انتظار ۲۰ ساله برخی مناطق یزد برای برخورداری از نعمت گاز

مدیر عامل شرکت گاز استان یزد با اشاره به محرومیت 15 درصد جمعیت روستایی این استان از نعمت شبکه گازرسانی، گفت: عملیات گازرسانی به 76 روستای دیگر استان برای بالغ بر 4500 خانوار در دست اجراست .

به گزارش یزدی نیوزصنعت گاز با پیگیری اهداف کلان خود در راستای تغییر الگوی مصرف انرژی به ویژه در توسعه شبکه‌های گازرسانی به شهرها، روستاها، نیروگاه‌ها، صنایع و تامین سوخت خودروها جهت کاهش آلودگی محیط زیست توفیق خوبی یافته و شرکت گاز استان یزد نیز به تبع آن و به دنبال اجرای ۳۴۰ کیلومتر خط انتقال ۲۰ تا ۲۴ اینچ از محور اصفهان به یزد، فعالیت شبکه‌گذاری شهری را از سال ۱۳۷۵ آغاز کرده است.

 
این فعالیت‌ها از سال ۱۳۷۸ با هدف ارائه خدمات گازرسانی مطلوب و بهینه به عنوان یکی از عوامل مؤثر در روند توسعه و پیشرفت استان یزد که یکی از قطب‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود، شدت گرفت. 
 
البته شرکت گاز استان یزد در راستای دستیابی به اهداف مهم خود به دلیل کمبود امکانات و نیروی انسانی متخصص و کویری بودن، شرایط خاص آب و هوایی و بافت قدیمی شهرها و روستاها با مشکلات زیادی گریبانگیر بوده است.
 
عواملی نظیر وجود کوچه‌های کم عرض و دارای ساباط، سست بودن بافت خاک، وجود چاه‌ها و قنوات متعدد، زیر‌زمین‌های متصل به هم، فرسودگی دیوارهای بلند کوچه‌ها که هر لحظه امکان ریزش دارد، عملیات گازرسانی در یزد را دشوار ساخته است. 
 
با این حال هم‌اکنون پس از گذشت بیش از ۲۰ سال، جمعیت تحت پوشش گازرسانی استان یزد به ۹۶ درصد رسیده ولی با این وجود هنوز ۱۵ درصد از جمعیت روستایی استان محروم از نعمت گاز و چشم‌انتظار ان هستند.
 
«علی اکبر میدان شاهی»  با اشاره به ۸ هزار و ۷۸۳ کیلومتر شبکه‌گذاری گاز در زیر پوست اراضی کویری و دامنه‌های سخت و کوهستانی این استان، تصریح کرد: در حال حاضر تمام ۲۱ شهر استان به شبکه گاز طبیعی متصل شده‌اند و با گازرسانی به ۳۹۴ روستا از میان ۵۴۲ روستای واجد شرایط گازرسانی در استان نیز ۸۵ درصد جمعیت روستایی از این نعمت خدادادی بهره‌مند شده‌اند . 
 
وی افزود: برای امسال نیز عملیات گازرسانی به ۷۶ روستای دیگر در دست اجراست که با بهره‌برداری از این طرح‌ها چهار هزار و ۵۲۲ خانوار از شبکه گازطبیعی بهره‌مند می‌شوند.
 
میدان‌شاهی در ادامه تعدد صنایع فعال استان را یکی از مهم‌ترین دلایل تبدیل استان به یکی از قطب‌های صنعتی کشور دانست و گفت: شرکت گاز استان در راستای جایگزینی انرژی گاز طبیعی به جای سوخت‌های فسیلی در صنایع و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، تاکنون شش هزار و ۶۴۶ واحد صنعتی استان مشتمل بر یک‌هزار و ۲۳۳ واحد صنعتی عمده و پنج هزار و ۴۱۳ واحد صنعتی جزء را به شبکه گاز طبیعی متصل کرده است.  
 
وی در رابطه با گازرسانی به کوره‌های آجرپزی و کشت‌های گلخانه‌ای در استان نیز بیان کرد: ۲۸۰ کوره آجرپزی و دو هزار و ۸۶۹ گلخانه در استان نیز تاکنون از گاز به عنوان یک سوخت پاک و ارزان بهره‌مند شده‌اند که این اقدام علاوه بر جلوگیری از آلودگی‌ محیط زیست و اشتغالزایی ببیشتر، برای این واحدها صرفه اقتصادی به دنبال داشته است.
 
این مسئول با اشاره به فعالیت ۴۸ جایگاه سوخت CNG   در استان، گفت: این تعداد جایگاه در مقایسه با تعداد خودروهای گازسوز استان، آمار قابل توجهی به شمار می‌آید به طوری که عملاً صف انتظار خودروها را در جایگاه‌های CNG   به صفر رسانده و در بی‌نیاز شدن کشور از واردات بنزین تأثیر به سزایی داشته باشد . 
 
وی اولویت شرکت گاز استان را گاز‌رسانی به روستاهای باقیمانده و همچنین صنایع واجد شرایط عنوان کرد و افزود: تمام روستاهای واجد شرایط و نیز کلیه صنایع، مشمول تصویب‌نامه شورای اقتصاد در امر گازرسانی خواهند شد چرا که این امر موجب رونق اقتصادی، عدم مهاجرت روستاییان به شهرها و افزایش صنایع مولد روستایی خواهد شد . 
 
مدیر عامل شرکت گاز استان یزد در پایان نیز با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی تعرفه‌های گاز طبیعی، از عدم اعمال این تعرفه جدید تاکنون خبر داد و اظهار کرد: این موضوع به صورت متمرکز و برای کلیه شرکت‌های گاز استانی در شرکت ملی گاز ایران اعمال می‌شود که به محض ابلاغ دستورالعمل نحوه اجرا و محاسبه صورتحساب با تعرفه جدید، اطلاع‌رسانی مناسب در این زمینه صورت خواهد گرفت . 
 
 
 
منبع:ایسنایزد
 

بخش نظردهی بسته شده است..