بازاریابی مهمترین چالش پیش روی نوشت افزارهای ایرانی اسلامی‌

نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی امروزه به لحاظ کیفیت در برابر نمونه‌های خارجی از وضعیت خوبی برخوردارند ولی به دلیل بازاریابی نامناسب نتوانستند خود را به جامعه به درستی معرفی کنند.

به گزارش یزدی نیوزدر آستانه ثبت نام مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی و همزمان با برنامه‌ریزی‌های ارگان‌های مربوطه در ارتباط با مسائل مرتبط در این حوزه، تولید‌کنندگان نوشت‌افزار هم از چندین ماه قبل به تکاپو افتاده‌اند تا با تولید و توزیع نوشت افزارهای خود این بازار فرهنگی – اقتصادی را در دست گیرند.

 
در این بحث تولید نوشت افزار متناسب با فرهنگ ایرانی و اصول اسلامی که سال‌هاست دغدغه فعالان فرهنگی کشور و مسئولان دلسوز این حوزه به ویژه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است مورد توجه جوانان فعال و دغدغه‌مند قرار گرفته و از چندسال پیش با تشکیل مجمعی در سطح کشور تحت عنوان "مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی" با نام "ایران نوشت" این پیگیری‌ها در حال عملیاتی شدن و نتیجه دادن است.
 
پیشرفت نوشت افزارهای ایرانی نیازمند حمایت بیشتر مسئولان است
 
مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی که نمایندگی آن در استان در حدود سه سال پیش تاسیس شده، یزد را هم وارد مرحله‌ی تازه‌ای در این حوزه کرده و تلاش دارد تا با وجود کمبودهایی که احساس می‌شود، رقابتی جدی با محصولات خارجی داشته باشد.
 
حسین رستگاری نماینده مجمع نوشت افزارایرانی اسلامی در این رابطه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در یزد از تلاش بی‌وقفه نمایندگی مجمع نوشت افزار‌ایرانی اسلامی جهت فراهم‌سازی بستر مناسب برای تولید و عرضه این محصولات در آستانه خرید نیازمندی‌های دانش‌آموزان، دانشجویان، مدارس و ارگان‌های مربوطه خبر داد، اما این تلاش‌ها را بدون کمک مسئولان ناقص دانست.
 
وی با اشاره به اینکه بحث نوشت افزار مورد استفاده محصلان و مخاطبان آن بسیار مهم است و نیازمند برنامه‌ریزی‌های جدی و عملی برای  تغییر وضعیت کنونی است گفت: مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی یک مجمع کاملا فرهنگی است که با دغدغه‌های فرهنگی آغاز به کار کرده والان در حوزه‌های تولیدی، عرضه و فروش وارد شده است ولی نیازمند جدی توجه مسئولان امر است.
 
پشتیبانی و حمایت از تولید کنندگان داخلی پایین است
 
وی افزود: پشتیبانی مالی، ارگانی و سازمانی از این مجمع بسیار پایین است اما با این همه، وجود دغدغه‌های فرهنگی در این حوزه تحمل بار مشکلات را بالا می‌برد؛ اما این پیگیری وجدیت از طرف مجمع باید با همکاری مسئولان، اصناف و مردم همراه شود و اختلال‌هایی که در این حوزه وجود و بعضا به اخلال در این کار می‌انجامد و سد راه این مجمع می‌شود باید هرچه زودتر برطرف شود که مهمترین آنها همکاری دلسوزانه اصناف و پشتیبانی دولت است.
 
رستگاری که تنها دلگرمی مجمع را حمایت مردم از کالاهای آن می‌داند از نیاز آگاه‌سازی بیشتر مردم و به تبع آن استقبال از محصولات با کیفیت و موثر آن خبر داد و گفت: عده‌ای از مردم که این محصولات را خریداری نمی‌کنند در واقع از وجود چنین محصولاتی در سطح شهر و عرضه آن نا‌آگاهند وگرنه قطعا حمایت رخ می‌دهد و این مهم اتفاق نمی‌افتد مگر با درک ارگان‌های زیربط تا با سهل‌گیری در هزینه‌ها و کمک به این مجمع سهم خود را در این راه ادا کند و بفهمند مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی قدرت تبلیغاتی  شرکت بزرگ بازرگانی را ندارد و حتی کالاهای غربی هم اگر تبلیغ نمی‌شدند به این سطح از فروش نمی‌رسیدند.
 
دو واحد تولید نوشت افزار ایرانی اسلامی در یزد تعطیل شد
 
این فعال فرهنگی از تعطیلی تقریبی دو مجموعه فعال در این زمینه در استان خبر و هشدار داد: مجموعه سوم هم دیگر توانی ندارد و اگر به تعطیلی بکشد مسئولان، مقصر هستند.
 
او که حمایت دولتی را یک حمایت فرهنگی از مجمع می‌‌داند نه یک حمایت اقتصادی، مشکلات این حوزه را در وهله اول تبلیغاتی و در وهله دوم مالی دانست و بیان کرد: توانی برای تبلیغات نداریم و تنها در این عرصه از محصولات خارجی عقب تر هستیم وگرنه در کیفیت کالاهای تولیدی بسیار خوب هستند.
 
کیفیت پایین تمام نوشت‌افزارهای ایرانی یک دروغ بزرگ است
 
وی با بیان اینکه بازاریان نباید این باور غلط که این نوع نوشت افزار فروش ندارد و مردم از آن استقبال نمی‌کنند را داشته باشند، گفت: این دروغ بزرگی است که نوشت‌افزار ایرانی کیفیت پایین دارد و استقبال از آن کم است؛ ما در چند سال گذشته با وجود تولیدات کم استقبال فراوان و فراتر از حد توان دیده‌ایم و کیفیت نوشت افزار ایرانی اسلامی هر روز در حال پیشرفت است و در اغلب محصولات رقابت جدی با دیگران دارد و البته در هر صنف تولیدی‌ای تولید ضعیف هم موجود است که انصاف حکم می‌کند این را پای همه ننویسیم.
 
رستگاری عدم آگاهی از کیفیت بالا، عدم دسترسی به محصولات این مجمع در سطح کشور برای خرده فروشی‌ها و در واقع عدم وجود عمده‌فروشی‌ها و توزیع کنندگان فعال را از دیگر دلایل استقبال کم فروشندگان نوشت افزار دانست.
 
نوشت‌افزار‌ها که عمدتا مخاطب آن را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند باید از لحاظ کیفیت و جذابیت و همچنین محتوا به گونه‌ای باشد که مورد پسند و مفید برای انها واقع شود و بتواند با جذابیت محصولات خارجی به گونه‌ای رقابت کند که این محصولات نتوانند بوسیله جذابیت‌های خود اثرات مخرب موجود در محصولات خود را انتشار دهند.
 
اما گذشته از این که طراحان و تولیدکنندگان این نوشت‌افزار چه برنامه‌ریزی‌هایی در این رابطه کرده‌اند نقش آموزش و پرورش به عنوان اصلی‌ترین متولی حوزه دانش‌آموزی و ارتباط ان با مبحث نوشت‌افزار نقشی غیر قابل انکار است.
 
محمدعلی سرداری معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد در این زمینه و در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم به پیگیری مشکلات مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی در استان و برنامه‌ریزی‌های این نهاد در آستانه سال تحصیلی پرداخت و اظهار داشت: امسال برنامه‌ریزی‌ها با محوریت حمایت از نوشت‌افزار ایرانی اسلامی، نظارت بر تولید و توزیع نوشت‌افزار با محتوای مخرب در بین دانش‌‌موزان و فرهنگ‌سازی انجام شده است.
 
سرداری استقبال از فعالیت‌های این مجمع را ضروری دانست و گفت: دو اقدامی که در آینده حول این محور صورت می‌گیرد شامل فرهنگ‌سازی و ترویج این محصولات است.
 
بازاریابی درست مشکل اصلی نوشت‌افزارهای ایرانی
 
سرداری از وجود فروشگاه شهید فهمیده برای تامین نیازهای نوشت‌افزاری مدارس، فرهنگیان و دانش‌آموزان خبر داد و تصریح کرد: ما آماده همکاری هستیم اما به شرطی که تولید‌کنندگان نوشت‌‌افزار ایرانی اسلامی اعلام آمادگی کنند، مشکل اصلی این مجموعه‌ها عدم بازاریابی مناسب است و به همین جهت آنها باید بیشتر فعال باشند.
 
به نظر می‌رسد علت اصلی به نتیجه نرسیدن تلاش‌های متولیان نوشت افزار و مسئولان حوزه آموزشی و پژوهشی در جهت حذف کامل نوشت‌افزار با محتوای مخرب و جایگزین کردن نوشت افزار با محتوای ایرانی و اسلامی، عدم هماهنگی و نبود گفتمان و گفت‌و‌گوی مابینی آنهاست وگرنه در ظاهر صحبت‌های مسئولین، تلاش برای تغییر این وضع دیده می‌شود که هرچه زودتر باید بوسیله ارتباط‌گیری با جوانان دغدغه‌مند در حوزه‌های فرهنگی و درخواست کمک از آنها توسط مسئولین، مشکلات برطرف شود.
 
همچنین با توجه به اینکه نوشت‌افزارهای ایرانی و اسلامی هنوز به صورت کامل در بین مردم و مسئولان شناسانده نشده، لازم است که تولید کنندگان این عرصه تلاش بیشتری در جهت بازاریابی و معرفی این محصولات به جامعه به ویژه به مسئولان حوزه فرهنگ و آموزش و پرورش انجام دهند.
 
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..