رئیس اداره ارزیابی آموزش‌وپرورش یزد:

افزایش ۱۰ تا ۱۷ درصدی شهریه مدارس یزد در سال جاری

رئیس اداره ارزیابی عملکرد اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد گفت: در سال جاری هزینه مدارس 10 تا 17 درصد افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش یزدی نیوزمحمدرضا برزگری با اشاره به اینکه دستورالعمل ثبت‌نام در مدارس هرساله از طریق وزارت آموزش‌وپرورش به استان‌ها ارسال می‌شود، گفت: استان‌ها نیز دستورالعمل ثبت‌نام را به مدارس وادارات شهرستان‌ها و مناطق ارسال می‌کنند.

 
وی بابیان اینکه بر اساس دستورالعمل ثبت‌نام، ستاد ثبت‌نام در اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد، ادارات شهرستان‌ها، مناطق و نواحی تشکیل می‌شود، افزود: ۱۰ نفر با مقاطع مشخص برای ناظرین نظارت بر امر ثبت‌نام مشخص می‌شوند و از زمان ثبت‌نام تا پایان ثبت‌نام بر مدارس و امر ثبت‌نام نظارت داشته باشند و فرم‌هایی به ناظرین تحویل داده می‌شود که در فرم‌ها نحوه نظارت مشخص‌شده و فرم‌های تکمیل‌شده تحویل واحد ارزیابی عملکرد آموزش‌وپرورش می‌شود.
 
رئیس اداره ارزیابی عملکرد اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد تصریح کرد: در این فرم‌های نظارت اگر مشکل قانونی دارد و مدارس دستورالعمل را رعایت نکرده باشند، پیگیری و نهایتاً فرم‌ها به وزارت آموزش‌وپرورش ارسال می‌شود.
 
برزگری در خصوص ثبت‌نام در مدارس غیردولتی عنوان کرد: شرایط ثبت‌نام آن‌ها طبق شرایط مدارس غیردولتی است، به جزء متوسطه دوم که پذیرش آن‌ها با آزمون برگزار می‌شود که این آزمون شامل مدارس متوسطه دوم غیردولتی، استعدادهای درخشان، نمونه دولتی و مدارس ماندگار است.
 
این مقام مسئول تنها تفاوت مدارس خاص با مدارس دولتی و عادی را در اخذ شهریه دانست و اذعان داشت: مدارس غیردولتی میزان دریافت شهریه را با توجه به پارامترهایی که دارند، وزارت آموزش‌وپرورش مشخص می‌کند و در سایت قرار می‌دهند و بر آن اساس مدارس غیردولتی مجاز هستند بر اساس نرخ مصوب ثبت‌نام کنند و شهریه دریافت کنند.
 
وی ادامه داد: مابقی هزینه‌های جانبی از قبیل برگزاری اردوها، کلاس‌های تست و تقویتی و جشن تکلیف باید در طول سال تحصیلی بدون اجبار و در صورت درخواست خانواده‌ها بر برآورد واقعی هزینه، از اولیاء دانش آموزان دریافت شود.
 
رئیس اداره ارزیابی عملکرد اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد با اشاره به اینکه مدارس قرآنی بخشی از درصد ورودی دانش آموزان به شکل امتیازبندی و آزمون شفاهی برگزار می‌شود، ابراز داشت: مدارس می‌توانند ۳۹۱ هزار تومان از اولیا دانش آموزان دریافت کنند و همچنین مدارس هیئت‌امنایی از طریق هیئت‌امنا اداره می‌شوند و کمک‌های دولتی به این مدارس تعلق نمی‌گیرد و هزینه‌های آن از طریق انجمن‌های مدرسه و خیرین تأمین می‌شود.
 
برزگری یادآور شد: سال گذشته مدارس هیئت‌امنایی ۳۴۰ هزار تومان و در سال جاری با توجه به متغیر بودن شهریه‌ها، به اقتضایی مدرسه و نظر هیئت‌امنا شهریه از اولیا دانش آموزان دریافت می‌شود.
 
این مقام مسئول بابیان اینکه شهریه مدارس استعدادهای درخشان نصف مدارس غیرانتفاعی درجه‌یک است، تصریح کرد: این مدارس دستورالعمل جدید حق ثبت دارند که سال گذشته در متوسطه اول حق ثبت دانش آموزان ۵۵۰ هزار تومان، متوسطه دوم ۶۲۰ هزار تومان و پیش‌دانشگاهی حق ثبت آن‌یک میلیون و ۹۰ هزار تومان بابت کلاس‌های فوق‌برنامه اضافه می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته مدارس شاهد در مقطع ابتدایی ۴۵۰، متوسطه اول ۵۲۰، متوسطه دوم ۶۶۰ و پیش‌دانشگاهی ۶۹۰ هزار تومان بوده است، اظهار داشت: در سال جاری هزینه این مدارس ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.
 
رئیس اداره ارزیابی عملکرد اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد بابیان اینکه شهریه مدارس غیردولتی نسبت به سال گذشته ۱۳ تا ۱۷ درصد افزایش پیدا می‌کند، بیان داشت: شهریه مدارس قرآنی نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد، همچنین هزینه مدارس ماندگار در سال گذشته ۳۸۰ هزار تومان بوده و در سال جاری بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.
 
برزگری عنوان کرد: مدارس نمونه دولتی در سال گذشته با خوابگاه ۲۴۰ هزار تومان و بدون خوابگاه ۱۸۰ هزار تومان بوده است و هزینه امسال هنوز مشخص نیست و حداکثر ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت خواهد داشت.
 
 
 
این مقام مسئول ابراز داشت: اولیاء دانش آموزان احساس می‌کنند در مدارس غیردولتی به آموزش دانش آموزان بیشتر پرداخته می‌شود و جو آن‌چنانی در مدارس دولتی نیست و چنانچه در مدارس عادی و دولتی هم دانش آموزان یزدی و نیز اتباع بیگانه حضور دارند، این حضور اتباع بیگانه در کلاس‌ها انگیزه را برای اولیاء دانش آموزان کاهش می‌دهد.
 
وی در پایان با اشاره به اینکه اگر اولیاء دانش آموزان درزمینهٔ ثبت‌نام، هزینه ثبت‌نام، عدم پذیرش ثبت‌نام و اخذ وجه شکایاتی داشته باشند، می‌توانند به واحد ارزیابی عملکرد ادارات مراجعه کنند که قطعاً رسیدگی می‌شود و تلفن‌های ارزیابی عملکرد اداره کل آموزش‌وپرورش و شهرستان‌ها در مدارس نصب‌شده است.
 
منبع: خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..