بازی‌های رایانه‌ای چالشی جدید برای خانواده‌ها و فرزندان آنها

یکی از مهمترین موضوعاتی که این روزها در بین نوجوانان و جوانان مطرح است بحث بازی‌های رایانه‌ای است، بازی‌هایی که امروزه به صورت آنلاین و گروهی انجام شده و آنقدر جذابیت دارند که کاربران از انجام آنها به وجد آمده و منتظر ارائه نسخه‌هایی جدید از این بازی‌ها هستند.

به گزارش یزدی نیوزبرخی از بازی های رایانه‌ای که مرزهای جغرافیایی را در نوردیده و در سراسر جهان کاربران مختلف می‌توانند فارغ از هر نژاد و جنس و رنگ و هر سن، مراحل مختلف این بازی‌ها را طی نمایند،گاه مناسب جنس و سن خاصی نبوده و یا از نظر فرهنگی همخوانی با جامعه کاربران ندارد.

 
اما این بازی‌ها به قدری جذاب  و با برنامه طراحی شده‌اند که کاربران چشمان خود را بر روی تفاوت‌ها و مشکلات مختلف بسته و تنها به دنبال رسیدن به مراحل پایانی بازی و بالا بردن رنکینگ خود می‌باشند.
 
سرهنگ دوم «مهدی شکیب» رییس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در این خصوص اظهار کرد: شاید اگر از والدین در مورد بازی‌هایی که فرزندان آنها انجام میدهند سوال پرسیده شود، با رضایت کامل از سرگرم شدن فرزندشان استقبال کرده و انجام بازی‌های رایانه‌ای را در جهت یادگیری مهارت و انجام کارهای گروهی موثر بدانند.
 
وی افزود: در واقع اگر خانواده‌ها با تهدیدات بازی‌های آنلاین به صورت کاملاً جدی‌ آشنا شوند و در انتخاب بازی مناسب برای فرزندانشان حساس‌تر باشند تا حد بسیار زیادی از مخاطرات و عواقب بازی‌های نامناسب در امان خواهند ماند .
 
رییس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: در سالیان اخیر شاهد طراحی بازی‌های جذاب بسیاری بوده‌ایم که جدا از اهداف هدف‌مند و نهایی طراحان و گردانندگان این بازیها، از جذابیت و تنوع لازم برخوردار بوده و توانسته‌اند کودکان و نوجوانان را ترغیب به نصب و انجام بازی تا مراحل پایانی نمایند. بازی‌هایی همچون کلش آف کلنز، پوکمون گو، چالش نهنگ آبی از نمونه‌هایی هستند که در یکی دو سال اخیر به صورت رایگان به بازار عرضه شده و توانسته‌اند کاربران خود را راضی نمایند. بازی‌هایی که برخی از آنها  در سراسر جهان در نهایت کاربران خود را به کام مرگ کشانده‌اند .
 
با کمی جستجو در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌توان به ورود بازی مرگ بار دیگری اشاره کرد که راه چالش نهنگ آبی را در پیش گرفته و با ایجاد رعب و وحشت در بین کاربران در نهایت آنها را به سمت خود‌کشی راهنمایی می‌کند. این بازی محصول طراحان عربستان سعودی بوده و به دنبال کمک به دختر بچه‌ای ۹ ساله که راه خانه را گم کرده و کاربر باید در طول این بازی و گذر از مراحل مختلف وی را به خانواده‌اش تحویل دهد .
 
این مقام مسئول تصریح کرد: نکته‌ای بسیار مهم که باید به آن اشاره کرد این است که بسیاری از کاربران نمی‌دانند طراحان این بازی‌ها با چه هدفی این بازی‌ها را طراحی کرده‌اند. بازی‌هایی که می‌تواند دردسرهای فراوانی در پی داشته باشد. بازی‌هایی که گاه با اهداف سیاسی طراحی شده و گاه برخی افراد روان پریش طراحی آن را بر عهده داشته‌اند. بازی‌هایی که با هدف جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران تا جاسوسی‌های مهم و سازمان یافته علیه کشورها ساخته شده و می‌شوند .
 
سرهنگ دوم مهدی شکیب تاکید کرد: بنابراین لازم و ضروری است تا نسبت به گسترش اینگونه بازی‌ها دقت و حساسیت بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم از وقوع اتفاقات ناگوار برای فرزندانمان جلوگیری نماییم .
 
وی افزود: طراحی بازی‌های داخلی و جذاب که متناسب با سن و روحیه کودکان و نوجوانان باشد می‌تواند تا حد بسیار زیادی از گسترش بازی‌های خارجی جلوگیری کند .
 
این مقام مسئول ادامه داد: در این بین نباید از نقش والدین در تربیت و کنترل فرزندان غافل شد. به جرات می‌توان گفت خانواده‌ها در این میان مهمترین نقش و وظیفه را بر عهده دارند و نقش نظارتی خانواده‌ها بر فعالیت آنلاین فرزندان از مهمترین اقدامات والدین در این خصوص بوده که بسیار حائز اهمیت است .
 
سرهنگ شکیب تاکید کرد: والدین محترم باید از ابتدا مهارت‌های مهم زندگی را به فرزندان بیاموزند( مهارت‌هایی از قبیل حل مسئله، مهارت نه گفتن، نظم داشتن، مهارت دوستیابی و… ) والدین باید با روالی معین  و منطقی، انتظارات خود را از فرزندان بیان نمایند و حد و حدود و خطوط قرمز را به آنان گوشزد کرده و با فرزند خود مرتب صحبت کنند و همیشه به او یادآور شوند که پشتیبان همیشگی او هستند، کودک هم یاد می‌گیرد مسائل و مشکلات خود را با شما در میان بگذارد و از شما کمک بگیرد .
 
رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در پایان از هموطنان عزیز خواست در صورت مواجهه با هر گونه مورد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی با ما در میان بگذارند .
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..