مدیر جهادکشاورزی خاتم:

۱۰ هزار تن زردآلو از باغات خاتم برداشت شد/حمایت از صنایع تکمیلی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم از برداشت بیش از ۱۰ هزار تن زردآلود از باغ‌های این شهرستان به رغم سرمازدگی و تگرگ خبر داد.

به گزارش یزدی نیوزمجتبی آغاز سطح زیر کشت زردآلو در شهرستان خاتم را ۷۰۰ هکتار بارور و ۱۰۰ هکتار نهال اعلام کرد و اظهار داشت: متوسط عملکرد هر هکتار باغ زردآلو در این شهرستان ۱۵ هزار کیلوگرم است.

 
وی افزود: کیفیت زردآلوی تولیدی خاتم به دلیل شرایط خاص آب و هوایی مطلوب است و در این شهرستان بیشتر ارقام تخم گردی، سلطنتی، فلکه ای، شاهرودی، خیاری، شدو و ممک کشت می شود.
 
آغاز از هرات، خوانسار و چاهک به عنوان مهمترین مناطق تولید زردآلوی شهرستان یاد کرد و بیان داشت: زودرسی و به بازار رسیدن زودهنگام و نیز کیفیت بسیار مطلوب، از ویژه گی‌های بارز زردآلوی شهرستان خاتم است.
 
وی عنوان کرد: با توجه به زودرسی محصول زردآلوی شهرستان خاتم و نوبر بودن آن در بازار، این محصول از جایگاه خوبی در کشور برخوردار است و شانس مشتری و بازار خوب و قیمت مناسب را دارد.
 
مدیر جهاد کشاورزی خاتم ادامه داد: دانش باغداران خاتم برای کشت این محصول نیز با اقدامات ترویجی جهاد کشاورزی به روز شده و همین امر سبب عملکرد مطلوب آن شده است.
 
وی افزود: تاکنون حدود ۱۰ درصد از باغات زردآلوی شهرستان به سیستم آبیاری قطره ای و تحت فشار مجهز شده و انتظار می‌رود این سطح تا پایان سال جاری به ۲۰ درصد افزایش یابد.
 
آغاز، یکی از مسائل و مشکلات مهم کشت و پرورش باغات زردآلوی شهرستان خاتم در سال‌های اخیر را آفت سوسک سرشاخه‌خوار رزاسه دانست و بیان کرد: این آفت در سالهای اخیر باعث خسارت شدید و خشک شدن بسیاری از سرشاخه های درختان شده به طوری که بسیاری از باغداران با صرف هزینه های بسیار، قادر به مهار این آفت نبودند.
 
وی افزود: طی یکی دو سال اخیر با تحقیقات و آزمایش‌های صورت گرفته، سمی با عنوان سایپر مترین به باغداران معرفی شد که این سم همراه با عملیات هرس، منجر به کنترل این آفت تا حدود زیادی شده و خوشبختانه شاهد انگیزه و علاقه دوباره کشاورزان به کشت زردآلود هستیم.
 
آغاز یادآور شد: حدود ۹۰ درصد زردآلوی تولیدی شهرستان به صورت تازه خوری و حدود ۱۰ درصد از زردآلوی بومی نیز برگه شده و به صورت خشک و بسته بندی به بازارهای داخلی و خارجی استان یزد صادر می شود که به دلیل کیفیت بالا از بازار پسندی بسیار خوبی نیز برخوردار است.
 
وی، برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی، اطلاع رسانی برای مبارزه به موقع با آفات مانند سوسک سرشاخه خوار رزاسه زردآلو، کمک فنی به تغذیه مناسب باغات، کمک به اجرای سیستم آبیاری قطره ای با اعتبارات بلاعوض به باغداران زردآلو و … را از جمله برنامه های حمایتی مدیریت جهاد کشاورزی از باغات زردآلوی شهرستان خاتم اعلام کرد.
 
وی همچنین ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی و تکمیل زنجیره تولید را یکی از اهداف مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خاتم ذکر کرد و افزود: متقاضیانی که قصد سرمایه گذاری در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی و فراوری محصول زردآلو در شهرستان خاتم را دارند می‌توانند برای دریافت تسهیلات کم بهره با باز پرداخت طولانی مدت به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خاتم مراجعه کنند.
 
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..