توکلی تأکید کرد:

لزوم برگزاری کارگاه رمان‌نویسی و پرورش نویسندگان جوان در یزد

یک نویسنده یزدی و مدرس دوره‌های رمان نویسی، گفت: با تداوم دوره‌های آموزشی و حمایت مسئولان، نویسندگان توانمندی از دیار دارالعلم به جامعه ادبی ایران معرفی می‌شوند .

به گزارش یزدی نیوز«جلال توکلی»نویسنده و مدرس دوره رمان‌نویسی حوزه هنری، اظهار کرد: در این کارگاه، مرحله به مرحله از جرقه اولیه تولید یک داستان بلند یا رمان که در ذهن نویسندگان زده می‌شود، به پیش می‌رویم و با تبیین و بررسی مباحث تئوریک تلاش می‌کنیم آن را در عمل به منصه ظهور برسانیم .

 
وی، تبیین و یادآوری قالب‌های مختلف ادبی، جرقه اولیه در نوشتن رمان، طوفان تفکر و پرورش خلاقیت را از جمله مباحث کارگاه برشمرد و افزود: در این دوره نویسندگان ضمن آشنایی با شیوه‌های مختلف رمان‌نویسی و انجام تمرینات مستمر، سوژه‌های مطرح شده را پرورش می‌دهند تا به یک اثر خوب و قابل قبول تبدیل شود .
 
این نویسنده برجسته کشوری، گفت: وقتی ذهن هنرجویان خلاق و بارور شود، آنگاه متوجه می‌شوند که هیچ‌گاه موضوع برای نوشتن کم نیست .
 
توکلی این کارگاه تولید محور را یک تعامل دوسویه دانست و بیان کرد: محیط یزد به واسطه فرهنگ غنی و پشتوانه فرهنگی و تاریخی که دارد، استعدادپرور است و به نظر من کسانی که در این محیط رشد می‌کنند استعدادهای بالقوه و ناشناخته‌ای هستند که فقط باید کشف شوند .
 
وی با اشاره به این‌که شاید خروجی دوره آموزش داستان‌ و مباحث تئوری، تنها یک داستان شناس یا نقاد خوب باشد ولی شاید نتواند یک اثر خوب را خلق کند، خاطرنشان کرد: در پایان دوره آموزش رمان‌نویسی هنرجو باید با بهره‌گیری از مشاوره و راهنمایی‌هایی که در کارگاه ارائه می‌شود، یک رمان خلق کند که امیدواریم آثار قابل چاپ با پیگیری و حمایت‌های حوزه هنری استان منتشر شود .
 
توکلی خاطرنشان کرد:
 
خالق رمان «پایان یک نقش» ادامه داد: البته ملاک حتما چاپ اثر نیست، همین که ما اثر خوبی که بتوان به آن رمان اطلاق کرد و قابل ارائه باشد را خلق کنیم و منجر به تولید محصول شود، در گام نخست حرکت خوبی صورت گرفته است .
 
توکلی پرداختن به موضوع انقلاب اسلامی، اقتصاد مقاومتی، تولید ملی، حمایت از کالای ایرانی و همچنین تفکرات مورد نیاز جامعه امروز و مسائل و دغدغه‌های مردم را از جمله محورهای خلق اثر در این کارگاه برشمرد و گفت: فراگیران و علاقه‌مندان می‌توانند علاوه بر موضوعات مختلف در این زمینه‌ها نیز به خلق رمان بپردازند .
 
این مقام مسئول در ادامه با بیان این‌که متولیان امر باید موانع موجود بر سر راه ارائه آثار خلق شده را برطرف کنند، تصریح کرد: نویسندگان جوان باید با امید، پشتکار و جدیت به فعالیت در این عرصه ادامه دهند و ما هم باید با برگزاری جلسات هفتگی از این قشر بیشتر حمایت کنیم و پیگیر تولیدات آنها تا نتیجه نهایی باشیم .
 
وی ابراز امیدواری کرد با تداوم این دوره و تعامل و همگرایی بیشتر بین نویسندگان و همچنین حمایت و پشتیبانی مسئولان، در آینده نزدیک نویسندگان جوان و توانمندی از دیار دارالعباده و دارالعلم به جامعه ادبی ایران معرفی شوند .
 
جلال توکلی هم اکنون در حال نگارش فصل آخر رمان «نجات سرباز رایان ۲» است که قرار است به زودی منتشر شود .
 
گفتنی است؛ کشف و پرورش نویسندگان مستعد و خلاق، حمایت از نوقلمان، رشد کمی و کیفی جریان رمان‌نویسی در استان، تولید آثار ادبی ارزشمند، تشویق و ترغیب نویسندگان گمنام و جوان برای قلم زدن در وادی رمان از جمله اهداف این دوره آموزشی است. 
 
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..