اما و اگرهای اجرای طرح پویش اجتماعی ازدواج پایدار در یزد

مدیر کل اجتماعی استانداری یزد موفقیت طرح پویش اجتماعی ازدواج پایدار را در گروی تجدید‌نظر در نگاه بخشی‌نگر فعلی در استان دانست.

به گزارش یزدی نیوز«فخرالسادات خامسی» در هفتمین نشست کانون تفکر سلامت اجتماعی که با موضوع بررسی طرح پویش اجتماعی ازدواج پایدار و نحوه اجرای آن در پردیس آزادی دانشگاه یزد برگزار شد، با اشاره به پنج آسیب اجتماعی اصلی کشور یعنی اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، فساد و فحشا و همچنین کودکان کار، گفت: بنا به نظر مقام معظم رهبری دستگاه‌های اجرایی مکلف به انجام اقدامات فوق‌العاده در رابطه با این آسیب‌های اجتماعی هستند.

 
وی با اشاره به طرح پویش اجتماعی ازدواج پایدار، اهداف این طرح به عنوان یکی از طرح‌های مهم در ذیل آسیب اجتماعی طلاق را موارد متعددی دانست و اظهار کرد: استفاده از ظرفیت و پتانسیل نیروهای توانمند و مردمی در قالب سازمان‌های مردم نهاد حوزه ازدواج و خانواده، فرهنگ‌سازی با رویکرد تبیین ازدواج آگاهانه، به هنگام و آسان و ایجاد نگرش مثبت اجتماعی به ازدواج و خانواده پایدار، گفتمان‌سازی اجتماعی موضوع ازدواج در بین اقشار تاثیرگذار مردمی و گروه‌های مرجع اجتماعی از جمله اهداف این طرح هستند . 
 
خامسی موفقیت این طرح را در گروی تجدید‌نظر در نگاه بخشی‌نگر فعلی در استان، تولید محتوا و ارائه راهکارهای اجرایی در ارتباط با سه مرحله تشکیل، ترویج و تسهیل، ایجاد پیوند تخصصی میان بخش علمی و بخش اجرایی استان و مشارکت با کانون تفکر دانست . 
 
وی از اعضای کانون تفکر سلامت اجتماعی خواست تا در تولید محتوای این طرح مشارکت جدی داشته باشند . 
 
مدیر کل امور اجتماعی استانداری همچنین پیشنهاد داد که کانون به بازخوانی تجربه کشورهای موفق در زمینه ازدواج پایدار بپردازد و نتایج را در قالب بیانیه‌ای مشترک منتشر و در اختیار دستگاه‌های اجرایی استان مانند استانداری قرار دهد .
 
«عذرا ذاکری» کارشناس امور اجتماعی استانداری هم با توجه به اهداف طرح و خروجی جلسات و تشکیل اتاق فکرهای متعدد از سوی اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و با حضور جمعی از مدیران و نمایندگان ادارات مرتبط، سازمان‌های مردم نهاد حوزه خانواده و متخصصین حوزه ازدواج و خانواده، بر این نکته تاکید کرد که این طرح در قالب سه دسته کلی از برنامه‌ها شامل «اطلاع‌رسانی، حساس‌سازی و تبلیغات از سوی رسانه‌ها»، «آموزش عمومی و تخصصی، راهنمایی و مشاوره» و در نهایت «حمایت اقتصادی» انجام خواهد د.
 
وی همچنین نقش کلیدی نهادها و سازمان‌های مردم نهاد و NGO ها در این طرح را یاداور شد و پیشنهاد کرد که کانون نحوه هدایت برنامه‌های طرح را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد . 
 
«سیدرضا جوادیان» عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز موفقیت این طرح را در گروی ایجاد نگاه کلان با زاویه دیدی گسترده، تدوین برنامه‌های خاص و کاربردی و پیگیری همه جانبه مسائل مربوطه دانست . 
 
«سعید عطار» عضو هیئت علمی این دانشگاه نیز پیشنهاد مشخص کردن NGO های ذی ربط و حوزه اختیارات هر کدام در این طرح و تمرکز بر چالش‌های خانواده‌های موجود استان با هدف پایدار سازی آنها را مطرح کرد . 
 
وی همچنین عملکرد شهرداری لندن در زمینه افزایش همبستگی‌های محله‌ای را یاداور شد و بر ضرورت بازخوانی تجربه سایر کشورهای موفق در این زمینه و مزایای اجرای پویش در سطح محله‌ای تاکید کرد . 
 
«مجید نعیم یاوری» رییس مرکز تحقیقات کاربردی نیروی انتظامی یزد نیز پیشنهاد آسیب‌شناسی وضع موجود استان از منظر ازدواج پایدار در مقایسه با بقیه کشور، ارائه راهکارهای مشخص با تمرکز بر علت‌های ریشه‌ای و محتوا سازی به شیوه‌ای متفاوت در این حوزه و شناسایی نهادهای اجرایی، محققان و سایر افراد توانمند داخلی تاثیرگذار و استفاده از تجربیات و طرح‌های پژوهشی آنها برای ایجاد اثرگذاری در حوزه ازدواج پایدار را مطرح کرد.
 
«حمید زارع هرفته» رییس اداره اجتماعی سازمان فاوا شهرداری یزد هم پیشنهاد داد که شرح وظایف و اختیارات سازمان‌های ذیربط در ارتباط با ازدواج پایدار در این طرح مشخص و بُعد محتوایی آن تقویت شود . 
 
«حسین افراسیابی» دبیر کانون تفکر سلامت اجتماعی نیز به توضیح در مورد رویکرد همجواری در زمینه ازدواج پایدار و اهمیت نقد طرح‌های اجتماعی استان در کانون پرداخت و پیشنهاد داد محورهای تحکیم و تعالی نیز به سه محور تشکیل، ترویج و تسهیل اضافه شود . 
 
«سید محسن موسوی» عضو هیئت علمی دانشگاه یزد هم با بیان نکاتی در مورد اهمیت توجه به طرح مساله در این قبیل پژوهش‌ها، رویکرد ابزاری مبتنی بر تحمیل راهکار به خانواده‌ها (نگاه بالا به پایین) را رویکردی آسیب زا دانست . 
 
به نظر وی، برای تحقق اهداف چنین طرح‌هایی باید رویکرد پدیدارشناسی(نگاه پایین به بالا) جایگرین نگاه نادرستی شود که در بسیاری از طرح های ازدواج در کشور ما حاکم بوده است. وی همچنین بر ضرورت ایجاد نگاه چند بعدی مبتنی بر ریشه‌یابی مسائل اجتماعی استان تاکید و اهمیت داشتن نگاه جامع در مورد شرایط تحقق ازدواج پایدار را مورد بررسی قرار داد . 
 
«ونوس عامری» رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر یزد نیز پیشنهاد کرد باید به آسیب شناسی در زمینه چراهای مرتبط با ازدواج پرداخت و راهکارهای تداوم و بهبود خانواده تبیین کرد . 
 
به نظر وی، بهتر است به جای تکیه بر عبارات کلی، به موارد جزئی مانند اهمیت سنت‌ها در پایداری ازدواج توجه کرد و طرح‌ها را بر اساس موارد جزئی، تعریف و اجرا کرد . 
 
«حمیده رادپور» رییس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش یزد نیز آسیب‌شناسی سنت‌های موجود در زمینه ازدواج و خواستگاری را امری لازم و ضروری برای این طرح دانسته و توجه به آموزش در زمینه ترویج راهکارهای تحکیم خانواده، بومی سازی محتوای این حوزه و مشارکت آموزش و پرورش در این قبیل طرح‌ها را ضروری دانست . 
 
«احمد طالبی» معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان یزد با طرح توضیحاتی در زمینه برنامه‌های اجرایی استان، پیشنهاد به پرسش گرفتن پیش فرض های مرتبط با ازدواج در استان و ارائه تعریف دقیق و مشخص نمودن آسیب‌های اجتماعی این حوزه با استفاده از تجربه سایر کشورها را مطرح کرد . 
 
«وهاب علی‌نیا» رییس مرکز تحقیقات آسیب‌های اجتماعی اداره بهزیستی یزد نیز مزایای این طرح را در توجه به دغدغه‌های موجود استان، داشتن عنوانی مناسب و تمرکز بر حساسیت‌زایی و ضعف آنرا در استفاده ناکافی از تجربه سازمان بهزیستی دانست . 
 
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..