز یکشنبه ١٤ مرداد ماه در سالن شهید موحدین استانداری برگزار شد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری این نشست آموزشی را در راستای برنامه‌های طرح «پویش اجتماعی ازدواج پایدار» دانست و دربارۀ این طرح، بیان کرد: طرح پویش اجتماعی ازدواج پایدار با بیش از ٣٠ برنامه محوری اعم از جشن، نمایشگاه، کارناوال، کرسی‌های آزاد اندیشی، پایگاه‌های سلامت، همایش، نشست‌های علمی، گفت‌وگوهای اجتماعی، کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی، مسابقات و  تبلیغات محیطی و رسانه‌ای پیش‌بینی شده است.
«فخرالسادات خامسی هامانه» ادامه داد: طرح پویش اجتماعی با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد، بخش خصوصی و بخش دولتی در حال انجام است که این نشست آموزشی سومین نشست هیئت اندیشه‌ورز استان با موضوع ازدواج است.
«حمید حبشی» مدرس این نشست یکی از کارهای مهم را که سمن‌های ‌فعال در حوزه ازدواج باید انجام دهند این دانست که معیارهای ازدواج را به مخاطبان معرفی کنند و افزود: باید توجه و آگاه‌سازی کرد که عشق یک مانع در امر ازدواج سالم و نه مقدمۀ ازدواج است.
این مشاور و روانشناس گفت: تناسب تحصیلی ملاک ازدواج سالم و پایدار نیست و بنا به وضعیت فعلی درصد ورود دانشجویان دختر و پسر به دانشگاه‌ها، تحقق این شاخص ممکن نیست.
حبشی تصمیم‌گیری درست را نیاز به پشتیبانی درست خانواده ها در انتخاب دانست و بیان کرد: مقاومت در برابر برخی شاخص‌های غیرمعقول تعیین شده از سوی خانواده بعضأ آسیب کمتری نسبت به انفعال در مقابل آن دارد.
وی افزود: خانواده نباید نقش تعیین کننده را در انتخاب داشته باشد بلکه باید نقش پشتیبانی و هدایتگری را به عهده گیرد و با دلایل منطقی، فرزند را اقناع کند.
این استاد دانشگاه گفت: جملۀ «عاشق شدی» جمله‌ای غلط است و پمپاژ این واژه و دربرگیری محتوای فرهنگی و هنری جامعه با آن اشتباه است.
حبشی با بیان اینکه عشق‌های همراه با احساس دلبستگی و دلدادگی نقطۀ آغاز و پایان دارد، ادامه داد: در این مسیر، «وصل» نقطه پایان است چراکه وصال ازدواج پایان عشق است.
وی مسیر درست انتخاب همسر را «مواجهه» با فرد، «ارزیابی» و «شناخت» عنوان کرد و گفت: هرچه با شناخت به سطح تناسب بیشتری دست یا‌بیم، «ارادت» و «تعمیق» محقق می‌شود و این تعمیق همان عشق است که می‌تواند واسطۀ عشق معنوی باشد. 
این استاد دانشگاه مشکل جوانان عصر حاضر را اصل ازدواج ندانست و افزود: جوانان با اصل ازدواج مشکلی ندارند بلکه آنها از برخی ازدواج‌ها تنفر دارند. 
حبشی ادامه داد: ازدواج توأم با شناخت و ارزیابی پایدار است و اینگونه نیست که ازدواج سنتی پایدار و ازدواج غیرسنتی ناپایدار تلقی شود.
به گفتۀ وی، مسئولیت‌شناسی یک قاعدۀ اساسی است که متأسفانه در جامعۀ ما بر خلاف آن عمل می‌شود؛ در واقع انسان از فردی مسئولیت‌شناس به انسانی به دنبال لذت های زودگذر تبدیل شده است. 
این مشاور و روانشناس در خصوص مسیر مواجهه برای شناخت دختر و پسر به اینترنت به عنوان یکی از مسیرها اشاره کرد و گفت: اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نمی‌تواند جزو مسیرهای نادرست شناخت دختر و پسر باشد و در اینجا نکته مهم این است که اینترنت در مقام تعیین کنندگی فرد مورد نظر قرار نگیرد.
حبشی اینترنت را یک مسیر مواجهه دانست و گفت: باید یادآوری شود مرحلۀ ارزیابی در ازدواج به درستی صورت گیرد و البته در نظر داشت که اینترنت محل خطر است زیرا ابتدا عاطفه را درگیر و سپس شناخت احتمالی را ایجاد می‌کند.
 
 
 
 
منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..