رییس سازمان مدیریت یزد:

هوای خوزستان می‌تواند وضعیت چند سال آینده یزد باشد

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با اشاره به مسئله ریزگردها در استان‌های مرزی، تاکید کرد: هوای خوزستان می‌تواند وضعیت چند سال آینده یزد باشد.

به گزارش یزدی نیوز«سیدمجتبی حسینی‌پور» در نشست مشترک کارگروه تخصصی آمایش سرزمین، آمار و محیط زیست و توسعه پایدار و ستاد استانی مقابله با  گرد و غبار و ریزگردها با بیان این که با تشدید وضعیت گرد و غبار در استان‌های مرزی، بیش از گذشته توجهات را به مسئله ریزگردها جلب کرده است، بر برنامه‌ریزی عالمانه، کارشناسی شده با روش‌های نوین به منظور پیشگیری از درگیری بیشتر استان با این موضوع خبر داد.

 
وی با بیان این که هوای امروز خوزستان می‌تواند وضعیت چند سال آینده یزد باشد، تصریح کرد: لازم است دستگاه‌های متولی امر با برنامه‌ریزی‌های مبتنی بر هدف برای موضوع چاره‌اندیشی کنند. 
 
این مسئول گفت: در برنامه‌ریزی‌های مربوطه می‌بایست مسائلی مجهول نظیر میزان نهال‌کاری در عرصه‌ها، میزان آب مورد نیاز، میزان اعتبار مورد نیاز و غیره به صورت مشخص تعیین تکلیف شود. 
 
حسینی‌پور با بیان این که مسئولان استان این رسالت را دارند تا در ایام کمبود منابع، بتوانند با تکنیک‌های نو و اثربخشی بالا بسیاری از مسائل مزمن استان را بهبود دهند. 
 
رییس کارگروه آمایش استان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طولانی شدن روند تدوین سند آمایش استان، تصریح کرد: سند آمایش استان بدون تصمیم‌گیری در بعد ملی نمی‌توانست خروجی داشته باشد، از این رو همزمان با تدوین سند آمایش استان سیاستگذاری‌هایی در تدوین سند منطقه‌ای و سند ملی در حال انجام است. 
 
وی گفت: در قالب سند ملی آمایش تقسیم کار ملی در قالب ۹ منطقه انجام خواهد گرفت و استان‌ها در قالب این مناطق جهت‌گیری‌های کلی پیدا خواهند کرد. 
 
حسینی‌پور با بیان این که یزد به همراه سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان در منطقه ۸ آمایش کشور قرار دارد، جلسات دوره‌ای این ۴ استان از سال گذشته آغاز شده و پیش نویس چشم انداز این منطقه نیز تدوین شده است. 
 
وی با بیان این که برخی این تصور را دارند که با تدوین سند آمایش، همه معضلات استان حل خواهد شد، گفت: سند آمایش پس از تدوین نهایی راهبردها و برنامه‌های عملیاتی را در قالب اولویت بخشی به ۲۲ فعالیت منتخب ارائه خواهد داد که طبیعی است اقدامات اجرایی بر عهده متولیان امر خواهد بود. 
 
«محمدرضا اختصاصی» استاد تمام دانشکده منابع طبیعی دانشگاه یزد به ارائه نتایج مطالعه و شناسایی محدوده کانون‌های مولد گرد و غبار در استان و ارائه راهکارهای مدیریتی و اجرایی کنترل آنها پرداخت. 
 
در بخش دیگری از این نشست، مسئولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و اداره کل حفاظت محیط زیست استان به ارائه گزارشی پیرامون فعالیت‌های مرتبط با بیابان‌زدایی و گزارش وضعیت کیفی هوا پرداختند. 
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..