ضایعات ۳۰ درصدی نان در یزد/دورریز ۱۳۰۰ لیتر آب به ازای هر کیلو نان

یکی از روش‌های بسیار موثر در صرفه‌جویی مصرف آب، مدیریت مصرف صحیح مواد غذایی از جمله نان با توجه به آب مجازی مورد استفاده برای تولید آن است؛ موضوعی که بسیاری از مردم و حتی مسئولان نیز از آن غافل هستند.

به گزارش یزدی نیوز نان یکی از موادغذایی مهم در سفره غذایی ایرانیان است که از دیرباز در زندگی مردم کشورمان دارای قداست خاصی بوده به نحوی که تا همین سال‌های اخیر اگر تکه‌ای نان در گذر و معبری افتاده بود، آن را برداشته، می‌بوسیدند و به دور از گام‌های رهگذران در کناری می‌گذاشتند.

 
اما این روزها با رنگ باختن بسیاری از ارزش‌ها و سنت‌های گذشته، عملاً در این رابطه نیز بی‌توجه شده‌ایم به نحوی که بخش زیادی از نان مصرفی خود را ضایع کرده و دور می‌ریزیم.
 
این در حالی است که این روزها که بحران کم‌آبی تمام کشورمان را فرا گرفته، علاوه بر صرفه‌جویی و مدیریت بهینه آب و منابع آبی، می‌توان با مدیریت مصرف صحیح مواد غذایی، در مورد آب مجازی که در فرآیند تولید این مواد غذایی، عملاً از چرخه بازیافت خارج می‌شود، صرفه‌جویی خوبی کرد.
 
به عنوان نمونه برای تولید یک کیلوگرم گندم یک‌هزار و ۳۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود که با دورریز آن در واقع این مقدار آب را دور ریخته و از چرخه بازیافت خارج کرده‌ایم.
 
با این وجود، آمارها حکایت از ضایعات بالای نان در کشورمان و حتی یزد که از استان‌های بسیار کم‌بارش کشور است و در سال‌های اخیر با مشکلات عدیده‌ای در این رابطه مواجه شده است، دارد.
 
«حمیدرضا رحیم دل» رییس مدیریت پسماند شهرداری یزد در این باره ، می‌گوید: سرانه تولید نان در یزد روزانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم است.
 
وی در مورد میزان ضایعات و دورریز نان در قابل پسماند نیز بیان می‌کند: متاسفانه یزدی‌ها قریب ۲۰ تا ۳۰ درصد نان تولیدی در استان را ضایع می‌کنند که این مقدار به دلیل عدم تغییر قیمت نان از سال گذشته تاکنون تفاوت چندانی نداشته است.
 
«جلال پیروزی‌فرد» رییس اتحادیه نانوایان یزد هم در گفت‌و گو با ایسنا عنوان می‌کند: هر چند شناسایی بیشترین مصرف‌کنندگان نان در جامعه کار خیلی راحتی نیست اما پرمصرف‌ترین اقشار در حوزه نان معمولاً طبقات دوم و سوم جامعه هستند که عمدتاً نیز نانوایی‌ها دارای آرد یارانه‌ای دولت استفاده می‌کنند.
 
وی با تاکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی در مورد جلوگیری از اسراف نان در بین آحاد جامعه، از برگزاری جلسات مستمر و نظارت جدی اتحادیه در جهت افزایش کیفیت نان تولیدی در استان می‌گوید.
 
این مسئول متذکر می‌شود: البته قبل از ماه مبارک رمضان، در مقطعی کیفیت پایین نان در یزد را شاهد بودیم که ناشی از کیفیت پایین آرد نانوایی‌‌ها بود ولی خوشبختانه با شروع ماه رمضان مشکل رفعه شد.
 
پیروزی‌فرد افزایش قیمت نان را نیز روشی برای کاهش ضایعات آن می‌داند و می‌گوید: البته در حالی هیچ تغییر نرخی را در این بخش شاهد نیستیم که هر سال افزایش هزینه‌‌های بیمه، قیمت انرژی و دیگر مخارج را داریم.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش ضایعات نان را با اسراف آب در شرایط بحران کم‌آبی موجود می‌داند و تصریح می‌کند: در ازای خمیر کردن هر کیلو آرد که به طور میانگین از آن چهار عدد نان تولید می‌شود، حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌لیتر آب مصرف می‌شود که البته نیمی از آن نیز در هنگام پخت از دست می‌رود.
 
رییس اتحادیه نانوایان یزد با بیان این که هر نانوایی نیز براساس میزان تقاضا و جمعیت منطقه روزانه بین ۱۵۰۰ تا ۵۰۰۰ عدد نان عرضه می‌کند، میزان آب مصرفی در این بخش را جدای از آب مصرفی برای تولید گندم مصرفی و با توجه به سرانه تولید نان استان یزد با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر، حجم بالایی ذکر می‌کند.
 
پیروزی‌فرد در پایان نیز با اشاره به پیشینه دیرین و اعتقادات دینی مردم یزد در مورد قداست نان، خواستار فرهنگ‌سازی بیشتر در مورد جلوگیری از اسراف نان به ویژه در بین نسل جوان جامعه می‌شود.
 
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..