رئیس خانه صنعت و معدن استان یزد:

مسائل داخلی بیش از تحریم‌ها صنایع و مردم را دچار مشکل کرده است

رئیس خانه صنعت و معدن استان یزد گفت: مسائل داخلی از جمله سیستم توزیع غلط و قدیمی، بیش از تحریم‌های خارجی صنایع و مردم را دچار مشکل کرده است.

به گزارش یزدی نیوزعلی‌اکبر کلانتردر نشستی خبری با اشاره به اهداف تشکیل خانه صنعت و معدن در استان یزد اظهار داشت: خانه صنعت و معدن استان یزد در کنار آذربایجان شرقی و اصفهان، یکی از خانه‌های موفق در حوزه صنعت است.

 
وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی برای صنعتگران عنوان کرد: این اقدام باعث ارتقاء توان و سواد مالیاتی، بانکی و … در صنایع شده است.
 
کلانتر همچنین با اشاره به برگزاری مراسم روز صنعت در استان یزد یادآور شد: تاکنون ۲۴ دوره مراسم برگزار شده و در کنار برنامه های جشن، مشکلات صنایع در حضور مسئولان مطرح می‌شود که خوشبختانه در موارد متعددی پیگیری‌هایی نیز انجام شده است.
 
رئیس خانه صنعت و معدن استان یزد با اشاره به شرایط فعلی اقتصاد کشور و مشکلات صنعتگران تصریح کرد: در این اوضاع ناپایدار اقتصادی، ماندن و ادامه کار در صنعت بسیار کار بزرگی است زیرا قیمت مواد اولیه در کمترین زمان ممکن به چندین برابر افزایش داشت و اکنون حتی نمی توان یک برنامه یک ماهه برای یک واحد صنعتی داشت.
 
وی افزود: متاسفانه این شرایط را بیش از هر کسی کارگران به طور مستقیم احساس می کنند و از این شرایط نگران هستند.
 
کلانتر ادامه داد: در عین حال در حال حاضر ۸۰۰ نوع کالای تولیدی یزد به دست مردم می رسد که بسیاری از آنها برند هستند و برخی از آنها نیز با مارک ترک و تایوان به فروش می رسند.
 
وی با اشاره به اینکه بزرگترین مصرف کننده صنعت، خود دولت است، بیان کرد: باید با کمک استاندار این فضا را به وجود بیاوریم که استفاده از صنایع داخلی را از خودرو آغاز کنند و دیگر نیازهای دستگاه‌ها و ادارات را نیز با کالاهای تولید داخل کشور تامین کنند.
 
کلانتر با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ تا ۳۵ درصد واحدهای صنعتی استان یزد در حالت نیمه تعطیل قرار گرفته اند، افزود: با این وجود تلاش ما این است که به مردم امید بدهیم و رسانه ها نیز باید در این زمینه همراهی کنند.
 
رئیس خانه صنعت و معدن استان یزد تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از صنایع دارای ماشین آلات قدیمی هستند و با این ماشین‌ها، تولید صرفه اقتصادی برای آنها ندارد از سوی دیگر برای آنها صرفه اقتصادی ندارد که با ارز آزاد، ماشین آلات جدید وارد کنند بر این اساس این صنایع محکوم به تعطیلی و خارج شدن از چرخه تولید هستند.
 
وی افزود: این تحریم‌ها قابل پیش‌بینی بود و می‌توانستیم مواد اولیه‌ای که مجبور به ورود آن هستیم را برای استفاده دو تا سه سال در کشور دپو کنیم و با قیمت تمام شده در اختیار صنایع قرار دهیم اما متاسفانه بانک مرکزی در خواب بود و این اقدام صورت نگرفت.
 
کلانتر خاطرنشان کرد: از سوی دیگر شبکه توزیع غلط و قدیمی در کشور باعث شده تا مردم کالاها را ۳۵ تا ۴۰ درصد بیش از قیمت واقعی خریداری کنند که اینها همه ناشی از توزیع غلط است.
 
وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد صنایع و مردم ما بیشتر از اینکه از تحریم‌های خارجی تحت فشار باشند، از برخی بی‌تدبیری‌ها و مسائل داخلی در رنج باشند که از جمله آن می توان به همین سیستم غلط توزیع یا شرایطی که رقابت بین صنایع را از بین می‌برد، اشاره کرد.
 
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..