ابتکار یک معلم مهریزی برای صرفه‌جویی در مصرف آب

یک معلم مهریزی برای صرفه‌جویی در مصرف آب منزل خود دست به ابتکاری ساده زده است.

به گزارش یزدی نیوزمردم سخت‌کوش مناطق کویری همچون یزد از گذشته همواره در تلاش برای وفق دادن زندگی خود با شرایط کم‌آبی و گرمای زیاد بوده‌اند و ایجاد قنات‌ها و نوع عناصر معماری خانه‌های آنها از جمله بادگیر، سقف‌های ضربی بناها و امثالهم حکایت از همین همزیستی دارد.

 
البته خوی قناعت مردمان کویر نیز نمودی دیگر از این تلاش برای غلبه بر محدودیت‌های طبیعت است که تاکنون نیز این ویژگی هر چند در بین مردم کمرنگ‌تر شده ولی هنوز هم تکنیک‌ها و روش‌های جدیدتری وجود دارد.
 
«محمد زارع بیدکی» یکی از اهالی شهرستان مهریز و دبیر آموزش و پرورش است که به دنبال کاهش نزولات جوی و کم‌ابی در استان، با اقدامی ابتکاری گامی جهت کاهش مصرف آب در منزل شخصی خود برداشته است . 
 
این معلم مهریزی می‌گوید: چند سال قبل به نظرم رسید که می‌توان در راستای کاهش مصرف آب، پساب ناشی از شست‌وشوی میوه و سبزیجات یا دست و صورت یا به طور کلی هر گونه پسابی در آشپزخانه که با مواد شوینده مخلوط نشده را به طریقی به حیاط منزل منتقل و از طریق آن درختان باغچه کوچک‌مان را از این طریق سیراب کنم . 
 
زارع بیدکی ادامه می‌دهد: به همین منظور یکی از لگن‌های سینک ظرف‌شویی را به این امر اختصاص دادم و با مسدود کردن دریچه خروجی آن، از این بخش سینک برای ذخیره کردن آب‌های مصرفی استفاده کردم، البته در ابتدا این آب جمع‌‌آوری شده را با سطل به حیاط منتقل می‌کردم.
 
وی اظهار می‌کند: با توجه به این که چندین بار در روز این اتفاق انجام می‌شد، تولید این حجم از پساب در انجام امور عادی برایم باورکردنی نبود لذا مصمم‌تر شدم تا برای جلوگیری از اسراف این مقدار آب و نیز استفاده سهل‌تر از این پساب راهکار دیگری بیاندیشم.
 
این شهروند مهریزی می‌گوید: به همین دلیل نیز نهایتاً یک لگن را به پساب فاضلاب اختصاص دادم که اگر مواد شوینده‌ای که برای درخت ضرر دارد، استفاده شد، پساب آن به فاضلاب هدایت شود و از لگن دیگر هم لوله‌ای را تا باغچه ایجاد کردم تا آب به راحتی به درختان منزل برسد تا هر روز با استفاده از این آب، یکی از درختان باغچه را آبیاری کنم . 
 
زارع بیدکی با اشاره به کاهش بهای قبوض آب خود، عنوان می‌کند: شاید با این اقدام نتوان همه درختان را با این آب آبیاری کرد ولی حداقل جوابگوی نیاز تعدادی از درختان خواهد بود و تا حدودی از مصرف آب جلوگیری خواهد شد.
 
وی در مورد هزینه اجرای این روش می‌گوید: من تنها حدود ۲۰۰ هزار تومان برای این کار هزینه کردم ولی قطعاً چنین هزینه‌ای برای حفظ آب با ارزشی که هر روز با کمتر شدن آن ارزشش بیشتر می‌شود، به صرف است.
 
این معلم مهریزی بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب نیز تاکید و پیشنهاد می‌کند که کسانی که برایشان مقدور است این شیوه را در منزل خود اجرایی کنند.
 
زارع بیدکی همچنین از خانواده‌ها می‌خواهد تا با آموزش فرزندان خود در خصوص اهمیت کاهش مصرف و جلوگیری از اسراف آب، به فرهنگ‌سازی در این رابطه کمک کنند.
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..