جانشین نماینده ولی فقیه در جهادکشاورزی یزد:

ذبح‌های خارج از کشتارگاه‌ها فاقد ضمانت شرعی هستند/کشتارگاه‌های کوچک و سنتی شهرها باید تعطیل شود

جانشین مسئول حوزه نماینده ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان یزد با تاکید بر مشکلات عدیده کشتارگاه‌های کوچک و سنتی شهرستان‌های استان، تعطیلی آنها را خواستار شد.

به گزارش یزدی نیوز«سید جمال نورالدینی»  با اشاره به اهمیت استفاده از غذای پاک در دین مبین اسلام، اظهار کرد: خداوند در قران کریم آورده است که «اگر از غذای پاکیزه استفاده کنید، می‌توانید کار خوب نیز انجام دهید.»

 
وی ادامه داد: به همین دلیل نیز یکی از موضوعات مورد اهتمام در حاکمیت اسلامی و جمهوری اسلامی که در راس آن ولی فقیه است، توجه و نظارت ویژه در خصوص غذای حلال در جامعه اسلامی است.
 
وی عنوان کرد: یکی از اداراتی که بر تهیه غذای حلال و طیب نظارت دارد و امنیت غذایی را تامین می‌کند تا غذایی پاک به دست مردم برسد، دامپزشکی است که وظیفه نظارت بر کشتارگاه‌ها و اعمال مباحث قانونی کشتارگاه‌ها را بر عهده دارد.
 
جانشین مسئول حوزه نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان در همین رابطه خاطرنشان کرد: البته براساس قانون نظارت صید و ذبح مصوب مجلس نیز تمام کشتارگاه‌ها باید دارای ناظر شرعی مستقر باشند تا هم از نظر بهداشتی و هم از لحاظ شرعی، ذبح دام در کشتارگاه‌ها انجام شود.
 
وی با تاکید بر این که باید مقدمات این قانون برای تمام کشتارگاه‌ها اعم از سنتی یا صنعتی آماده و اجرا شود، اعلام کرد: خوشبختانه تاکنون این مصوبه در تمام کشتارگاه‌های استان اجرایی شده است. 
 
نورالدینی حمایت مسئولان از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در بخش تولید غذای سالم را خواستار شد و یکی از روش‌های حمایت مسئولان از این افراد را اهتمام آنها به جلوگیری از کشتار در مکان‌های غیرمجاز و انجام تمام ذبح‌ها در کشتارگاه‌های مجهز و صنعتی دانست.
 
وی بیان کرد: این که برخی ذبح دام را در مکان‌های غیرمجاز انجام می‌دهند و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند، از نظر بهداشتی و شرعی امری غیرقابل قبول است چرا که هیچ ضمانتی در مورد فراورده‌های تولیدی آنها نیست و سهل‌انگاری مردم در استفاده از این محصولات تبعات منفی را در زندگی افراد به دنبال خواهد داشت.
 
نورالدینی خواستار نظارت شدید‌تر دولت و ارگان‌های نظارتی مربوطه در این خصوص و برخورد قاطع با متخلفان شد.
 
وی با بیان این که در حال حاضر استان دارای ۲ کشتارگاه بزرگ صنعتی است، وجود کشتارگاه‌های سنتی در برخی شهرهای استان را باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای از نظر شرعی و بهداشتی خواند و گفت: البته به دلیل حجم اندک کشتار نیز ایجاد کشتارگاه صنعتی در این شهرستان‌ها مقرون به صرفه نیست لذا پیشنهاد می‌کنیم که کشتارگاه‌های کوچک و سنتی شهرستان‌های استان تعطیل شود و تمام کشتارهای دام استان در دو کشتارگاه صنعتی  موجود انجام گیرد که هم برای مردم و هم دولت مقون به صرفه‌تر خواهد بود.
 
به گفته وی، این اقدام همچنین امکان نظارت بیشتر را بر تولید و فرایند تولید گوشت بهداشتی ممکن می‌کند و گوشت مصرفی مردم با رعایت قوانین شرع و بهداشتی به دست مردم خواهد رسید.
 
نورالدینی کشتارگاه تازه تاسیس مهریز را با امکانات منحصر بفرد و بروز و مدرن، نمونه مثال زدنی در کشور ذکر کرد و گفت: این کشتارگاه در واقع به لحاظ رعایت مسائل شرعی و بهداشتی آبروی استان به شمار می‌رود.
 
این مسئول در پایان از مراجع نظارتی خواست تا با نظارت بیشتر بر کشتارگاه‌های غیرمجار و برخورد با متخلفان این حوزه، بیش از پیش حمایت خود را از مجموعه کشتارگاه‌های صنعتی استان به عمل آورند.
 
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..