مدیرعامل آب منطقه‌ای استان یزد:

سالانه ۴۵ سانتی‌متر از سطح آب‌های زیرزمینی یزد کاهش می‌یابد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد از کاهش سالانه ۴۵ سانتی‌متر از سطح آب‌های زیرزمینی یزد خبر داد و این موضوع را زنگ خطری جدی هم در زمینه آب و هم نشست زمین دانست.

به گزارش یزدی نیوزمحمدمهدی جوادیان زاده در نشستی خبری با اشاره به اینکه سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب از آب‌های زیرزمینی یزد مصرف می‌شود، اظهار داشت: این میزان مصرف بسیار بیشتر از ظرفیت سفره های زیرزمینی است و این امر سبب شده تا سالانه ۴۵ سانتی‌متر از سطح آب‌های زیرزمینی یزد کاهش یابد.

 
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳۰ درصد از آب تجدیدشونده را مصرف می‌کنیم، عنوان کرد: این امر هشدار دهنده بروز مشکلات جدی در زمینه تامین آب در استان یزد است.
 
جوادیان زاده در مورد میزان بارش‌ها نیز بیان کرد: طی ۳۰ سال گذشته، میزان بارش‌ها به طور متوسط ۲۰ درصد کاهش داشته و این امر مشکلات جدی برای استان یزد به دنبال داشته است.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد در مورد تغییر بارش‌ها نیز بیان کرد: در گذشته بیشترین بارش‌ها به صورت برف و در مناطق کوهستانی بوده که این بارش، سفره‌های آب زیرزمینی را تقویت می‌کرد اما اکنون بارش‌ها اغلب باران و در فصل بهار است که بخش قابل توجهی از آن تبخیر می شود.
 
جوادیان زاده خاطرنشان کرد: این حجم از تبخیر بر سفره های آب زیرزمینی تاثیر به سزایی داشته و میزان آن را به شدت طی سال‌های اخیر کاهش داده است به نحوی که هم کیفیت آب به شدت کاهش یافته و هم شاهد نشست زمین در مناطقی از جمله دشت ابرکوه به واسطه کاهش سطح آب‌های زیرزمینی هستیم.
 
وی تغییر الگوی زندگی مردم را نیز بسیار اثرگذار دانست و تاکید کرد: مردم یزد در گذشته از پنکه های سقفی برای خنک کردن خانه های خود استفاده می کردند اما اکنون کولرهای آبی جایگزین آن شده که این کولرها سرانه مصرف را در تابستان به دو برابر می رسانند.
 
جوادیان زاده با بیان اینکه طی بررسی های انجام شده، استان یزد تا پنج سال آینده، هیچ برنامه ای برای مدیریت مصرف آب ندارد، افزود: در این شرایط به جز صرفه جویی در مصرف آب، هیچ راهبرد دیگری نداریم.
 
وی تصریح کرد: اگر هر پروژه ای را امروز آغاز کنیم، در خوش‌بینانه ترین شکل ممکن، تا پنج سال دیگر مثمرثمر نخواهد بود.
 
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..