جمعیت یوز در استان یزد نگران‌کننده است؛

معاون محیط زیست یزد: امیدواریم یوز مشاهده شده در بهاباد ماده باشد

معاون فنی اداره کل محیط‌ زیست استان یزد با اشاره به مشاهده یک قلاده یوز آسیایی در منطقه بهاباد در این استان، گفت: با توجه به مشاهده سه قلاده یوز نر در استان در سال‌های اخیر و نظر به جمعیت نگران‌کننده این گونه‌ی در حال انقراض، امیدواریم یوز مشاهده شده اخیر از جنس ماده باشد.

به گزارش یزدی نیوز«حسن اکبری» با اشاره به رویت یک قلاده یوزپلنگ در منطقه بهاباد، اظهار کرد: این مورد، اولین مشاهده یوز آسیایی در سال جاری است.

 
وی با بیان این که تصویربرداری از این یوز در دو نوبت انجام شده است، خاطرنشان کرد: محیطبانان منطقه از حدود سه هفته پیش متوجه حضور یوزپلنگ در این محدوده شده بودند.
 
این مسئول افزود: تصاویر تهیه شده از این قلاده یوز هم‌اکنون در مرحله خال‌شناسی است و به نظر می‌آید یوز مذکور یکی از سه قلاده یوزهای نر شناسایی شده در استان است که به این منطقه آمده ولی با این حال جهت اطمینان اطلاعات بیشتری پس از خال‌شناسی به دست خواهد آمد. 
 
وی با تاکید بر این که خوشبینانه‌ترین حالت ممکن در این مورد شناسایی گونه ماده این حیوان در حال انقراض است، اظهار کرد: متاسفانه سه قلاده یوز قبلی مشاهده شده در مناطق بافق، دره انجیر و بهاباد از جنس نر هستند که ممکن است به دلیل جابجایی به صورت مجدد مشاهده شده باشند که در این صورت وضعیت اصلاً خوبی برای یوزهای آسیایی استان نخواهد بود لذا باید منتظر نتایج آنالیز خال شناسی تصاویر اخیر باشیم.
 
اکبری با اشاره به وضعیت نگران‌کننده جمعیت یوزآسیایی در یزد، اضافه کرد: کمبود طعمه، جاده‌سازی و ایجاد معادن در قلمروی طبیعی این گونه، وضعیت یوز را نگران‌کننده و جمعیت این گونه را در معرض آسیب قرار داده است.
 
وی به تاثیر نسبتاً خوب ولی ناکافی قرق‌ها در حفظ جمعیت یوز اشاره و خاطرنشان کرد: ذخیره یوز استان به اندازه‌ای کم شده است که بدون یک مدیریت خوب، نمی‌توان امیدی به احیای جمعیت یوز در استان داشت. 
 
معاون محیط  زیست استان در پایان تکثیر نیمه طبیعیی یوز را تنها راه احیای جمعیت یوزآسیایی دانست و گفت: این تنها راهی است که می‌توان برای احیای جمعیت یوز انجام داد و با مکاتباتی که با تهران صورت گرفته به انجام این طرح امیدوار هستیم.
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..