احداث ایستگاه دائمی GNSS در دانشگاه یزد

در راستای اجرای مفاد تفاهم‌نامه بین دانشگاه یزد و سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح، ایستگاه دائمی GNSS در دانشگاه یزد با مشارکت آن سازمان راه‌اندازی شد.

به گزارش یزدی نیوزعضو بخش فیزیک فضا پردیس علوم دانشگاه یزد به عنوان نماینده دانشگاه در این تفاهم نامه گفت: در ناوبری ماهواره، یکی از فنون مدرن برای افزایش دقت داده‌های استخراج شده از سامانه‌های موقعیت‌‌‌یاب ماهواره‌ای مثلGPS ، GLONASS ، Galileo (سامانه‌های موقعیت-یاب ماهواره‌ای به‌ترتیب ایالات متحده، روسیه و اتحادیه اروپا) است. 

 
دکتر محمدحسین معماریان افزود: در این روش با استفاده از فاز سیگنال‌های ارتباطی ماهواره‌‌های موقعیت یاب و تصحیحات در زمان آن، دقت برای کاربران و سامانه‌های موقعیت‌یاب زمینی در حد سانتی‌متر افزایش می‌یابد.
 
وی تصریح کرد: ایستگاه مرجع GNSS (Global Navigation Satellite System) با پخش فاز موج دریافتی از ماهواره به واحدهای سیار و کاربران باعث افزایش دقت موقعیت آنها خواهد شد، این امر به کاربران و واحدهای سیار اجازه افزایش دقت موقعیت در حد ۱ سانتی‌متر افقی و تا ۲سانتی‌متر قائم را خواهد داد. این دقت به فاصله کاربران از ایستگاه‌های مرجع بستگی دارد. برای فاصله تا ۳۰ کیلومتر دقت در مرتبه سانتی‌متر و تا ۱۵۰کیلومتر دقت موقعیت کمتر از متر خواهد بود.
 
به گفته دکتر معماریان، افزایش کارایی ماشین‌آلات راهسازی و کشاورزی مجهز، فرآیند مدیریت هوشمند و مکانیزه در معادن، افزایش کارایی پروژه‌های مربوط به خطوط لوله آب، گاز و نفت، افزایش کارایی موبایل‌های GIS (گردآوری سریع و دقیق اطلاعات مکانی و توصیفی و تسهیل فرآیندهای نظارتی و به‌روزرسانی آنی)، تسهیل پروژه‌های اکتشافی، هدایت و مدیریت ناوگان ایمنی و حفاظت و سازمان‌های مربوطه از قبیل اورژانس، پلیس راهور از جمله کاربردهای مهم گسترش این شبکه در سطح استان است.
 
وی افزایش دقت پروژهای کشاورزی شامل تسطیح اراضی و مرزبندی زمین‌های کشاورزی و نقشه‌برداری‌های مربوطه، کاربردهای علمی و پژوهشی، مطالعات تکتونیک زمین، مطالعات گسل‌ها و آشکارسازی فعالیت آنها، پیش‌نشانگری در وقوع رخداد زلزله، مطالعات هواشناختی مثل برآورد آب قابل بارش و مطالعات جوی مانند برآورد محتوی کل الکترون در یون‌سپهر را از دیگر کاربردهای مهم گسترش این شبکه در سطح استان عنوان کرد.
 
دکتر معماریان یادآور شد: با جمع‌آوری داده از این ایستگاه امکان تحقیقات بیشتر برای استان یزد فراهم می‌شود. وی در پایان گفت: در راستای این امر کارگاه یک روزه‌ای با عنوان "کارگاه آموزشی ایستگاه دائمی GNSS"با حضور اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده‌های فیزیک، علوم ریاضی و گروه زمین شناسی در دانشکدۀ فیزیک دانشگاه یزد برگزار شد.
 
منبع: خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..