حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری نادر یک وظیفه همگانی است

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهریز با اشاره به حیات برخی گونه‌های نادر جانوری و گیاهی در منطقه حفاظت شده کالمند و بهادران این شهستان، تاکید کرد: حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری نادر منطقه به عنوان یک سرمایه مهم، وظیفه‌ای همگانی است.

به گزارش یزدی نیوز «محمدرضا خدارحمی» اعلام کرد: تاکنون ۵۵۰ گونه گیاهی و جانوری در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران در بخش مرکزی این شهرستان شناسایی شده است . 

 
وی مهتمرین گونه‌های جانوری منطقه را شامل آهو، کل و بز، قوچ و میش، زاغ بور، بلبل خرما، هوبره، جبیر، سهره خاکی و بزمجه بیابانی نام برد و اظهار کرد: ۴۵۰ گونه شناسایی شده در منطقه مربوط به گونه‌های گیاهی از جمله بادام گوهی، آویشن، زرشک، آنغوزه، لاله کوهی، شقایق، گون، چوبک، شیرین‌بیان، انجیر و لاله کوهی هستند.
 
این مسئول ادامه داد: حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری نادر منطقه به عنوان یک سرمایه مهم، وظیفه‌ای همگانی است و در این رابطه امیدواریم مردم همچنان در کنار محیط‌بانان، این وظیفه را به خوبی ایفا کنند . 
 
خدارحمی تصریح کرد: البته در این باره هر ساله بازدید علاقه‌مندان، گردشگران، دانش‌آموز و دانشجویان را با برنامه‌ریزی و هماهنگی از مناطق حفاظت شده مهریز اجرایی می‌کنیم تا از این طریق آنها را بیشتر با اهمیت حفاظت از این گونه‌ها آشنا سازیم.
 
یاداور می‌شود، منطقه کالمند بهادران در سال ۱۳۵۵ به دلیل تخم‌گذاری پرنده با ارزش و کمیاب هوبره و همچنین برخورداری از وضعیت اکولوژیکی مناسب جهت ادامه حیات گونه‌های ارزشمند جانوری و گیاهی مختلف از جمله آهو و زاغ بور به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد . 
 
این منطقه از اول خردادماه سال ۱۳۷۰ با تصویب شورای عالی محیط زیست به صورت رسمی در زمره مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت و به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد . 
 
منطقه کالمند در ۲۰ کیلومتری شهر مهریز و ۵۰ کیلومتری مرکز استان و منطقه بهادران نیز در ۸۵ کیلومتری یزد واقع شده است.
 
وسعت این منطقه حدود ۲۳۰ هزار هکتار برآورد شده که بیش از نیمی از مساحت آن را نقاط دشتی و مابقی را ارتفاعات صعب العبور، کوهپایه‌ها و تپه ماهورها تشکیل داده است.
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..