آمار بیکاری در یزد ابهام برانگیز است؛ نمی‌توان قبول کرد نرخ بیکاری ‌۱۵ درصد باشد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار یزد با بیان اینکه آمار بیکاری در یزد ابهام برانگیز است گفت: نمی‌توان قبول کرد آمار بیکاری در یزد ۱۵ درصد باشد.

به گزارش یزدی نیوزعلی زینی‌وند در نشست خبری با خبرنگاران یزد با اشاره به اینکه یزد یک استان صنعتی به حساب می‌آید اظهار داشت: این استان با اقلیم خاص خودش شناخته می‌شود و توسعه آن هم باید با درنظر گرفتن همین اقلیم انجام شود.

 
وی تنوع معدنی بالا را یکی از ویژگی‌های بسیار مهم استان یزد دانست و تصریح کرد: ما رتبه اول در ارتباط با تنوع معدنی و همچنین تولید کاشی و سرامیک را به خود اختصاص دادیم و در بحث تولید سنگ آهن هم رتبه نخست کشور را داریم.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار یزد با اشاره به اینکه صنعت نساجی یزد در طول تاریخ در جهان به عنوان یک صنعت یزدی شناخته می‌شده خاطرنشان کرد: در این حوزه هم ۲۷ درصد تولیدات کل کشور مربوط به استان یزد است همچنین در بحث فولاد هم یزد ۱۵ درصد از کل محصول کشور را تولید می‌کند.
 
زینی‌وند خاطرنشان کرد: حدود سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی فعال و نیمه فعال در استان یزد داریم و چنین استانی با این ظرفیت‌ها شایسته بهتر زیستن و توسعه بسیار بیشتر از میزان فعلی است.
 
وی جمعیت استان یزد را یک و دو دهم درصد کل جمعیت کشور دانست و خاطرنشان کرد: با این وجود یزد بیش از ۴ درصد از کل تولیدات کشور را به خود اختصاص داده و در حال حاضر ۸۰۰ نوع کالای متنوع یزدی در این استان تولید می‌شود.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار یزد بخش خصوصی یزد را هم صاحب نظر و قدرتمند و تاثیرگذار دانست و بیان کرد: باید حرف‌های بخش خصوصی را شنید و هرچه سریع‌تر در راستای بهبود وضعیت خصوصی‌سازی قدم‌های جدی را بردارند و عرصه را برای عرضه توانمندی‌های بخش خصوصی فراهم آوریم.
 
زینی‌وند با بیان اینکه در طول دوران هشت سال دفاع مقدس ما حتی امنیت کشور را هم به مردم واگذار کردیم و آنها با حضور دلاورمردانه خود در عرصه جنگ و با رشادت هایشان ایران را از دست دشمنان دور نگاه داشتند بیان کرد: اگر امروز عرصه هایی از جمله اقتصاد، ورزش و موارد مختلف دیگر را به مردم واگذار نکنیم، وظیفه خود را به خوبی انجام نداده ایم.
 
وی تصریح کرد: دولت باید جاده باز‌کن بخش خصوصی، مبارزه‌گر با رانت و فساد و متولی شفافیت باشد و اگر به این سمت حرکت کنیم، در آینده‌ای نزدیک ما به صورت تساعدی پیشرفت عظیم ایران را در عرصه‌های جهانی نظاره می‌کنیم.
 
زینی‌وند در ارتباط با آمار بیکاری در استان یزد اظهار داشت: شفافیت و صادق بودن با مردم حتما باید تعهد اول مسئولان به ویژه مسئولان دولتی به مردم باشد و باید صادقانه با مردم حرف بزنیم.
 
وی با اشاره به اینکه یک ابهام در آمار بیکاری یزد وجود دارد خاطرنشان کرد: آمار بیکاری استان که تا پایان سال قبل ۱۲ و هشت دهم درصد بود را با یک بررسی سطحی متوجه می‌شویم که این آمار بر اساس آمارگیری کشور غیرقابل باور است.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار یزد خاطرنشان کرد: نمی‌توان در یک استان کشور که کشاورزی، صنایع دستی، صنعت و گردشگری ندارد و جمعیتش هم از یزد بالاتر است، میزان بیکاری‌اش با یزد یکسان باشد.
 
زینی‌وند تصریح کرد: به این ترتیب اینکه بیان شود نرخ استان یزد با یک میلیون جمعیت و چهار هزار واحد تولیدی و تنوع بالای معدنی این استان، بالای ۱۵ درصد شده نیاز به بررسی دارد و در این آمار تردید وجود دارد.
 
وی بررسی آمار بیکاری در کشور را بر اساس مبنای دقیقی ندانست و خاطرنشان کرد: افزایش آمار در استان یزد را اگر بخواهیم قبول کنیم باید به این صورت باشد که در طول سه ماهه اول امسال، هیچ شخص جدیدی مشغول به کار نشده باشد و حدود چهار هزار نفر هم از کارخانجات یزد اخراج شده باشند.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار یزد تصریح کرد: این در حالی است که بر اساس آمار تامین اجتماعی یزد، در این سه ماه ما حدود دو درصد رشد بیمه شدگان جدید را داریم و این موضوع دقیق‌ترین آمار در بحث اشتغال به حساب می‌آید.
 
زینی‌وند خاطرنشان کرد: موضوع دوم اینکه ما تعدیل نیرو داشتیم ولی در مقابل آن افزایش اشتغال به کار جدید هم داشتیم ولی آماری که در ارتباط با بیکاری یزد و افزایش نرخ آن بیان می‌شود به معنای آن است که کل صنعت و اشتغال استان قفل شده است.
 
وی از امکان وجود برخی خطاهای آماری در شهرستان‌ها برای جذب اعتبار بیشتر خبر داد و گفت: این پذیرفته نیست که برای یک استانی همچون یزد که صنعت آن در حال فعالیت است و تنوع معدنی آن در کشور بالاترین رتبه‌ها را دارد و همه مردم این استان کارآفرین هستند آمار بیکاری‌اش مثل استانی است که هیچ یک از این آمارها را ندارد.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار یزد در ارتباط با ورزش یزد با اشاره به اینکه وضعیت استان یزد در بحث فوتبال شرمندگی دارد گفت: تلاش می‌کنیم در حوزه کاری خودمان گره‌ای از این کار بگشاییم و ورزش استان یزد را حداقل در بحث فوتبال احیا کنیم و انشاالله بتوانیم اقدامی برای حضور یزد در عرصه‌های ملی ایجاد کنیم.
 
 
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..