عضو هیئت علمی دانشگاه یزد:

پساب یزد بی‌استفاده به حال خود رها شده است

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد گفت: پساب تصفیه خانه فاضلاب یزد به رغم هزینه‌های میلیاردی، بی‌استفاده رها شده و به جای استفاده در فضای سبز، تبخیر می‌شود.

به گزارش یزدی نیوزمحمدحسین مختاری در جلسه راهبردی اساتید دانشگاه پیرامون مسئله پساب با بیان اینکه آب در بخش کشاورزی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند، اظهار داشت: یکی از راه‌های خروج از تنش آبی در بخش کشاورزی، استفاده از پساب است.

 
وی با بیان اینکه استفاده درست از پساب باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد، افزود: پساب می‌تواند در بخش کشاورزی و فضای سبز بسیار موثر عمل کرده و تحول ایجاد کند.
 
مختاری با اشاره به اینکه بزرگترین کارخانه پساب در مشهد قرار دارد، بیان کرد: کل فضای سبز مشهد آب مورد نیاز خود را از پساب تامین می‌کند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با اشاره به به شکست و فرو نشست زمین در مسیر اردکان ـ میبد و در کناره جاده، عنوان کرد: این شکست زمین به دلیل برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی پدید آمده در حالی که می‌توان از آب همین تصفیه خانه فاضلاب که در اشکذر قرار دارد، منابع آب زیرزمینی را احیا کنیم.
 
مختاری خاطرنشان کرد: البته لازم است از پسماند فاضلاب برای آبیاری گیاهان غیرمثمر و فضای سبز استفاده شود زیرا استفاده از آن در گیاهان و درختان مثمر ممکن است عامل بروز بیماری شود.
 
وی خاطرنشان کرد: البته مکان‌یابی اولیه تصفیه خانه فاضلاب یزد که پیشنهاد آن از سوی دانشگاه یزد مطرح شد، در نزدیکی خلدبرین بود که در آن صورت دیگر نیاز نبود سالانه ۲ میلیارد تومان برای گندزدایی از آب تصفیه شده، صرف می‌شد.
 
مختاری با اشاره به اینکه پساب این تصفیه خانه می‌توانست بسیاری از مشکلات فضای سبز و کشاورزی یزد را حل کند، افزود: این در حالی که قرار است این آب برای برخی معادن استفاده شود و این معادن نیز برای استفاده از پساب اقدام نمی‌کنند و تنها مشکلات آن که حاصل از رکود و انباشت پساب است، برای مردم به جا مانده است.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه یزد تصریح کرد: رفع مشکل آب در استان یزد نیازمند یک مجمع فرا سازمانی است و نیاز است که مردم، استانداری، آبفا و … در کنار یکدیگر و با همکاری هم، مشکلات را برطرف کنند.
 
وی در مورد چاه‌های غیرمجاز و مخازن ذخیره‌ای که در برخی روستاها از جمله ده‌بالا در منازل وجود دارد و آبفا نیز از آنها بی‌اطلاع است،‌ تصریح کرد: تعداد زیادی از این منازل ییلاقی و باغات متعلق به مسئولان یزد است و به همین دلیل شاکی خصوصی ندارد و کسی به آن ورود نمی‌کند.
 
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..