بافت جهانی یزد همچنان دستخوش تخریب معترضان!

هر چند در یک سال اخیر شاهد روند کاهش تعرض و تخریب در بافت جهانی شهر یزد هستیم ولی به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تنها در خردادماه امسال بیش از 20 مورد حبس متخلفان تخریب در یزد اتفاق افتاده که به نظر رقم بالایی است.

به گزارش یزدی نیوزگر چه تا قبل از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد موارد متعددی در تعرض به بناهای تاریخی گزارش می‏‏‌شد ولی پس از جهانی شدن این بافت تاریخی وسیع و دشوارتر شدن مسئولیت میراث فرهنگی برای حفاظت از این محدوده ثبتی، مردم یزد به ویژه ساکنان این بافت نیز حس مسئولیت‏‏‌پذیری بیشتری در این باره پیدا کرده‏‏‌اند به نحوی که این روزها کمتر شاهد چنین تعرضاتی هستیم.

 
با این وجود هنوز هم کسانی هستند که سودجویانه یا به دلیل عدم آگاهی و برای نوسازی خانه‏‏‌های خود اقدام به تخریب و آسیب ‎‎ رسانی به این بافت تاریخی می‎‎کنند.
 
هر چند نقش رسانه‌‏‏ها برای فرهنگ‏‏‌سازی بیشتر دراین باره و مشارکت شهروندان به ویژه ساکنان این بافت جهانی شده در این باره بسیار حائز اهمیت است ولی امید است که با تقویت این نقش در کنار نظارت‏‏‌های شدید میراث فرهنگی بتواند آمار این آسیب‌ها و تعرضات را به صفر برساند.
 
۲۰ مورد محکومیت حبس برای متجاوزان خردادماه
 
«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، با تاکید بر لزوم حفاظت از بناهای تاریخی و بافت جهانی شهر یزد، اظهار می‏‏‌کند: گشت‌های میراث فرهنگی در سه حوزه‌ی عرصه بافت تاریخی، حریم ثبت جهانی و تک بناهای شهر با محوریت ایجاد امنیت و حفظ بناهای تاریخی فعالیت می‌کنند ولی با این وجود نقش مردم و حضور آنها نیز نقش بی‎‎بدیلی در حفاظت از این میراث ارزشمند دارد.
 
وی از روند کاهشی معضلات بافت تاریخی یزد پس از رویداد ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد خبر می‏‏‌دهد و تصریح می‏‏‌کند: خوشبختانه با توجه به نقش رسانه‌ ‎‎ ها و مشارکت مردم میزان نظارت ‎‎ های میراث فرهنگی در این حوزه نیز کاهش یافته است.
 
فاطمی با بیان این که با این وجود تنها در خرداد ماه امسال بیش از ۲۰ مورد مجازات حبس به علت تخریب میراث فرهنگی در استان اتفاق افتاده است، از تعامل و همراهی دادستانی و قوه قضائیه با این اداره کل به عنوان عاملی موثر در شناسایی و مجازات عوامل آسیب به بافت تاریخی یاد می‏‏‌کند.
 
وی به رشد چشمگیر صدور مجوزهای مرمت ‎‎ های تاریخی در یزد اشاره می‎‎کند و می‏‏‌گوید: البته با وجود مشارکت بسیاری از ساکنان بافت تاریخی در رابطه با مرمت بناها و خانه‏‏‌های این بافت ولی باز هم  برخی خودسرانه اقدام به مرمت می‏‏‌کنند که  در این باره پس از شناسایی، اخطارهای لازم به متخلفان داده می‏‏‌شود.
 
به گفته مدیر کل میراث فرهنگی استان، ۸۵ درصد مردم با همان اخطارهای اولیه نسبت به توقف اقدام نادرست خود عمل می‏‏کنند ولی برخی نیز بی‏‏‌توجهی می‏‏کنند که منجر به قرار گرفتن تخلف آنها در مسیر قانونی می‏‏‌شود.
 
تعداد تخریب‌های بافت جهانی یزد، امنیتی است!
 
سرهنگ «غلامرضا همایونی» سرپرست یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان نیز از به حداقل رسیدن آسیب‌ها به بافت تاریخی یزد خبر می‏‏‌دهد ولی در پاسخ به سئوال ایسنا در مورد تعداد تعرض‌ها به بافت تاریخی یزد در سالجاری معتقد است که این موضوع امنیتی است و نمی ‎ تواند در این باره پاسخگو باشد.
 
این مسئول در گفت‏‏وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، می‏‏گوید: عمده آسیب‌های وارده به بافت تاریخی ناشی از عدم آگاهی افراد نسبت به قوانین و مقررات و بعضاً نیز اقدامات افراد سودجو و متخلف است.
 
وی با بیان این که به منظور کاهش این آسیب‌ها اقدامات بسیار موثری صورت گرفته است، تصریح می‏‌کند: آگاه‌سازی مردم از طریق توزیع بروشور، سخنرانی در مجامع عمومی و اطلاع ‎‎‎ رسانی رسانه‌ها عاملی موثر در این زمینه بوده است.
 
این مسئول هشدارهای دادستانی در مورد قوانین و نحوه برخورد با متجاوزان به عرصه ‎‎ های ثبتی از دیگر عوامل کاهش آسیب به بافت تاریخی می‎داند و تصریح می‎‎کند: تعامل و همکاری میراث فرهنگی با دادگستری استان و نیروی انتظامی در پیشگیری، کشف و برخورد قاطع و قانونی با جرائم مذکور، آسیب ‎‎ رسانی به بافت تاریخی یزد را به صفر نزدیک کرده است.
 
وی نقش همکاری و تعامل مردم با میراث فرهنگی حتی در موارد مشکوک به تخریب بناهای تاریخی نیز عاملی موثری در کاهش این آسیب‌ها بوده است.
 
همایونی به وظایف یگان حفاظت میراث فرهنگی نیز اشاره و اظهار می‌کند: یگان حفاظت میراث ‌فرهنگی در رابطه با پیشگیری از سرقت، تعرض و تجاوز، حفاری غیرمجاز، انتقال و قاچاق و خرید و فروش اشیا و عتیقه‌جات ملی و محموله‌های تاریخی در حوزه استحفاظی خود با تعامل و همکاری دستگاه‌های مربوطه، فعالیت می‌کند.
 
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..