بمناسبت روز فرهنگ پهلوانی و زورخانه‌ای؛

توسعه ۴۰ درصدی ورزش زورخانه‌ای در یزد/ترویج مرام پهلوانی با توسعه ورزش زورخانه‌ای

مدیر زورخانه مرتضی علی(ع) یزد با اشاره به توسعه 40 درصدی ورزش زورخانه در یزد نسبت به سال‌های گذشته، گفت: ورزش زورخانه‌ای می‌تواند بستری برای آموزش مرام پهلوانی به مردم به ویژه جوانان باشد و گذشت و فداکاری را به عنوان دو عنصر مهم در جامعه گسترش دهد.

به گزارش یزدی نیوز«محمود درهمی»  با اشاره به توسعه ۴۰ درصدی جذب افراد به ورزش زورخانه‌ای در شهر جهانی یزد، به مناسبت دهم تیرماه روز فرهنگ پهلوانی و زورخانه‌ای اظهار کرد: این ورزش به علت پیوندی که با دین، ائمه و ادعیه دارد، در میان مردم به ویژه مردم دارالعباده محبوبیت خاصی دارد.

 
وی با بیان این که از طرفی این ورزش به دلیل پیوند با اشعار حافظ، مولانا و فردوسی برای گردشگران از جذابیت خاصی برخوردار است، افزود: البته این ورزش در گذشته، ورزشی ویژه افراد مسن و بزرگسالان بوده است، ازاین رو این باور هنوز در میان اغلب یزدی‌ها وجود دارد ولی با این وجود، اقشار مختلف به ویژه نوجوان، جوان و نونهالان به این ورزش علاقه زیادی نشان می‌دهند.
 
این باستانی‌کار یزدی در مورد اهمیت توسعه این ورزش در میان اقشار مختلف جامعه نیز بیان کرد: ورزش زورخانه‌ای میتواند بستری برای آموزش مرام پهلوانی به مردم به ویژه جوانان باشد و گذشت و فداکاری را به عنوان دو عنصر مهم این ورزش در جامعه گسترش دهد. 
 
وی در رابطه با مشکلات این رشته ورزشی هم عنوان کرد: ورزش باستانی به عنوان یکی از مهمترین و اصیل‌ترین ورزش‌های ایرانی در اغلب زورخانه‌ها نیاز به تجهیزات بیشتری از جمله کباده، میل و تخته دارد چرا که با افزایش علاقمندان به این رشته، نیاز به تجهیزات نیز افزایش می‌یابد یا این که برخی از زورخانه‌ها در گذر زمان نیازمند بازسازی و مرمت می‌شوند.
 
فرزند پهلوان «محمدعلی درهمی» پیشکسوت ورزش پهلوانی استان در مورد جایگاه ورزش پهلوانی استان در سطح کشور، اظهار کرد: یزد در این حوزه ورزشی در تمام رده‌های سنی در حوزه مرشدی و ورزش پهلوانی، از جایگاه اول تا سوم کشور برخوردار است ولی با این وجود هنوز نیازمند تبلیغات گسترده‌تری است. 
 
وی در رابطه با تاثیر مدارس و خانواده‌ها در ایجاد پیوند میان این شاخه ورزشی و علاقمندان، بیان کرد: بازدید مدارس و حضور دانش‌آموزان در زورخانه‌ها و همچنین خانواده‌ها می‌تواند باعث شکوفایی استعداد و علاقه افراد شود، البته ورزش‌های نمادین با اجرای ورزشکاران و دانش آموزان خود میتواند منجر به جذب افراد علاقمند شود. 
 
درهمی با اشاره به مدیریت زورخانه به صورت مشارکتی با برادرش، گفت: پس از فوت پدرم، من و برادرم مدیریت زورخانه را بدست گرفتیم و نگذاشتیم چراغ این زورخانه خاموش شود. 
 
وی در مورد مهمترین آموزه‌ی خود از ورزش پهلوانی، گفت: روزی در میان جمعیت زیادی از ورزشکاران و گردشگران بیننده، وارد گود شدم اما مرشد حق ضرب را نسبت به من ادا نکرد، در حالی که پس از آن که متوجه شد فرزند پهلوان درهمی هستم، با من برخورد خود را تصحیح کرد.
 
درهمی با بیان این که از رفتار مرشد بسیار ناراحت بودم، افزود: پدرم همان زمان متوجه ناراحتی من شد و به من گوشزد کرد که یک پهلوان نباید به دنبال جلب‌نظر مرشد باشد چرا که بیننده می‌تواند ورزشکار واقعی را تشخیص دهد. 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..