لزوم راه اندازی ایستگاه های خودکار هواشناسی در بافق

مدیر کل اداره هواشناسی استان یزد گفت: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز،ایستگاه های خودکار هواشناسی بافق به صورت کامل راه اندازی و پشتیبانی می شوند.

به گزارش یزدی نیوزمدیر کل اداره هواشناسی استان یزد در حاشیه دیدار با فرماندار بافق بر لزوم تامین اعتبار برای ایستگاه های هواشناسی بافق تاکید کرد و گفت: مشکلات و کمبود های ایستگاه هواشناسی شهرستان بافق به علت اعتبارات محدود طی سال های گذشته است و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز ایستگاه های خودکار هواشناسی بصورت کامل تر راه اندازی و پشتیبانی شده و خدمات بهتری در بحث مدیریت پدیده های جوی شهرستان اعمال می شود.

رضا برهانی افزود:متاسفانه کاهش اعتبارات سبب تجمیع مشکلات در ایستگاه هواشناسی بافق شده و نیاز است همتی بالا برای تخصیص اعتبارات بهتر در این بحث انجام گیرد.
وی بیشینه ثبت شده دمای این شهرستان را ۴۸درجه عنوان کرد و بیان داشت: شرایط دمایی که در روزهای دیگر بصورت روتین ثبت و گزارش می شود بصورت کاملا استاندارد است.
مدیر کل اداره هواشناسی استان یزد یکی از بحث های مطرح در اکثر نقاط کشور با توجه به گرم شدن هوا و تغییرات اقلیمی، اعلام نشدن دمای واقعی هوا از سوی ایستگاه های هواشناسی بیان کرد و گفت:تصورات مردم در رابطه با اعلام نادرست وضعیت هوا نادرست است و دمایی که دماسنج هواشناسی اعلام می کند در شرایط استاندارد و سایه می باشد.
برهانی تصریح کرد:وقتی دماسنج در زیر تابش مستقیم نور خورشید قرار گیرد دمایی بالاتر از حد واقعی را نشان دهد و این مسئله سبب می شود تا مردم احساس گرمای بیشتری از دمایی که ایستگاه هواشناسی اندازه گیری می کند،داشته باشند.
وی در خصوص موقعیت ایستگاه ها و جانمایی آنان نیز خاطر نشان کرد: پراکندگی و محل احداث ایستگاه ها طبق برنامه عملیاتی سازمان هواشناسی کشور و بر اساس استاندارد های تعریف شده سازمان جهانی انجام می گیرد و نمی توان گفت محل احداث هواشناسی در بافق به اشتباه ثبت شده است.
مدیر کل اداره هواشناسی استان یزد با اشاره به تاثیرگذاری پیش بینی های هواشناسی در رابطه با کاهش خسارات کشاورزان در زمستان و تابستان گفت:بر اساس گزارش هایی که تاکنون دریافت شده حداقل ۱۰۰ میلیارد ریال در بحث مدیریت سرمازدگی توسط اتاق بحران در کاهش خسارت کشاورزان انجام گرفته است.
برهانی افزود:بحث مستند سازی میزان تاثیر پیش بینی های انجام شده در این مرکز نهایی نشده و سال گذشته بحث توسعه هواشناسی کاربردی در بخش کشاورزی استان مورد پیگیری قرار گرفته است.
وی با اشاره به تشکیل اتاق بحران در مرکز ارائه کل هواشناسی بیان داشت:این اقدام به منظور کاهش سرمازدگی و وقوع یخبندان در سطح استان صورت گرفته است که در زمان اعلام سرمازدگی، وقوع این اتفاق در کمترین زمان به اطلاع کشاورزان منطقه رسانده شود تا این بحران را بتوانند به شکل موثری مدیریت کنند. 
مدیر کل اداره هواشناسی استان یزد یکی از سیاست های سازمان هواشناسی کشور که در طول سال های اخیر در دستور کار خود قرار داده است،بحث توسعه هواشناسی کاربردی عنوان کرد و بیان داشت: در این برنامه خدمات به صورت مستقیم به کاربر نهایی ارائه داده می شود تا بتوان در بحث پشتیبانی ها و تصمیم گیری های مربوط به بخش های مختلف کشور عملکرد موثرتری داشت.
گفتنی است:در مجموع استان یزد دارای ۸۱ایستگاه هواشناسی است که از این تعداد ۱۱ایستگاه اصلی هواشناسی و نزدیک ۶۰ایستگاه باران سنجی است.
 
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..