آیین سنتی خرمن‌کوبی در اردکان بازنمایی شد

مردم شهرستان اردکان با هدف حفظ آیین‌های سنتی دوران گذشته و یادآوری خاطرات نیاکان و پیشینیان‌ خود با برپایی آیین سنتی خرمن‌کوبی، این سنت دیرینه کشاورزی را زنده کردند .

به گزارش یزدی نیوز«قاسم برخورداری» مسئول برگزاری این آیین ، تصریح کرد: خرمن‌کوبی یکی از مراحل سخت کشاورزی است که با اتمام فصل برداشت گندم توسط کشاورزان انجام می‌پذیرد . 

 
وی با اشاره به کار طاقت‌فرسای خرمن کوبی در گذشته، افزود: کشاورزان از این طریق طعام زندگی و علوفه و خوراک دام و طیور خود را برای یک سال تهیه می‌کردند . 
 
وی در مورد روش انجام خرمن‌کوبی در گذشته نیز خاطرنشان کرد: کشاورزان با استفاده از گردون نصب شده به گاو و سایر حیوانات اهلی، کار خرمن کوبی را انجام می‌دادند و برسپس تعدادی از کشاورزان خبره به هنگام وزش باد ملایم، مخلوط  کاه و گندم را به وسیله غربال و کم از هم جدا می‌کردند که به اصطلاح سنتی به آن «بارپاز» می‌گفتند . 
 
  مدیر خانه تاریخی سلامت اردکان بیان کرد: کشاورزان در ادامه نیز با وزن‌کشی کاه و گندم از طریق «قپان» یا به زبان محلی «قفون»، محصولات را با الاغ یا گاو به خانه‌های خود حمل می‌کردند . 
 
وی تصریح کرد: این مراسم به ابتکار خانه تاریخی سلامت و برای زنده نگه داشتن خاطرات نیاکان با استقبال پرشور مردم علاقه‌مند به سنت‌های دیرین در محله شریف آباد اردکان شد.
 
برخورداری که بسیاری از آیین‌های سنتی شهرستان اردکان را در ایام مختلف سال با هزینه شخصی خود برگزار می‌کند، عشق و علاقه و نگاه همراه خانواده‌اش در این مسیر را مهم توصیف و اظهار کرد: قطعاً زنده نگه داشتن سنت‌های گذشتگان در هویت‌بخشی به نسل جوان، فراهم شدن بستر دورهمی‌های مردمی و اینجاد نشاط اجتماعی در بین خانواده‌ها و همچنین رونفق گردشگری تاثیرگذار خواهد بود . 
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..