نماز عید فطر یزد به امامت آیت الله ناصری یزدی اقامه شد‌

نماز عبادی و سیاسی عید سعید فطر با حضور پرشور اقشار مردم دارالعباده، به امامت نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد در این شهرستان اقامه شد.

به گزارش یزدی نیوزنماز عید سعید فطر امروز جمعه ۲۵ خرداد ماه همزمان با دیگر استان‌های کشور به امامت آیت الله«محمدرضا ناصری یزدی» نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در مسجد ملااسماعیل(میعادگاه نماز عبادی سیاسی جمعه) برگزار شد.

 
عید سعید فطر همواره بین مردم استان دارالعباده یزد از اهمیت، ارزش و قداست والایی برخوردار بوده و در گذشته دارای آئین‌ها و آداب خاصی بوده است.
 
«علی سپهری اردکانی» محقق فرهنگ عامه در گفت و گو با ایسنا، آداب و رسوم مردم یزد در عید فطر را تشریح کرد و گفت: با توجه به این ‌ که در قدیم وسایل ارتباط جمعی وجود نداشت تا بتوان از طریق آن‌ها از رؤیت هلال در سایر شهر‌ها باخبر شد ملاک پایان ماه رمضان و اعلام عید فطر رؤیت هلال ماه شوال در همان شهر یا شهر‌های همجوار بود و برای رویت ماه غروب روز ۲۹ رمضان مردم به نقاط بلند شهر مخصوصا بالای گلدسته‌های مساجد یا تکایا یا جا‌های دیگر می‌رفتند.
 
وی افزود: کسانی که هلال را رؤیت کرده بودند به منزل عالم بزرگ شهر رفته و نشانی‌های هلال و محل آن را اعلام می‌کردند و اگر رویت ماه برای عالم شهر به اثبات می‌رسید وی برای اطلاع مردم افراد خوش صدایی را به تمام محلات شهر می‌فرستاد و آن‌ها به بالای گلدسته‌های مساجد یا تکایا می‌رفتند و با صدای بلند قرآن تلاوت کرده یا شعر می‌خواندند و بدین طریق مردم متوجه فرارسیدن عید می‌شدند.
 
این محقق فرهنگ عامه یزد در ادامه اظهار کرد: در دوره قاجار در محل میدان بعثت فعلی توپی نصب شده بود و مقدار کمی باروت در آن می‌ریختند و مقداری کهنه در آن می‌کوبیدند و بعد از اعلام عید فطر آن را شلیک می‌کردند.
 
سپهری اردکانی تصریح کرد: بعد از اعلام روزعید فطر، نمازعید در تمام مساجد شهر برگزار شده و مردم بعد از نماز به دیدار علمای شهر می‌رفتند و عید را تبریک می‌گفتند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: مردم در روز عید به منزل بزرگان فامیل رفته و معمولا بزرگتر‌ها به بچه‌ها عیدی می‌دادند و در سالی که نوروز در ماه مبارک رمضان قرار می‌گرفت به جای نوروز، عید فطر را به عنوان عید در نظر گرفته و مراسم‌هایی که درعید نوروز برگزار می‌شد را در عید فطر برگزار می‌کردند. 
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..