سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد خبر داد:

تامین اعتبار برای رفع خطر ۱۰ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های استان یزد

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد از تامین اعتبار برای اصلاح و رفع خطر ۱۰ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های استان یزد خبر داد.

به گزارش یزدی نیوزسعید برازنده مقدم در جلسه شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی که به میزبانی اداره کل راه و شهرسازی استان یزد برگزار شد، اظهار داشت: یزد استانی پهناور با وسعت ۷۶ هزار کیلومتر مربع است که طول راه‌های زیرپوشش اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این استان نیز بالغ بر ۸ هزار و ۱۷۶ کیلومتر است.

 
وی عنوان کرد: از مجموع راه‌های زیر پوشش این اداره کل، بالغ بر ۷۵۳ کیلومتر بزرگراه، ۶۹۰ کیلومتر راه اصلی، بالغ بر ۹۵۵ کیلومتر راه فرعی و ۵ هزار و ۷۷۷ کیلومتر راه روستایی است.
 
احداث آزادراه نظنز ـ‌ انار در آینده‌ای نزدیک
 
برازنده مقدم بیان داشت: در حال حاضر در سطح استان یزد آزادراه وجود ندارد و پروژه آزادراه نطنز ـ انار که بخشی از آن در استان یزد قرار دارد، هم‌اکنون در دست مطالعه و بررسی است که البته پس از آغاز ساخت، نظارت بر ساخت آن بر عهده اداره کل راه و شهرسازی خواهد بود.
 
سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد افزود: در سطح شبکه راه‌های استان تا پایان سال ۱۳۹۴ بیش از ۱۴۵ نقطه پرحادثه شناسایی شده که از این تعداد ۱۳۹ نقطه تا پایان سال ۱۳۹۶ آشکارسازی شد و در حال حاضر ۱۰ نقطه به عنوان نقاط دارای اهمیت و اولویت برای اصلاح و رفع خطر تامین اعتبار شده است.
 
برازنده مقدم ابراز امیدواری کرد: در آینده بسیار نزدیک شاهد آغاز عملیات اجرایی به منظور اصلاح و رفع خطر از این ۱۰ نقطه باشیم.
 
شناسایی ۱۰ نقطه حادثه خیز اولویت دار در جاده های استان یزد
 
وی ادامه داد: در واقع شناسایی نقاط پرحادثه و تعیین اولویت اصلاح نقاط مذکور با کمیته ای است که این کمیته طی جلسات و بررسی های فنی و تخصصی، نسبت به نقاط پرحادثه ارائه طرح کرده و تصمیم گیری و اولویت بندی‌ها را انجام می دهد.
 
سرپرست اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد خاطرنشان کرد: این کمیته برای سال جاری ۱۰ نقطه دارای اولویت و اهمیت را مصوب و ابلاغ کرده است.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه گزارشی از آمار تصادف در سطح استان پرداخت و یادآور شد: در سال ۱۳۹۴ آمار تصادفات منجر به فوت ۱۴۱ مورد بوده که نسبت به گذشته آمار تصادفات به ویژه تصادف منجر به فوت کاهش چشمگیری داشته است.
 
تردد بالا و طولانی بودن مسیر عامل افزایش تصادف در جاده‌های استان یزد
 
برازنده مقدم با اشاره به دلایل بروز تصادف در سطح راه‌های استان ادامه داد: بروز تصادف در سطح راه‌های استان چهار دلیل عمده دارد که این دلایل شامل فراوانی و افزایش تردد در سطح راه‌های استان، استفاده بالا از وسایل نقلیه شخصی به جای وسایل حمل و نقل عمومی، عدم استفاده از راننده‌های ماهر و با تجربه و کویری و طولانی بودن مسیرهای استان که موجب خستگی و خواب آلودگی و در نهایت واژگونی و تصادف می شود، است.
 
سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد همچنین با اشاره به زیرساخت‌های حوزه راهداری استان یزد بیان کرد: در سطح استان یک قرارگاه پلیس و هشت پاسگاه پلیس موجود است که با توجه به گستردگی استان و طول شبکه راه‌ها، حداقل به همین میزان پاسگاه دیگر نیاز است اما باید برای توسعه قرارگاه و پاسگاه پلیس مکان یابی‌های دقیق و اساسی انجام گیرد.
 
نصب ۴۶ دستگاه دوربین نظارتی در شبکه راه‌های استان یزد
 
وی اظهار داشت: در سطح شبکه راه‌های استان یزد ۴۶ دستگاه دوربین نظارتی وجود دارد که تقریبا همگی آنها در مبادی ورودی شهرها نصب شده و به صورت شبانه روز توسط اتاق کنترل در مرکز مدیریت راه‌ها در حال نظارت و ارائه گزارش است.
 
برازنده مقدم در مورد میزان حمل و نقل بار در سطح جاده‌های استان نیز عنوان کرد: میزان بار در سطح استان ۲۲ میلیون تن است که ۳۵ تا ۵۰ درصد فرار بار داریم و اگر بتوانیم ابزارهای نظارت اعم از پلیس و نیروهای راهداری را تقویت کنیم، می توانیم به نسبت قابل توجهی از این فرار بار جلوگیری کنیم و با این اتفاق، درآمد نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت و می توانیم با هزینه بخشی از درآمدها، توسعه زیرساخت‌ها در طول شبکه راه‌ها را تسهیل کنیم.
 
محمدرضا نقصان محمدی، مدیرکل راه و شهرسازی استان و رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی نیز در این جلسه ضمن خیرمقدم به مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندان و مدیران کل ادارات تابعه وزارت راه و شهرسازی در سطح استان به ارائه گزارشی از روند برگزاری جلسات شورا و اداره کل تحت سرپرستی پرداخت.
 
وی اظهار امیدواری کرد: با برگزاری چنین  جلساتی بتوانیم با تعامل و همفکری، بسیاری از مشکلات را حل و فصل کرده و راهکارهای مناسبی را ارائه داده و اجرایی کنیم.
 
ضرورت تسریع در راه اندازی میز خدمت در ادارات راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای
 
رستمی، مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی نیز در این جلسه بیان کرد: با توجه به دستور اکید مقام عالی وزارت راه و شهرسازی در زمینه حقوق شهروندی، ادارات کل باید تلاش کنند تا در اسرع وقت نسبت به راه اندازی میز خدمت در ادارات تحت سرپرستی اقدام و گزارش آن را برای ارائه به مقام عالی وزارت به دفتر ارزیابی عملکرد ارسال نمایند.
 
وی خاطرنشان کرد: برگزاری جلسات شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی به صورت منظم و دقیق و با حضور مدیران کل می تواند ما را در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده یاری کند.
 
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..