حمل و نقل گردشگری شهر جهانی ایران حال خوبی ندارد!

مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به وضعیت نامناسب حمل و نقل گردشگری در شهر جهانی یزد، می‏‏‌گوید: برای دست‏‏یابی به وضعیت ایده‎‎آل در صنعت گردشگری یزد نیازمند بهبود وضعیت حمل و نقل یزد در این صنعت هستیم.

به گزارش یزدی نیوزموقعیت ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیکی ایران یکی از پتانسیل‏‏‌های کشورمان در حوزه گردشگری است که می‌تواند به بستری بالفعل برای تبدیل ایران به قطب حمل و نقل منطقه به ویژه در صنعت گردشگری باشد.

 
در حال حاضر کشورمان از خزر تا عمان دارای امکانات و زیرساخت‏‏‌های متنوع حمل و نقلی اعم از هوایی، ریلی و جاده‏‏ای است که می‏‏‌تواند پتانسیلی بالقوه برای جذب گردشگران منطقه باشد اما با این وجود کمترین استفاده را از این ظرفیت در کشورمان شاهد هستیم.
 
فرسودگی ناوگان حمل و نقل، کیفیت پایین خدمات، بروز حوادثی که از گردشگران در این باره سلب اعتماد کرده، عدم سرمایه‏‏‌گذاری‏‏های لازم و فقدان برنامه‏‏‌ریزی‏‏‌های بلند مدت در این حوزه، همه و همه باعث شده تا این صنعت نه تنها در بخش گردشگری توسعه قابل توجهی نداشته باشد بلکه تاثیر منفی بر رشد گردشگری کشورمان داشته باشد.
 
با نگاهی جزئی‏‏‌تر و محدود شدن به حمل و نقل استان یزد به عنوان یکی از قطب‏‏‌های گردشگری کشور که از زیرساخت‏‏‌های حمل و نقل هوایی، ریلی و جاد‌ه‏‏‌ای مناسبی برخوردار است، باز هم با همین چالش ها مواجه می‏‏‌شویم به طوری که این صنعت نتوانسته رضایت گردشگران و متولیان این بخش را به خود جلب کند.
 
بی‏‏‌ثباتی و ناهماهنگی در تعیین نرخ‏‏‌های جابجایی، عدم نظارت درست و به‏‏‌جا دراین حوزه، عدم نوسازی ناوگان حمل و نقل و همچنین عدم بازنگری در نرم‏‏‌افزارهای تاکسی‏‏‌های اینترنتی از مهمترین مشکلات در این حوزه هستند که باعث توسعه نیافتن حمل و نقل گردشگری یزد شده است.
 
این ناکامی در حالی روی داده که به طور همزمان و با هدف کاهش هزینه‏‏‌ها و جلب تعداد گردشگران بیشتر، خدمات راهنمایان تور، آژانس‏‏‌های مسافرتی و هتل‏‏‌ها نیز به عنوان زیرساخت‏‏‌های اصلی صنعت گردشگری سبت به گذشته افول کرده و همین عوامل به آفتی برای گردشگری تبدیل شده و قطعاً تداوم آن مشکلات زیادی را در آینده برای این حوزه به دنبال خواهد داشت.
 
تکمیل مراحل ایجاد تاکسی‏‌های گردشگری یزد
 
«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد با اشاره به وضعیت نامناسب حمل و نقل گردشگری شهر جهانی یزد، می‌گوید: در حال حاضر وضعیت مناسبی در زمینه حمل و نقل گردشگری یزد نداریم و لازم است که اقداماتی در این زمینه صورت بگیرد تا وضعیت ایده‌آلی بر صنعت گردشگری یزد حاکم شود.
 
وی در مورد راهکارهای ارتقای وضعیت حمل و نقل گردشگری یزد اظهار می‌کند: باید تاکسی‏های اینترنتی را تقویت کنیم و محورهای گردشگری شهر به محلی برای استقرار خودروهای مناسب با رانندگانی مسلط بر زبان انگلیسی تبدیل شود.
 
این مسئول از تکمیل مراحل ایجاد تاکسی‏‌های گردشگری یزد در سال جاری خبر می‌دهد و تصریح می کند: سال گذشته اقداماتی برای ایجاد ایستگاه‏‌های تاکسی گردشگری در این شهر صورت گرفت اما به دلیل عدم ارتباط‌گیری مناسب با شهرداری به نتیجه‏‌ای نرسید.
 
وی با تاکید بر این که گردشگری ایران با روند کنونی در حال تبدیل به گردشگری ارزان و چیپ است، خاطرنشان می‏‌کند: به دنبال نوسانات اقتصادی و نقض برجام، پیش ‎ بینی‌ها حکایت از کاهش گردشگری ایران دارد و یزد نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.
 
فاطمی می افزاید: متاسفانه جهت جبران تعداد گردشگران، سطح هزینه های گردشگری در داخل کشور پایین آمده و همین موضوع منجر به پایین آمدن کیفیت تورها و در نهایت سطح گردشگری ایران شده است که در آینده مشکلاتی را در برخواهد داشت.
 
ناهماهنگی در هرم گردشگری کشور
 
«محمدناصر پیروزی» مدیر یکی از آژانس ‎ های گردشگری و مسافرتی شهر یزد هم در گفت ‎ و گو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، در مورد وضعیت حمل و نقل گردشگری در استان اظهار می ‎ کند: متاسفانه وضعیت صنعت گردشگری یزد اصلاً مناسب جایگاه آن نیست چرا که ناهماهنگی در هرم گردشگری که متشکل از آژانس ‎ های مسافرتی، هتل ‎ ها و راهنمایان گردشگری است منجر به تضعیف وضعیت حمل و نقل گردشگری شده است.
 
وی در مورد علت این ناهماهنگی نیز می‏‏‌گوید: متاسفانه عدم شناخت جایگاه در این هرم باعث به وجود آمدن بی‏‏‌نظمی شده است به طوری که به عنوان نمونه هتل‌ه ا که تنها موظف به تامین محل اسکان گردشگران هستند، بدون شناخت جایگاه خود، تورهای گردشگری دایر می‏‏‌کنند و راساً نیز اقدام به جابجایی گردشگران می ‎ کنند.
 
این فعال گردشگری با اشاره به تاثیر مشکلات اقتصادی به عنوان یکی از عوامل زمینه‏‌ساز ناهماهنگی های فعلی، تصریح می‌کند : رقابت ‎ های نادرست و ناسالم در میان صنف ‎ های مجزا با وظایفی کاملاً متفاوت نسبت به یکدیگر منجر به بی‏‏ثباتی در نرخ ‎ های آژانس ‎ ها و تورها شده است به طوری که هر تاکسی شهری نیز برای جابجایی یک گردشگر و کسب درآمد زودتر نسبت به بقیه، با قیمت ‎ های بسیار پایین ‎ تر از نرخ اصلی اقدام به جابجایی گردشگران می ‎ کند.
 
وی ادامه می ‎ دهد: متاسفانه این گونه فعالیت ‎ ها منجر به ناهماهنگی در زمینه نرخ واحد انواع خدمات گردشگری در شهر یزد و سلب اعتماد گردشگران نسبت به خدمات دریافتی از سوی آنها شده است.
 
پیروزی از عدم تعیین سطح برای تورهای گردشگری نیز به عنوان یکی از مشکلات صنعت حمل و نقل گردشگری یاد کرده و بیان می ‎ کند: تورهای یزد دسته‏‌بندی نشده‏‌اند و چیزی تحت عنوان دسته‏‏‌بندی تورها در انواع لوکس و لاکچری، نیم کلاس و باجت در یزد وجود ندارد و همین عامل منجر به پایین آمدن سطح تورهای گردشگری یزد شده است.
 
وی علت اصلی این معضل را نبود امکانات مورد نیاز برای تورها می‏‏‌داند و ادامه می‏‌دهد: معمولاً باید امکانات متناسب با هر تور براساس این دسته‎‎بندی تعریف ‏شود که در این صورت قیمت انواع تورها نیز به همین واسطه متفاوت خواهد بود.
 
این مدیر آژانس مسافرتی شهر یزد، سیاست ‎‎ گذاری ‎‎ های مناسب در این حوزه را ضروری می ‎ داند و می ‎ گوید: باید قوانین مشخصی تعریف و حاکم شود تا این وضعیت سامان یابد.
 
وی در مورد تورهای داخلی ارزان قیمت نیز می‏‌گوید: این تورها نیز به ظاهر مخاطبان زیادی دارند اما دقیقاً مانند مسکن، دردشکن وضعیت فعلی گردشگری هستند و نمی‏‌توانند جایگزین مناسبی برای بهبود این صنعت باشد، ضمن این که معمولاً نیز این تورها تنها جوان پسند هستند و ایده ‎ آل تمام اقشار نیستند.
 
نگرانی گردشگران در ازای نرخ‏‏‌های متفاوت یک خدمت
 
«شادی عظیمی» یکی دیگر از فعالان گردشگری یزد در حوزه آژانس‏‏های مسافرتی نیز در رابطه با وضعیت حمل و نقل گردشگری استان در گفت‌‌‌‌وگو باخبرنگار ایسنا می‏‏‌گوید: متاسفانه یزد از این لحاظ اصلاً در وضعیت خوبی قرار ندارد چرا که علاوه بر مشکلات به وجود آمده در صنعت گردشگری، مشکلاتی به ظاهر کوچکی نیز وجود دارد که تا زمان برطرف نشدن آن ‎ ها نمی ‎‎ توان انتظار گردشگری متناسب با این شهر جهانی داشت.
 
وی ادامه می دهد: گردشگرانی که به شهر جهانی یزد می‏‌آیند و قصد استفاده از وسیله نقلیه عمومی را دارند قطعاً به یک راهنمای گردشگری نیاز دارند اما حتی در وسایل حمل و نقل عمومی مسیرهای گردشگری نیز راهنمایی وجود ندارد.
 
وی اظهار می‏‏‌کند: رانندگان حمل و نقل گردشگری و راهنمایان تورهای گردشگری هیچکدام برای مسیر و خدمات مشابه، قیمت‏‏‌های یکسانی ارائه نمی‏‏‌کنند و این بی‏‏‏‌نظمی موجب نگرانی گردشگران می‏‌شود.
 
عظیمی وجود تعداد زیاد تاکسی‏‌های غیرقانونی جهت حمل و نقل گردشگران را نیز یکی از دیگر مشکلات این حوزه عنوان می ‎ کند و می‏گوید: هر راننده تاکسی حق جابجایی گردشگران را ندارد اما راهنمایان تور با هماهنگی و توافق با هر راننده‏‏ای، گردشگران را با نرخ‏‏‌هایی دلخواه جابجا می‏‌کنند.
 
وی در مورد عدم بازبینی برخی از نرم‏‏‌افزارها در حوزه حمل و نقل گردشگری نیز بیان می‏‌کند: انواع تاکسی‏‌های اینترنتی نیز قابلیت استفاده برای گردشگران را ندارند چرا که مجهز به زبان بین ‎‎ المللی و خارجی نیستند.
 
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..