یک استاد معارف اسلامی تأکید کرد:

لزوم معرفی ارزش‌های اخلاقی امام رضا(ع) به نسل جوان

یک استاد معارف اسلامی با بیان این که داشتن جامعه مطلوب مستلزم عمل به دستورات قرآن و ائمه اطهار است،‌ گفت:‌ ارزش‌ها، باورها و ویژگی‌های علی بن موسی الرضا(ع) باید به نسل امروز معرفی شود.

به گزارش یزدی نیوزانسان موجود اجتماعی است و اجتماع بدون داشتن قوانینی که حقوق همه افراد را حفظ کند به کمال مطلوب نخواهد رسید، به همین منظور دین اسلام رهبران آگاه، پاک و معصومی را برای هدایت انسان‌ها برگزیده است.

 
امام و پیامبر از جمله شاخص ترین رهبران دینی هستند که از صدر اسلام برای هدایت انسان ها به کمال از سوی خداوند انتخاب شدند.
 
امامت عهد و مقامی است که تنها از جانب خداوند به امام داده می‌شود، این مقام در سال ۱۸۳ قمری به علی بن موسی الرضا داده شد و از این پس وی با نام امام رضا(ع) مردم زمان خود را به سمت نور الهی که همان مسیر تکامل بشری است دعوت کرد.
 
علی‌بن‌موسی الرضا(ع) هشتمین جانشین پیامبر مکرم اسلام در یازدهم ذی القعده سال ۱۴۸ هجری در مدینه متولد شد .
 
ایشان در سن ۳۵ سالگی عهده‌دار مسئولیت امامت شدند و در دوران خلافت خلفای عباسی سختی‌ها و رنج بسیاری متحمل شد و سرانجام نیز در سن ۵۵ سالگی به دست مامون عباسی به شهادت رسید .
 
نامش علی و کنیه ایشان ابوالحسن و مشهورترین لقب وی«رضا» به معنای خوشنودی است. یکی دیگر از القاب وی «عالم آل محمد» است این لقب نشانگر ظهور علم و دانش در ایشان می‌باشد .
 
توانایی و برتری امام در تسلط بر علوم یکی از دلایل امامت ایشان است و با تأمل در سخنان وی در مناظراتشان کاملا روشن میشود که این علوم جز از یک منبع وابسته به الهام و وحی نمی‌تواند سرچشمه گرفته باشد.
 
«محمد دهقان چناری» استاد معارف اسلامی دانشگاه یزد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که خداوند امامان را برای رساندن جامعه انسانی به کمالات فرستاده است، اظهار کرد: امامان با تشکیل حکومت الهی و بدست آوردن قدرت لازم، برای اجرا کردن احکام و دستورات خداوند تلاش کردند .
 
وی با اشاره به شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه در دوران زندگی هریک از امامان معصوم(ع) خاطرنشان کرد: در روزگار امام رضا(ع) مسائل علمی با امور سیاسی و اجتماعی به هم پیوند خورده بود، به گونه‌ای که در آن دوران بحران های فکری و تشکیل فرقه‌های مذهبی، هدایت مردم را دشوارتر می‌کرد .
 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: در گیری‌ امویان، عباسیان و علویان شرایطی را برای امام رضا(ع) فراهم کرد تا در این میان انحراف‌ها را از بین ببرد و با  تربیت شاگردانی بزرگ، جامعه شیعیان را افزایش دهد.
 
وی با بیان این‌که باید ارزش‌ها، باورها و ویژگی‌های علی بن موسی الرضا(ع) به نسل امروز معرفی شود، اظهار کرد: نسل امروز نسلی است که با چشمانی باز عملکرد انسان‌ها را می‌بیند و براساس آن الگو پذیری می‌کند .
 
دهقان با اشاره به این‌که ائمه قبل از توصیه مردم به نیکو کاری، خود این ویژگی‌های بارز را داشتند، افزود: آنان اولین کسانی بودند که به آیات قرآن عمل کردند و در درواقع نمونه عملی برای انسان‌های امروزی شدند.
 
وی با بیان این‌که جوانان ما برای قرار گرفتن در راه درست، نیاز به الگو دارند، تصریح کرد: قشر جوان باید عملکرد مثبت الگوهای جامعه را ببینند تا جذب این راه شوند .
 
دهقان لازمه تحقق این هدف را قرار گرفتن خانواده‌ها در مسیر آموزه‌های قرآنی عنوان کرد و گفت: اگر ایمان و عمل صالح سرلوحه کار مردم و مسئولان جامعه قرار گیرد این ارزش‌ها جایگاه خود را پیدا می‌کند .
 
این مقام مسئول در پایان با بیان این‌که جامعه با شاخصه‌هایی نظیر قدرت، امنیت، سلامت، معنویت، علم، پیشرفت و امید در ارتباط است، گفت: برای رسیدن به یک جامعه مطلوب باید به دستورات قرآن و ائمه عمل کنیم .
 
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..