بسته حمایتی نظام مهندسی یزد الگویی برای کشور

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد می‌گوید: برای اولین بار در کشور، طرحی در هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد به تصویب رسیده که براساس آن طرح‌های بزرگ ساختمانی در گروه‌های «ج» و «د» می‌توانند از بسته حمایتی این سازمان استفاده کنند تا ضمن حمایت و تشویق و جذب سرمایه‌گذاران طرح‌ها...

به گزارش یزدی نیوز«علیرضا فرشید» در این باره تصریح می‌کند: پس از تصویب نهایی طرح در هیئت چهار نفره متشکل از معاون عمرانی استانداری، شهردار، مدیر کل راه و شهرسازی و رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان، مقرر شد در مرحله نخست طرح‌های مسکونی و تجاری گروه « د » که متراژ آنها از پنج هزار مترمربع به بالا یا از روی شالوده دارای ۱۰ طبقه و بیشتر هستند، مشمول این طرح قرار گیرند .

وی ادامه می‌دهد: از ویژگی‌های این طرح استفاده از مهندسان دارای صلاحیت طراحی(پایه یک با حداقل ۶ سال سابقه از پایه یک) و نظارت( پایه یک نظارت) است که تا به حال ۲۶۴ نفر برای طراحی و نظارت در رشته‌های عمران، معماری، برق، مکانیک، شهرسازی و نقشه‌برداری قبول مسئولیت کرده و ۱۲ طرح بزرگ ساختمانی با متراژهای مختلف از این سیستم حمایتی استفاده کرده‌اند .

فرشید خاطرنشان می‌کند: فهرستی از مهندسان واجد شرایط (دارای صلاحیت و ظرفیت کافی) تهیه و در اختیار سرمایه‌گذاران و مالکان جهت انتخاب و عقد قرارداد، قرار گرفته است .

به گفته وی، از مزایای مهم این بسته حمایتی، اعمال تخفیف‌هایی بین ۲۵ تا ۴۵ درصد نسبت به تعرفه‌های جاری گروه «د» است تا باعث تشویق به سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی و اشتغالزایی مهندسان و سایر دست‌اندرکاران ساخت و ساز در استان شود.

وی می‌گوید: با اجرایی شدن این بسته حمایتی، مالکان و سرمایه‌گذاران بایستی ناظران مقیم و کارگاهی خود را  بر اساس فرم‌های مشخصی به سازمان اعلام کنند و گروه نظارت نیز مضاعف بر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، عملکرد و حضور ناظران کارگاهی در طرح‌ها را بررسی خواهد کرد تا ضمن حضور مستمر ناظران کارگاهی در طرح، مسائل و مواردی که نیاز به اصلاح دارد، پیگیری شود .

رییس سازمان نظام مهنئدسی ساختمان یزد با ابراز رضایت از رعایت مباحث شهرسازی و معماری بومی و به ویژه رعایت مقررات ملی ساختمان در اجرای این طرح‌ها و تثبیت جایگاه ناظر کارگاهی در آنها، از اشتیاق گسترده روسای سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان دیگر استان‌ها برای الگو برداری از این طرح خبر می‌دهد.

وی اضافه می‌کند: یکی از مهمترین محورهای مهم بحث در اجلاس روسای سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان سراسر کشور و اعضای شورای مرکزی در نشست ۲۲۷ این شورا که هفته پیش در یزد برگزار شد، ابتکار عمل هیئت مدیره این استان در تدوین و اجرای بسته حمایتی بود .

فرشید با تاکید بر این که تمام طرح‌های مربوط به بسته حمایتی دارای مجری ذی‌صلاح هستند، در پایان نیز از مهندسان تلاشگری که فاقد هرگونه منع قانونی بوده و در ازای دریافت حق‌الزحمه کمتر از تعرفه، این مسئولیت را پذیرفته و عملاً سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد را در اجرایی کردن نظارت کارگاهی حمایت کرده‌اند، قدرددانی کرد. 

وی ابراز امیدواری کرد با توجه به رایزنی های انجام شده و تعامل فزاینده ای که بین سازمان با معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، شهردار، شورای شهر و اداره کل راه وشهرسازی وجود دارد شاهد روند هرچه بهتر و مناسب تر در حوزه ساخت و ساز استان و احداث ساختمان های اصولی و فنی باشیم.

 

 

 

منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..