معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در یزد:

اعمال سیاست ارزی دولت متناسب با نیاز مردم و شرایط بازار/ دغدغه های بخش خصوصی مورد توجه دولت است

معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش گرامیداشت روز صنعت و معدن در استان یزد با بیان اینکه بخش خصوصی‌ دغدغه‌های زیادی برای تامین مواد اولیه و تعیین نرخ ارز متناسب با شرایط بازار دارند، گفت: دغدغه های این بخش مورد توجه دولت و شخص رئیس جمهوری بوده است.

به گزارش یزدی نیوزهمایش گرامیداشت روز صنعت و معدن با حضور "محمود زمانی قمی" استاندار یزد، "مجتبی خسروتاج" معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت، "‌سیدحمید کلانتری" معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، "علی زینی و‌ند" معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار، "‌سیدمحمدرضا مرتضوی" دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت کشور، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران و مسئولان استان در پارک علم و فناوری یزد برگزار شد.

معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت در این همایش بیان کرد: سیاست ها در بخش ارزی تغییر کرد‌ه و دولت مصمم است تصمیمات را متناسب با شرایط بازار و با توجه به نیازها و نظر مردم اعمال کند.
"‌مجتبی خسروتاج" در باره وضع تحریم ها نیز ‌گفت: با وجود سخت بودن کار در این شرایط ، به دلیل فشار بر صادرات نفتی علی رغم این که وزیر نفت بیان کرده که سعی می‌کنیم حتی یک بشکه نسبت به سال قبل نفت کمتری صادر نکنیم اما بخش های غیرنفتی می توانند رشد کنند و امسال ٣٠ تا ٤٠ درصد رشد این محصولات تحقق خواهد یافت.
وی ادامه داد: یکی از بزرگ ترین عوامل فساد، ‌دو نرخی بودن ارز بود که با تک نرخی شدن آن ، صادرکنندگان می‌توانند با خیال راحت فعالیت کنند.
خسروتاج افزود: با این حال اگر فعالان اقتصادی بر روی یک رویکرد و آزاد شدن نرخ ارز اتفاق رأی داشته باشند، رئیس جمهوری و وزیر صنعت با آن مشکلی نخواهند داشت.
معاون وزیر صنعت با اشاره به تاکید معاون اول رئیس جمهوری مبنی بر تعیین نرخ رسمی و متناسب با شرایط بازار، ‌خاطرنشان کرد: ٢٢ فروردین ماه سال جاری معاون اول رئیس جمهور نظام جدید ارزی را تشریح کرد و به این منظور بود که اولویت‌ها مشخص شد و کالاهای اصلی با نرخ رسمی کنترل می شود.
وی با تأکید بر ضرورت شفاف سازی واحدهای تولیدی و آزادی فعالیت های بخش خصوصی، ‌گفت: این بخش دغدغه های زیادی برای تأمین مواد اولیه و تعیین نرخ ارز متناسب با شرایط بازار دارند که همواره مورد توجه دولت و شخص رئیس جمهوری بوده است.
خسروتاج در این رابطه با مقایسه کمک دولت تدبیر و امید در سه ماه سال گذشته با سال جاری تصریح کرد: بر اساس آمار گمرک در سه ماه اولیه سال ٩٦، هفت میلیارد دلار برای تأمین مواد اولیه و واسطه ای اختصاص یافت که امسال ۶ میلیارد ‌و ٦٠٠ میلیون دلار بود.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: برای تأمین کالاهای اساسی یک میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار و امسال یک میلیارد و ٦٩٠ میلیون دلار ، برای تأمین کالاهای مصرفی دو میلیارد و ٥٠٠ میلیون دلار در سه ماه سال قبل و یک میلیارد و ٧٤٠ میلیون دلار در سال جاری اختصاص یافته است.
خسروتاج در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: ‌دولت در سه ماهه اول سال ۹۶، مبلغ ١١ میلیارد و ٦٠٠ میلیون دلار و امسال نیز ١١ میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار برای واردات مواد اولیه و واسطه ای اختصاص داد که این عدد نسبت به سال گذشته نزدیک به سه درصد کاهش دارد.
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان یزد نیز در این مراسم گفت: در طول پنج سال فعالیت دولت تدبیر و امید، تلاش‌هایی در سیاست خارجی و برای ایجاد ثبات و پایداری در ارتباطات بین‌ المللی ایران صورت گرفته است.
"محمدرضا علمدار یزدی" افزود: همچنین تلاش‌های فراوانی در عرصه اقتصادی برای مقاوم سازی و ایجاد انضباط و شفافیت در ساختار اقتصادی ‌جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاد و مهمترین هدف این بود که عاملان اقتصادی در شرایطی تصمیم گیری کنند که قابل پیش بینی و محاسبه باشد.
وی با بیان اینکه با این تلاش ها بسیاری از مشکلات اقتصادی نظیر رشد فزاینده بیکاری، تورم، و رکود اقتصادی کاهش یافت ، ادامه داد: دولت با تکیه بر اراده و انتخاب مردم توانست در مذاکراتی پیچیده و دشوار به توافق بین‌المللی با ٦ کشور قدرتمند جهان دست یابد.
علمدار خاطرنشان کرد: همچنین با موفقیت‌ در عرصه دیپلماسی، تمام تمرکز تیم اقتصادی دولت صرف بهبود فضای کسب و کار و ورود جریان سرمایه به کشور با هدف رونق، تولید و اشتغال‌زایی شد به طوریکه رشد پنج درصد تنها در بخش صنعت، اشتغال زایی سالانه ٧٠٠ هزار نفر، تورم تک رقمی و نرخ ارز با ثبات را به دنبال داشته است.
گفتنی است در پایان این مراسم از ۲۲ واحد صنعتی معدنی برتر استان با اهدای تندیس همایش و لوح تقدیر، تجلیل شد.
 
 
منبع:استانداری یزد
 
 
 
 
  
 

بخش نظردهی بسته شده است..