آغاز به کار کانون تفکر گردشگری در دانشگاه یزد

تفکر در مورد مهمترین مزیت های استان یزد در خصوص گردشگری از جمله اهداف برگزاری این کانون اعلام شد .

به گزارش یزدی نیوزرییس دانشگاه یزد در این نشست پس از اشاره به تجربه یکسال و نیمه حاصل از تصویب آیین نامه تشکیل کانونهای تفکر در هیئت رئیسه دانشگاه یزد در جهت ایفای صحیح رسالت اجتماعی دانشگاه، به بیان تجربیات حاصل از تشکیل کانونهای چهارگانه آب، شهر هوشمند، سلامت اجتماعی و اقتصاد دانش بنیان پرداخته و از زحمات دکتر سعید عطار عضو هیئت علمی دانشگاه یزد به عنوان رئیس دبیرخانه کانون­های تفکر دانشگاه یزد تشکر کرد. 

دکتر محمد صالح اولیاء افزود: اگر بتوانیم در چنین جلساتی ذهنمان را در حوزه­های موضوعی مختلف به هم نزدیک و به تصوری مشترک از واقعیات موجود دست یابیم و اگر بتوانیم پیرامون مسائل و فرصتهای استان، اجماعی میان نخبگان استان ایجاد کنیم قطعا نتایج ملموس و تاثیرگذاری برای استان به دست خواهد آمد. 
وی  با تاکید بر حرکت دانشگاه به سمت ایجاد یک دانشگاه متعهد به جامعه، همکاری سایر بخشها را مهم ارزیابی کرد. 
 دکتر علی دلشاد دبیر کانون و عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز در ابتدای این نشست، کانون تفکر را نهادی دانست که ایده‏ها یا مشاوره‏هایی را بر اساس کنش جمعی و سلسله مراتبی در مورد مسایل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ارائه می‏کند و سازمان‏ها، نظریه‏پردازان و اندیشمندان را به خدمت می‏گیرد تا در زمینه مسائل کلان، تحلیل‏ها و دستورالعمل‏هایی برای سیاست‏گذاری فراهم کند.
وی پس از ارائه توضیحاتی در رابطه با تاریخچه کانونهای تفکر در دنیا به خصوص از زمان جنگ جهانی دوم به بعد و افزایش تعداد این کانونها از دهه ۱۹۷۰ به بعد، به اهمیت و تاثیرگذاری بیشتر کانون‏های تفکر در دهه‎های اخیر و نهادینه‏شدن کانون‏های تفکر در ساختار کشورهای توسعه‎یافته اشاره و ویژگی کانونهای تفکر را جمع اندیشی، تولید فرآورده­های فکری و انتقال به مخاطب، معطوف بودن کوششها به مسائل روز و درگیر نشدن در مسائل اجرایی و تشریفات رسمی سیاستگذاری دانست. 
به گفته دکتر دلشاد، با توجه به ماهیت چندبخشی، متنوع و گستره وسیع اثرگذاری صنعت گردشگری، ذینفعان متعدد و قدرتمندی در این بخش حضور داشته و موفقیت فعالیت‏های گردشگری منوط به وجود نهادی است که به ارائه تحلیل و پیشنهاد در این زمینه بپردازد و با هم‏اندیشی و تحلیل‏های مناسب و متناسب، پیشنهاداتی مبتنی بر نظریه وضعیت آخر (برد-برد) را ارائه کرده و رضایت حداکثری برای تمامی ذینفعان کسب کند، در غیر این‏صورت شکست این فعالیت‏ها گریزناپذیر خواهد بود. 
وی گفت: کانون تفکر گردشگری با ایجاد زمینه‏های مشارکت بین ذینفعان مختلف توسعه گردشگری استان یزد، از جمله بخش دانشگاهی، بخش دولتی و عمومی، بخش خصوصی و صاحبان کسب‏وکارهای مرتبط، مردم محلی، سازمان‏های مرد‏م‎نهاد و …، به تحلیل راهبردها، سیاست‏ها و رویه‏ها و طرح پیشنهادها و در نهایت همکاری و همیاری در زمینه‏های اجرایی صنعت گردشگری استان یزد پرداخته و توسعه موثر گردشگری استان یزد با تاکید بر ابعاد سه‏گانه پایداری اقتصادی، زیست‏محیطی و فرهنگی-اجتماعی را تسهیل و ترویج خواهد نمود. 
دکتر عطار نیز در ادامه با مروری بر تاریخچه تاسیس کانونهای تفکر در دنیا و نقش دانشگاه ها به عنوان متولیان آنها، هدف اصلی تشکیل کانونهای تفکر در دانشگاه یزد را تبادل ایده و نظرات و ایجاد اجماع بر سر مشکلات و معضلات استان  اعلام کرد . 
به گفته وی، استان یزد، استانی برخوردار از نظر سرمایه‌های سازمانی، انسانی و اقتصادی است اما از نظر توان هم افزایی میان این سرمایه ها مشکلات جدی ای وجود دارد. کانونهای تفکر دانشگاه یزد با هدف حل و فصل بخشی از مشکل جدابودگی این سرمایه ها شکل گرفته و انشاالله با توجه به دستاوردهای خوبی که در طول یک سال گذشته به دست آمده، خدمات این کانونهای تفکر بتواند در دو بخش حل چالشها و تقویت مزیت های استان به خصوص در حوزه آینده دار گردشگری مفید باشد.
مهدی محمدمهدی شرافت رئیس کانون، پس از بیان نکاتی در زمینه نقش روش شناسی صحیح و تفکرات فارغ از پیش داوری در پیشبرد مباحث کانونهای تفکر، به تبیین نقش و اهمیت صنعت گردشگری برای استان پرداخته و پیشنهاد ارائه بازتعریفی از این صنعت ازسوی کانون را مطرح کرد. 
به گفته وی ضروری است با صحیح فکر کردن و جمعی فکر کردن، راهکارهای نهادینه کردن اقدامات حوزه گردشگری استان مورد بررسی قرار گرفته و به انسجام سازمانی و عملیاتی فارغ از مرزهای موجود دست یافت.
دکتر محمد حسین سرائی عضو هیئت علمی دانشگاه یزد گردشگری را صنعتی وسیع و گسترده که شامل مزایا و فرصتهای متعدد برای استان است دانست که می تواند متفکران، اندیشمندان و شرکتهای متنوعی را گرد هم آورده و منافع مشترک ایجاد کند. 
دکتر محسن رفیعیان عضو هیئت علمی دانشگاه یزد پس از تحلیل اثرات ثبت جهانی یزد بر قیمت ملک به خصوص در بافت تاریخی شهر یزد و بررسی وضعیت اتاق فکرهای متعدد موجود در ارتباط با صنعت گردشگری استان، پیشنهاد داد این کانون پس از انجام مطالعات وسیع در مورد وضعیت گردشگری کشور و استان به ارائه راهکارهایی متفاوت در ارتباط با آینده این حوزه بپردازد. 
 
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..