درخواست پژوهشگر یزدی برای استفاده بهینه‌تر از ظرفیت‌های موزه کاظمینی

پژوهشگر و محقق برجسته یزدی با اشاره به ظرفیت‌های منحصربه فرد مجموعه کتابخانه و موزه کاظمینی در یزد که آن را به یکی از افتخارات استان بدل کرده است، رفع برخی کاستی‌ها برای استفاده بیشتر علاقمندان از این مجموعه را خواستار شد.

به گزارش یزدی نیوز«حسین مسرت»با اشاره به شروع به کار فعالیت بنیاد ریحانۀ الرسول یزد از سال ۱۳۷۸، تصریح می‌کند: با علاقه‌مندی «میرزامحمّد کاظمینی» بنیانگذار این مجموعه، در کنار کار گردآوری و نشر آثار به ویژه دانشنامۀ مشاهیر و مفاخر یزد، طرح خرید آثار و اشیای قدیمی و موزه‌ای و کتاب‌های چاپی و خطّی که به سرعت در حال خارج شدن از یزد بود، در دستور کار قرار گرفت.

 
وی ادامه می‌کند: چند سالی نگذشت که کتابخانه‌ای با حدود ۲۰ هزار جلد کتاب چاپی و دو هزار جلد کتاب خطّی و هزاران سکه به ویژه سکه‌های ضرب یزد بوجود آمد.
 
وی اظهار می‌کند: البته این کتابخانه و متعلقات آن که شامل هفت گنجینه می‌شود، طی سه مرحله و سه وقف‌نامه در سال‌های ۱۳۸۲، ۱۳۸۵ و ۱۳۸۹، به بارگاه امامزاده جعفر(ع) یزد واگذار و وقف شده است.
 
مسرت در مورد هر کدام از گنجینه‌های این مجموعه می‌گوید: کتابخانه و اسناد مطبوعاتی مجموعه مذکور ۲۰ هزار جلد کتاب تاریخی و هشت هزار سند مطبوعاتی از سال ۱۳۱۷ تاکنون  را شامل می‌شود که در این باره کتاب دو جلدی «یزد در اسناد مطبوعاتی کتابخانۀ کاظمینی» در زمستان ۱۳۹۳ منتشر شده است. 
 
وی اضافه می‌کند: گنجینه قرآن‌های خطّی، چاپ سنگی و سایر ادیان این مجموعه نیز بالغ بر ۶۰۰ قرآن خطّی، ده‌ها تابلوی نفیس قرآنی و تعدادی کتب ادیان مانند تورات، انجیل، اوستا و بخش‌هایی از زبور را شامل می‌شود. 
 
وی راجع به گنجینه اسناد و نسخ خطّی این مجموعه هم می‌گوید: این گنجینه شامل اسناد و نسخه خطی، سند هویت و دانش سال‌های گذشته است که تاکنون ۹ جلد کتاب در معرفی اسناد و نسخ خطّی آن توسط مجموعه ذخائر اسلامی قم منتشر شده است. 
 
وی دو هزار نسخه خطی، ۲۰۰ نسخه چاپ‌سنگی و ۴۱ هزار سند خطّی را نیز جزو این مجموعه می‌خواند.
 
این پژوهشگر فرهنگی استان معتقد است که گنجینه سکه و اسکناس این موزه را می‌توان به جرات از لحاظ تعداد و کیفیت، یکی از مجموعه نفایس علمی و تحقیقاتی خواند.
 
وی در این مورد عنوان می‌کند: شش هزار سکه تاریخی مربوط به قبل و بعد از اسلام(در ایران) و بالغ بر ۵۰۰ قطعه اسکناس که به‌ صورت علمی، تهیّه و چیدمان شده، از جمله محتویات این گنجینه است که تاکنون نیز دو کتاب در معرفی سکه‌های آن منتشر شده است. 
 
وی راجع به گنجینه تمبر این موزه خاطرنشان می‌کند: با نظر به این که تمبر نمادی از دیدگاه فرهنگ و گواهی بر رویدادهای اجتماعی یک جامعه است، مشتمل بر ۳۲ هزار قطعه تمبر در این گنجینه نگهداری می‌شود.
 
مسرت با اشاره به این که هر چند کبریت به ‌خودی خود قیمتی ندارد اما طرح‌ها و سبک‌های آن گواه فرهنگ و هنر هر سرزمینی است، در مورد گنجینه کبریت این موزه می‌گوید: در این گنجینه بیش از هشت هزار نوع کبریت از ملل مختلف جهان موجود است. 
 
به گفته وی، در گنجینه عکس این موزه نیز ۲۸ هزار قطعه عکس‌ تاریخی، تعیین‌کننده‌ی رخدادها و معرفی چهره‌هاست. 
 
مسرت آخرین گنجینه موزه کاظمینی را مرتبط با نگین، مهر و عتیقه‌جات معرفی می‌کند که در آن انواع نگین‌ها و عقیده‌های مذهبی مردم و گرافیک مُهرهای مردمان گذشته و اشیای تاریخی و عتیقه‌جات، زیبایی‌های زندگانی گذشتگان به تصویر ‌کشیده شده که بالغ بر دو هزار قطعه است.
 
وی در ادامه با بیان این موزه مذکور هم‌اکنون در قالب یک موزه جامع در سه طبقه مجلل در جوار بارگاه امامزاده جعفر(ع) یزد فعالیت دارد، تاکید می‌کند: این موزه از لحاظ تخصصی و پژوهشی به عنوان یکی از بزرگترین مراکز دیدنی و تخصصی برای دانشجویان، طلاب، آحاد پژوهشگران و گردشگران داخلی و خارجی در یزد مطرح است.
 
این پژوهشگر مطرح استان اضافه می‌کند: اما با وجود همه این اوصاف، آن چنان که بایسته و شایسته است در خدمت پژوهشگران و علاقه‌مندان نیست و چنان که مشاهده می‌شود دارای کاستی‌هایی است.
 
وی در مورد برخی از این کاستی‌ها و نواقص می‌گوید: به عنوان نمونه به رغم اعلام ساعت کار موزه، دیده می‌شود که در برخی ساعات مقرر، موزه بسته است. 
 
مسرت همچنین با تاکید بر این که به دلیل تنوع جنس و رنگ اشیاء، وجود یک نورپردازی هنری برای مجموعه بسیار لازم است، در پایان می‌افزاید: هر چند برخی آثار به گونه‌ای نارسا به فارسی معرّفی شده، اما نصب برچسب راهنما به زبان انگلیسی برای گردشگران خارجی نیز در این موزه بسیار ضروری است.
 
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..