نظارت کامل دامپزشکی استان از مزرعه تا سفره‌ی یزدی‌ها

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: فراورده‌های خام دامی از مزرعه تا سفره تحت کنترل بهداشتی دامپزشکی قرار دارد.

به گزارش یزدی نیوز«محمدرضا متوسل الحسینی» در این باره تصریح کرد: یکی از حوزه‌های مهم عملکردی دامپزشکی حوزه نظارت بر بهداشت عمومی است که تمام فرایندهای استحصال، حمل و نقل و توزیع فراورده‌های خام دامی را از نظر بهداشتی کنترل می‌کند.

 
وی ادامه داد: این نظارت‌ها در سطوح مختلف از جمله کشتارگاه‌های دام و طیور توسط دامپزشکان ناظر انجام می‌شود تا ازخروجی بهداشتی و کنترل شده محصولات اطمینان حاصل شود. 
 
وی با بیان پیام «نظارت دامپزشکی از مزرعه تا سفره» به عملکرد شاخص لیبل‌گذاری لاشه‌ها و لفاف‌گذاری مرغ اشاره کرد و افزود: این اقدامات امکان تاریخ و بارکد گذاری و ردیابی محصول را فراهم کرده و باعث ارتقا کیفیت نظارت شده است.
 
متوسل الحسینی گفت: در دو ماهه اول امسال، ۳۲ هزار و ۸۰۸ رأس دام کشتاری در کشتارگاه‌های دام استان مورد نظارت بهداشتی قرار گرفته و یک‌هزار و ۲۹۷ کیلو‌گرم لاشه و آلایش به دلایل بهداشتی از چرخه مصرف حذف شده است.
 
وی افزود: همچنین در حوزه توزیع، نگهداری و عرضه فراورده‌های خام دامی، ۱۰ هزار و ۶۳۱ مورد بازدید انجام شده  و۲۵۳ مورد غیر بهداشتی در سطوح مختلف مورد تذکر و آموزش قرار گرفتند، طی این بازرسی‌ها ۱۰ هزار و ۵۹۷ کیلوگرم فراورده خام دامی جهت قضاوت ضبط و پس از ۱۷۸ مورد نمونه‌برداری و انجام ازمایشات مربوطه، ۹ هزار و ۶۴۸ کیلوگرم از موارد ضبطی معدوم‌سازی و ۲۶ مورد پرونده تخلفات به مراجع قضایی ارجاع شد.
 
وی عنوان کرد: در حوزه طیور از یک میلیون و ۱۴۹ هزار و ۴۷۷ قطعه طیور کشتاری، در فرایندهای نظارت بهداشتی درکشتارگاه‌ها ۱۶ هزار و ۲۰۳ قطعه لاشه غیربهداشتی از ورود به چرخه مصرفی شهروندان خارج شده است. 
 
معاون دامپزشکی استان در پایان نیز اعلام کرد: استان یزد همانگونه که در ایجاد و توسعه صنعت پرورش بلدرچین در کشور پیشتاز بوده، اولین استانی است که در زمینه صنعتی کردن کشتار بلدرچین و کبک نیز گام برداشته به شکلی که در حال حاضر کشتارگاه ‎‎ های اختصاصی کبک و بلدرچین در استان توان سرویس‌دهی به سایر استان‌ها را نیز دارا هستند.
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..