مدیر میراث فرهنگی ابرکوه خبر منتسب به خود را تکذیب کرد

مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان ابرکوه، با اشاره به این‌که سازمان میراث فرهنگی، از تخریب بافت‌های قدیمی بعضی از شهرها جلوگیری می‌کند، گفت:‌ خبر منتشر شده از قول وی، ناقص و نادرست است.

به گزارش یزدی نیوز«مجاهد کرباسی» در پی انتشار خبری به نقل از وی مبنی بر این‌که خانه‌هایی با بیش از ۷۰ درصدخرابی امکان تخریب کامل و تبدیل آن به پارکینگ درون محله ای دارند، اظهار کرد:‌ خبر منتشر شده کذب است.

 
وی افزود: در این مطلب به جزییات کامل چون استعلام و دریافت مجوز از میراث فرهنگی، تصویب طرح و نقشه در کمیته فنی، استعلام از میراث فرهنگی برای درخواست شهرداری جهت تملک ملک به منظور پارکینگ درون محله ای اشاره نشده است .
 
مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان ابرکوه در ادامه با بیان این‌که از زمان سرپرستی در اداره میراث فرهنگی ابرکوه تاکنون با کسانی که نسبت به تخریب، اجرای نماهایی برخلاف ضوابط، ساخت و سازهای غیر مجاز در بافت تاریخی اقدام کردند، برخورد و از طریق مراجع قضایی موضوع پیگیری شده است، گفت:‌ برای مرمت و حفظ خانه ها در بافت تاریخی طی جلسه ای درخواست شد اعتبار خانه‌های مشارکتی به صورت ویژه لحاظ شود .
 
کرباسی تصریح کرد: اگر برخی افراد یا ارگان‌ها به بهانه توسعه یا ساخت مسجد و حسینیه بدون مجوز میراث فرهنگی در بافت ثبتی و تاریخی، ساختمان قدیمی را تخریب کنند، تخلف محسوب می‌شود.
 
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود، خاطرنشان کرد:‌ در خصوص خانه‌هایی که ۸۰ یا ۹۰ درصد آن مخروبه شده، مالک در صورت تمایل می‌تواند نسبت به آواربرداری آن به شهرداری مراجعه و پس از اخذ استعلام میراث فرهنگی و در صورت صدور مجوز، اقدام به آواربرداری و انجام و ساخت‌ و ساز مطابق طرح و نقشه میراث فرهنگی که به تصویب رسیده، نماید .
 
وی در پایان با اشاره به این‌که در نقشه تایید شده از طرف میراث فرهنگی، ضوابط و اجرای عین به عین با رعایت فضای پر و خالی، رعایت ارتفاع و اجرای نمای کاملا سنتی قطعا مد نظر خواهد بود، تأکید کرد: با پیگیری انجام شده تخریبی که در سال گذشته دربافت تاریخی صورت گرفته بود، به دلیل اهمیت و ارج نهادن بافت ثبتی و تاریخی ابرکوه طی حکمی از سوی مراجع قضایی مالک متعهد به برگرداندن بنا به حالت اولیه مطابق نظر میراث فرهنگی محکوم شد.
 
  
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..