فرماندار ابرکوه در جمع خبرنگاران:

نرخ بیکاری ابرکوه نگران‌کننده است

فرماندار ابرکوه نرخ 14 درصدی بیکاری در این شهرستان را نگران‌کننده خواند و ابراز امیدواری کرد با عملیاتی شدن طرح‌های مصوب کارگروه اشتغال تا پایان سال، بیکاری در این شهرستان کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

به گزارش یزدی نیوز«محمد کاظمی نسب» در جمع خبرنگاران ضمن ارائه گزارشی از عملکرد دولت در این شهرستان، موضوع اشتغال را یکی از برنامه‌های جدی دولت در سال جاری ذکر و تأکید کرد: نرخ بیکاری۱۴.۰۱  درصد در ابرکوه براساس سرشماری سال ۹۵ که ۶۰ درصد از آن را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شامل می‌شوند،‌ بسیار نگران کننده است .

 
وی یادآور شد: در همین راستا دولت چند بسته پیشنهادی را برای متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغالزایی ارائه کرده است که از آن جمله می‌توان به امضاء تفاهم‌نامه بین معاونت مناطق محروم دفتر ریاست جمهوری با بانک سینا و بنیاد علوی، تفاهم‌نامه بین بانک پارسیان و معاونت مناطق محروم دفتر ریاست جمهوری و بنیاد علوی، اشتغال فراگیر و اشتغال پایدار روستایی و عشایری، اشاره کرد.
 
کاظمی‌نسب با اشاره به برگزاری ۴۰ کمیته فنی و ۱۸ کارگروه اشتغال از ابتدای دی‌ماه تاکنون برای بررسی طرح‌های پیشنهادی در این شهرستان، گفت: در حوزه اشتغال پایدار روستایی از ۶۵۰ طرح دریافتی، ۵۳۷ مورد آن با پیش‌بینی ۱۰۷۲ نفر فرصت شغلی و اعتبار ۸۳ میلیارد تومان در شهرستان مصوب شد.
 
وی افزود: از مجموع طرح‌های فوق ۲۶۲ مورد آن در کارگروه استانی با پیش‌بینی اشتغال ۵۹۲ نفر و اعتبار بیش از ۴۷ میلیارد تومانی، مصوبه نهایی را اخذ و به بانک‌های عامل معرفی شدند ولی در در مرحله بانک تاکنون ۳۵ درصد از این تسهیلات بر طبق سهمیه‌‌ شهرستان پرداخت شده است .
 
کاظمی نسب با تأکید بر این که انتظار می‌رود تا پایان سال کلیه طرح‌ها عملیاتی و بخش عمده‌ای از نرخ بیکاری شهرستان از این طریق کاهش یابد، عنوان کرد: از تعداد ۲۱ طرح اشتغال فراگیر نیز ۱۱ طرح تأیید و با پیش‌بینی اشتغال‌زایی ۱۵۲ نفری با اعتبار ۱۱ میلیارد و ۴۰ میلیون تومان مصوبه نهایی استان را اخذ کرده است .
 
اشتغال ۸۰۰۰ ابرکوهی در صنعت و کشاورزی
 
فرماندار ابرکوه در ادامه نیز اظهار کرد: در بخش تولید سالانه در شهرستان ابرکوه ۴۲ نوع محصول در حوزه صنعتی، معدنی، صنایع‌دستی، کشاورزی و صنایع دامی تولید می‌شود که ۱۲ مورد آن به سایر کشورهای دنیا صادر می‌شود .
 
وی تصریح کرد: بالاترین آمار ایجاد اشتغال در حوزه صنعت شهرستان مربوط به واحدهای کاشی و سرامیک، فولاد و سنگ‌های معدنی است که به ترتیب با میزان تولید سالانه ۳۰ میلیون مترمربع، ۴۵۰ هزار تن و یک‌هزار تن محصول توانسته‌اند برای ۱۰۵۰ نفر ایجاد شغل کنند.
 
کاظمی‌نسب سایر تولیدات بخش صنعت ابرکوه را شامل سنگ‌آهن، خاک صنعتی، فلدسپات، فرآورده‌های لبنی، ماشین‌آلات صنایع غذایی و بسته‌بندی، قند و نبات، انواع موزاییک و سنگ مصنوعی، انواع کالاهای خواب، کارتن‌های چندلایه و سنگ‌های ساختمانی، ذکر کرد.
 
وی ادامه داد: بتن آماده و محصولات بتنی، خوراک دام و مکمل خوراک دام، محصولات پلاستیکی، پلیمرهای صنعتی، ایزوگام، انواع طناب و قیطان و گاز اکسیژن از دیگر تولیدات صنعت ابرکوه است که در مجموع توانسته است ۶۲۱ مورد اشتغال‌زایی را در این بخش‌ها داشته باشد .
 
فرماندار عنوان کرد: در زمینه صنایع‌دستی نیز مواردی از جمله نمد، فرش دستباف، گیوه، چنته، تابلو چوبی، عروسک جلی و سفره خمیر نیز توسط فعالان این حوزه تولید و علاوه بر رونق صادرات در این بخش، برای ۳۶ نفر اشتغال‌زایی کرده است.
 
وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: زردآلو، انار، پسته، آلوچه، گندم، جو، یونجه، زعفران، گوشت سفید، گوشت قرمز، تخم‌مرغ، شیر، عسل و آلایش‌های دامی از عمده محصولات حوزه کشاورزی و دامداری شهرستان ابرکوه است که سالانه به میزان ۱۵۸ هزار و ۹۷۲ تن تولید و موجبات اشتغال ۷ هزار نفر را فراهم کرده است.
 
صدور مجوز طرح توسعه بیمارستان ابرکوه
 
کاظمی‌نسب مهم‌ترین مسائل اجتماعی ابرکوه را نیز مربوط به حوزه درمان و بیمارستان شهرستان دانست و عنوان کرد: کلینیک تخصصی بیمارستان خاتم‌الانبیا سال گذشته با اعتبار ۲.۵ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید و فاز اول طرح توسعه بیمارستان نیز با اعتباری بالغ ‌بر ۸ میلیارد تومان در حال انجام است که امیدواریم در هفته دولت به بهره‌برداری برسد .
 
وی تصریح کرد: ارتقاء چارت بیمارستان از ۳۲ به ۹۶ تخت‌خوابی یکی از مواردی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات این حوزه را برطرف کند که البته در همین راستا مجوزهای لازم اخذ شده و موضوع به ‌شدت توسط متولیان امر پیگیری می‌شود .
 
اجرای طرح‌های عمرانی در صورت تزریق اعتبار
 
کاظمی‌نسب در ادامه به طرح‌‌های مهم عمرانی ابرکوه نیز اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی طرح باند دوم کمربندی به طول ۱۴ کیلومتر به اضافه دو تقاطع ورودی غیر هم‌سطح ۱۵ دی از سمت یزد و تقاطع سمت استان فارس به ابرکوه از ابتدای سال با اعتباری بالغ ‌بر ۴۰ میلیارد تومان آغاز شده و در صورت تزریق به موقع اعتبار تا مدت ۱۸ ماهه قرارداد به پایان خواهد رسید .
 
وی از طرح راه اسفندآباد – صفاشهر به طول ۲۰ کیلومتر با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان به ‌عنوان یکی دیگر از طرح‌های مهم یاد کرد و گفت: تکمیل قطعه باقی ‌مانده از جاده ابرکوه خاتم حدفاصل هارونی تا چاه‌گیر به طول ۱۹ کیلومتر با اعتبار ۱.۵ میلیارد تومانی نیز در مرحله عقد قرارداد است .
 
این مسئول همچنین از پایان مرحله مطالعاتی باند دوم حد فاصل گنبد عالی تا هارونی، آغاز فاز هفتم فاضلاب شهری با اعتبار ۸.۵ میلیارد تومان و بهره‌برداری از راه‌آهن تا پایان سال ۹۸ در صورت تأمین اعتبار خبر داد .
 
فرماندار ابرکوه در پایان نیز یادآور شد: در حوزه آب نیز پس از اجرای طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی به ‌صورت دو سال متوالی و همچنین نصب کنتورهای هوشمند، برداشت آب از ۵۳۰۰ لیتر در ثانیه به ۳۵۰۰ لیتر در ثانیه کاهش یافته است .
 
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..