کوتاهی دولت عامل گرانی‌ها/ مردم یزد صبورانه در انتظار بهبود شرایط

گرانی که این روزها ورد زبان مردم و نقل محافل مختلف شده در بازارهای یزد هم می‌تازد، اما مردم صبورانه در انتظار بهبود شرایط هستند.

به گزارش یزدی نیوزگرانی واژه‌ای است که این روزها هر کجا پا بگذاری از آن بسیار می‌شنوی، در تاکسی،‌ اتوبوس، مهمانی‌های خانوادگی، رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و حتی محافل ادبی و هنری.

همه چیز از گرانی دلار آغاز شد، هنوز دلار گران نشده بود که تاکسی‌ها خودسرانه از مردم پول بیشتری گرفتند، بازار طلا به شدت تحت تاثیر قرار گرفت، بازار ارزاق ابتدا با کمبود و سپس با افزایش قیمت مواجه شد.

در همان روزهای نخست افزایش ناگهانی قمیت دلار، حتی مصالح‌فروشی‌ها، لاستیک فروشی‌ها، قصابی‌ها، میوه فروشی‌ها و … را تحت تاثیر قرار داد و آنها یا اجناس خود را عرضه نکردند یا به قیمت گران‌تر به مردم فروختند.

این شرایط به تدریج بر بازار حاکم شد تا جایی که اکنون دیگر تنها مردم نیستند که زیر فشار گرانی کمر خم کرده‌اند بلکه کسبه و بازاریان نیز بسیار نگران هستند.

هرکه کالایی داشت از ترس آنکه ناچار است چند روز دیگر، گران‌تر آن را بخرد و در مغازه خود جایگزین کند، یا از عرضه آن خودداری کرد یا بدون آنکه گران خریده باشد، گران فروخت.

این تفکر از یک‌سو و اقدام برخی مردم در هجمه به بازار و خرید بیش از حد نیاز به هوای اینکه چند روز آینده اجناس گران‌تر می‌شود، بر آشفتگی بازار افزود.

کمپین‌ها عملا دردی از مردم دوا نمی‌کند

در این زمان بود که کمپین‌های مختلف به راه افتاد اما این کمپین‌ها عملا نمی‌توانست دردی از مردم دوا کند زیرا قشر ضعیف در این شرایط معمولا به دنبال خرید خودرو و طلا و … نیست و اتفاقا آنها که پول بیشتری در چنته داشتند، به این بازار هجوم بردند و با خرید حواله‌های خودرو و سکه و … شرایط را بد و بدتر کردند.

آنها که درآمدی بالاتر از ۳ تا ۴ میلیون دارند که عمدتا کارمندان دولت یا برخی شرکت‌های خصوصی هستند، هنوز عمق فاجعه و فشار این گرانی‌ها را آنچنان که باید، درک نکرده‌اند اما کارگرانی که حقوق یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند و نیمی از آن را بابت اجاره خانه پرداخت می‌کنند، در این شرایط کمر خم کرده‌اند.

برخی مردم معتقدند، گرچه کاسب با انصاف و خداترس در یزد بسیار است اما برخی کسبه این شرایط را در بازار ایجاد کرده‌اند.

جواد سلیمیان یکی از مشتریان یک فروشگاه‌ زنجیره‌ای به خبرنگار مهر گفت: در اینکه دولت در این شرایط کوتاهی‌هایی داشته، هیچ بحثی نیست اما به نظر می‌رسد خود مردم نیز دیگر به یکدیگر رحم نمی‌کنند و برای هم انصاف و مدارا خرج نمی‌کنند.در اینکه دولت در این شرایط کوتاهی‌هایی داشته، هیچ بحثی نیست اما به نظر می‌رسد خود مردم نیز دیگر به یکدیگر رحم نمی‌کنند و برای هم انصاف و مدارا خرج نمی‌کنند

وی افزود: مردم زنجیره‌وار به هم وصل هستند، یکی قصاب، یکی میوه‌فروش، یکی بقال، یکی راننده تاکسی و یکی پزشک است، اگر هر یک از ما به دلیل گرانی، با مدارا با دیگری برخورد نکنیم، به طور قطع بازخورد آن در صنف بعدی مشاهده می‌شود بنابراین به نظر من مردم ابتدا باید از خود آغاز کنند.

سلیمیان عنوان کرد: عده‌ای از مردم که شرایط مالی بهتری دارند، بیشتر از سایرین نگران‌ هستند و در فروشگاه‌ها خریدهای آنها بسیار بیشتر از مایحتاج یک خانواده مثلا پنج نفره است، توزیع کنندگان و از همه بدتر،‌ دلالان وقتی می‌بینند کالا را با هر قیمتی که عرضه کنند، خریدار دارد و حتی شاید بیشتر از حالت عادی خریدار دارد، به کار خود ادامه می‌دهد.

یکی از صنف‌هایی که در یزد همواره از جایگاه خاصی برخوردار بوده و به نظر می‌رسد گرانی‌های این روزها، بیشتر متوجه این صنف است،‌ طلافروش ها هستند.

رئیس اتحادیه طلا و سکه یزد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مردم بسیار شنیده‌اند که نرخ طلا تا شهریورماه ممکن است دو برابر میزان فعلی شود بنابراین بسیاری از افرادی که اندک ذخیره‌ای دارند، به بازار طلا هجوم آورده‌اند و تقریبا همه آنها نیز به دنبال طلای آب شده هستند.

مردم به دنبال خرید طلای آب شده در بازار یزد

محمد نوری‌زاده عنوان کرد: طلای آب شده، هیچ سودی برای زرگرها ندارد بنابراین زرگرها برای اینکه از بازار جا نمانند، به سمت خرید سکه هجوم برده‌اند.

وی تاکید کرد: در واقع این شرایط، شرایطی نیست که حتی زرگرها از آن سودی ببرند بلکه بیشتر دلالان هستند که از آب گل ‌آلود ماهی می‌گیرند.

نوری‌زاده عنوان کرد: هجوم برای خرید سکه و طلا، شرایط بازار را بدتر می‌کند و قیمت‌ها را به شکل نامعقولی افزایش می‌دهد اما متاسفانه در کشور ما هیچ نهاد یا دستگاه یا حتی تشکلی وجود ندارد که این موارد را برای مردم توضیح داده و تشریح کند.

در چنین شرایطی اغلب مردم به تشخیص خود وارد عمل می‌شوند و گرچه ممکن است به واقع سودی هم داشته باشند، اما اقدام آنها به ثبات گرانی‌ها تداوم می‌بخشد.هجوم برای خرید سکه و طلا، شرایط بازار را بدتر می‌کند و قیمت‌ها را به شکل نامعقولی افزایش می‌دهد اما متاسفانه در کشور ما هیچ نهاد یا دستگاه یا حتی تشکلی وجود ندارد که این موارد را برای مردم توضیح داده و تشریح کند

یکی از گلایه‌هایی که مردم یزد داشتند، کمبود لاستیک در یک مقطع زمانی یک هفته‌ای در یزد بود و اغلب خریداران این صنف معتقد بودند که لاستیک‌فروشان کالای خود را احتکار کرده‌اند.

مسئول اتحادیه لاستیک‌فروشان در این باره به خبرنگار مهر گفت: بازار لاستیک درگیر حبابی است که در چند ماه اخیر به خاطر شرایط خاص کشور به وجود آمده و برخی نیز برای کسب سود بیشتر، اقدام به احتکار لاستیک کرده‌اند.

ناصر صادقیان عنوان کرد: در صدد هستیم با همتی مضاعف و با تشکیل کارگروهی از نمایندگان سازمان‌های نظارتی به همراه افراد امین بازار که در توزیع تایر نقش دارند، بازدیدی از انبارهای تولیدکنندگان داشته باشیم زیرا به نظر می‌رسد عرضه از محل تولید دچار مشکلاتی است.

اما صرف نظر از این کالاها که جزو مایحتاج ضروری مردم محسوب نمی‌شوند، برخی کالاها نظیر گوشت، مرغ، میوه، خوار و بار و … نیز به شدت با نوسان قیمت مواجه هستند و در واقع این بخش از بازار است که قشر ضعیف‌تر جامعه را نگران کرده است.

در این بخش نه تنها خریداران بلکه کسبه نیز نگرانی‌های بسیاری دارند و هم سفره کسبه و هم مردم این روزها پر از خالی شده است زیرا مردم توان خرید چندانی ندارند.

تعطیلی تعداد زیادی از مغازه‌ها در یزد

در یزد که همواره صحبت از سرانه پایین مصرف میوه و سبزیجات بود،‌ این روزها وضعیت بدتر شده و تعداد زیادی از میوه‌فروشی‌ها مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند.

مردم که امسال ناچار بودند، هندوانه و خربزه را با قیمتی بالای هر کیلو ۲ هزار تومان بخرند، از خرید آن انصراف داده‌اند و به کالاهای ضروری‌تر پرداخته‌اند و گویی این روزها میوه به یک کالای لوکس در سبد خانوار البته خانواده‌هایی با درآمد کمتر از ۲ میلیون تومان، تبدیل شده است.

کسبه نیز همین شرایط را سپری می‌کنند و آنها نیز با درآمدهای بسیار کم، حتی اجاره مغازه‌های خود را نیز در نمی‌آورند.

کهنه‌کارهای بازار هم در صنف خوار و بار و هم در صنف مرغ و تخم‌مرغ و … نیز از این وضعیت به شدت نگران هستند.

محمدعلی خواجه زاده در این باره به مهر گفت: از زمان پیروزی انقلاب تقریبا به سمت بنکداری رفته‌ام و ارزاق عمومی مردم را تامین می‌کنم اما در هیچ دوره‌ای حتی در زمان جنگ و تحریم‌های سخت‌تر، با این شرایط مواجه نبوده‌ایم.

وی افزود: گرچه مردم از بازاریان هم گلایه دارند اما واقعیت این است که بازاری نیز سرگردان مانده که جنس خود را بفروشد یا اصلا خریدی انجام دهد یا نه، زیرا کالایی که امروز به فرض ۵ هزار تومان می‌خرد و شش هزار تومان می‌فروشد، فردا باید هشت هزار تومان بخرد و این شرایط وحشتناک‌ترین موقعیت برای بازار و مردم است.

خواجه زاده عنوان کرد: البته منکر نمی‌شوم که برخی کسبه بی‌انصافی می‌کنند و در این شرایط از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند که معتقدم این افراد باید با گزارش‌های مردم به تعزیرات حکومتی معرفی شوند.

ماهی‌گیری دلالان از آب گل‌آلود شرایط اقتصادی حاکم بر بازار

وی افزود: در این شرایط دلالان بسیار فعال‌تر از قبل مشغول کار هستند و در وضعیتی که هم مردم و هم کسبه تحت فشار هستند، دلالان پول پارو می‌کنند و بر وخامت اوضاع دامن می‌زنند.

طی روزهای اخیر خبرهایی از اجتماعات مردمی و کسبه و بازاریان در شهرهای مختلف کشور به گوش می‌رسد اما مردم یزد همچنان نجیب و صبور به زندگی روزمره خود ادامه می‌دهند و امید دارند که دولت بتواند هر چه سریع‌تر این اوضاع را سامان دهد.

 

 

منبع:خبرگزاری مه

بخش نظردهی بسته شده است..