در نظام اداری کشور جایگاهی برای نخبگان تعریف نشده است

معاون توسعه و مدیریت بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه متأسفانه در نظام اداری کشور جایگاهی برای نخبگان تعریف نشده است افزود: نخبگان می‌توانند در بازگشت اعتماد مردم به مسئولان نقش مؤثری ایفا کنند.

به گزارش یزدی نیوزمحمد صالح ترکستانی در مراسم تودیع و معارفه رئیس بنیاد نخبگان استان یزد که با حضور مسئولان و نخبگان استان در این مرکز برگزار شد اظهار داشت: عدم نخبه باوری توسط مسئولان در کشور بارها و بارها از طرف مقام معظم رهبری و رئسای جمهور از گذشته تا کنون در کشور مطرح شده است.

 
معاون توسعه و مدیریت بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه در سپهر نظام اداری جایگاهی برای نخبگان تعریف نشده است تصریح کرد: بخش عرضه و تقاضا در بخش‌های نخبگانی هم خوانی ندارد و در نظامی که معیار انتخاب مدیر عملکرد نباشد و یا عملکرد در درجه اول نباشد آن نظام به سمت سیاسی بازی حرکت می‌کند و به سمت نخبگانی حرکت نخواهد کرد.
 
وی با اشاره به مشکل نظام اداری کشور عنوان کرد: این مشکل به دست نخبگان حل می‌شود ولی این مسئله در حالی امکان‌پذیر است که به خوبی از ظرفیت این نخبگان استفاده شود.
 
ترکستانی با بیان اینکه شرایط کشور هم اکنون شرایط ویژه است که نخبگان می‌تواند در این زمان حساس ظرفیت‌های خود را بروز دهند اضافه کرد: در گذشته نخبگان زینت مجالس بودند و از آنها استفاده ابزاری می‌شد اما با توجه به تنگناهای کشور، آنها می‌توانند ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود را به نمایش بگذارند.
 
معاون توسعه و مدیریت بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد، سیستم انتخاب نخبگان درست نبوده است زیرا تجربه‌ای در این زمینه وجود نداشته است گفت: باید معیار‌های انتخاب را تغییر و به جایی برسیم که در انتخاب افراد نسبت به همه موارد توجه شود و فقط به برخی از نکات و خصوصیات افراد در هر عرصه‌ای توجه نشود.
 
وی با تأکید بر اینکه در بنیاد باید به شکلی عمل کرد که بتوان نخبگان را به مناطق خود بازگرداندند افزود: از طریق مالی نمی‌توان نخبگان را حفظ کرد و نمی‌توان با برندهای مالی که هزینه‌های گزاف می‌کنند مقابله کرد.
 
ترکستانی استان یزد را یکی از استان‌های کلیدی بنیاد ملی نخبگان معرفی کرد و گفت: این استان ظرفیت‌های علمی بسیار خوبی در کشور دارد که باید از این ظرفیت و پتانسیل به خوبی بهره برد.
 
معاون توسعه و مدیریت بنیاد ملی نخبگان در پایان با بیان اینکه باید با مردم حرف بزنیم زیرا اعتماد آنها نسبت به مسئولان در کشور از بین رفته است اظهار داشت: در گذشته این مسئله وجود نداشت زیرا مسئولان ابتدا عمل کننده بودند و سپس مردم اقدام به عمل می‌کردند باید تلاش شود که این اعتماد مردم به مسئولان بازگردد که نقش نخبگان در این زمینه بسیار مؤثر است.
 
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..