۴۰۰هزار کولر آب شرب یزد را می‌بلعد

گرمای شدید هوا کولرهای آبی را از مدت‌ها پیش در خانه‌های یزد فعال کرده و این کولرها که آمار آنها به بیش از ۴۰۰ هزار مورد می‌رسد، آب شرب یزد را می‌بلعند.

به گزارش یزدی نیوزاستان کویری یزد هر سال پس از پایان زمستان، تنها چند روز کوتاه هوای بهاری را تجربه می‌کند و خیلی زود، هوا تابستانی می شود.

امسال گرچه بهار، هوایی بهارانه‌تر داشت و تابستان یزد اندکی دیرتر آغاز شد اما پس از پایان روزهای خنک بهاری و نسیم فرح‌بخش آن، به یکباره تابستان یزد با گرمای ۴۵ درجه‌ای آغاز شد و هواشناسی نیز هر روز از افزایش دما خبر می‌دهد.

یزد با چنین اقلیمی، در گذشته‌های دور از سازه‌هایی نظیر بادگیر بهره می‌برد و مصالح ساختمانی مورد استفاده در ساختمان‌ها که همان کاه‌گل بود، هوا را برای مردم قابل تحمل می‌کرد.

خبری از خنکای اتاق زیربادگیر در خانه‌های یزد نیست

اتاق زیر بادگیر که اغلب دارای یک حوض بود و باد ورودی از بادگیر با برخورد با آب حوض، هوای مطبوع و خنکی را در همه فضای خانه منتشر می‌کرد، تابستان‌های گرم و سوزان یزد را برای مردم قابل تحمل می‌کرد اما این روزها خبری از بادگیر و اتاق زیر بادگیر نیست.

با تغییر سبک و سیاق زندگی و برچیده شدن بساط بادگیرها از بالای بام خانه‌ها و استفاده از آجر و سیمان و شیشه به جای کاه‌گل، کم‌کم سر و کله کولرهای آبی در خانه‌های یزد پیدا شد.

در بسیاری از خانه‌های یزد کولرها شبانه‌روزی و بدون وقفه کار می‌کنند

این کولرها حالا دیگر گرمای طاقت‌فرسای بهار و تابستان یزد را مطبوع کرده و در بسیاری از خانه‌ها، کولرها شبانه‌روزی و بدون وقفه کار می‌کنند.

تا چند سال پیش وجود کولرهای آبی برای کسی سئوال یا نگرانی ایجاد نمی‌کرد اما اکنون که یزد سال‌هاست درگیر خشکسالی است و منابع آبی داخلی یزد، طعمی نامطبوع و شور دارند و بخش قابل توجهی از آب انتقالی، به ناچار از طریق کولرها صرف سرمایش خانه‌ها می‌شود، نگرانی مسئولان امر را برانگیخته است.

میزان مصرف آب کولرها هر سال بیشتر و بیشتر می‌شود به نحوی که وجود ۴۰۰ هزار کولر آبی، مصرف آب یزد را در تابستان به دو برابر میزان مصرفی در پاییز و زمستان می‌رساند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد در این زمینه  گفت: در استان یزد در فصل گرم حدود ۵۰ میلیون متر مکعب مصرف آب داریم که حدود ۲۰ میلیون متر مکعب از این میزان، مربوط به مصرف کولرهای آبی است.در استان یزد در فصل گرم حدود ۵۰ میلیون متر مکعب مصرف آب داریم که حدود ۲۰ میلیون متر مکعب از این میزان، مربوط به مصرف کولرهای آبی است

علی اسلامی بیان کرد: این میزان مصرف آب توسط کولرهای آبی، یکی از معضلات استان به شمار می‌رود و هیچ گریزی از آن وجود ندارد و مردم نمی‌توانند در دمای بالای هوای یزد از وسیله سرمایشی استفاده نکنند.

وی با تاکید بر اینکه سرانه مصرف آب در یزد به ازای هر نفر حدود ۱۵۴ لیتر است، عنوان کرد: این رقم در کل کشور یک عدد مناسب است ضمن اینکه میزان هدر رفت آب در یزد نیز ۱۷.۵ درصد از مجموع آب استحصالی است اما مصرف آب کولرهای آبی در تابستان، سرانه مصرف را افزایش می‌دهد.

اسلامی تاکید کرد: میزان مصرف آب در استان یزد بسیار متعادل است و مردم استان به ویژه شهروندان یزدی در مصرف آب قناعت دارند و می‌توان گفت به جز فصل تابستان که مصرف آب به واسطه وجود کولرهای آبی افزایش می‌یابد، در بقیه ایام سال، میزان مصرف مردم یزد بسیار متعادل است.

سرانه مصرف آب یزد در تابستان‌ها به ۲۴۲ لیتر می‌رسد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد یادآور شد: رقم سرانه آب مصرفی در استان یزد در تابستان‌ها به ۲۴۲ لیتر می‌رسد که ۱۰۰ لیتر این میزان به خاطر استفاده از کولرهای آبی است وگرنه ۹۷ درصد مردم یزد الگوی مصرف آب را رعایت می‌کنند.

وی ادامه داد: در استان یزد حداقل ۴۰۰ هزار کولر آبی کار می‌کند که حداقل ۲۵۰ هزار مورد آن مربوط به شهر یزد است و اگر برای مصرف هر کولر ۵۰۰ لیتر در نظر بگیریم، رقم مصرفی آب در تابستان‌ها توسط کولرهای آبی بسیار چشمگیر خواهد بود.

با ارائه این آمار و ارقام و استفاده قابل توجه آب توسط کولرهای آبی، چند سالی است که هم مردم و هم مسئولان به فکر استفاده از وسایل سرمایشی جایگزین افتاده اند.

بحث‌های بسیار بر سر فروش کولرهای گازی با یارانه دولتی به مردم مناطق گرمسیر

اولین گزینه جایگزین، کولرهای گازی است و حتی بحث‌های بسیاری برای قرار دادن این کولرها با قیمت‌های مناسب‌تر و یارانه دولتی در اختیار مردم انجام شد اما هنوز نه مردم و نه مسئولان به نتیجه درستی نرسیده‌اند و بر سر دو راهی انتخاب کولرهای آبی و گازی مانده‌اند.

گرچه کولرهای آبی مصرف آب زیادی دارند، اما تنها مسئولان شرکت‌های آب و فاضلاب هستند که بر استفاده از کولرهای گازی تاکید دارند و آن را توصیه می‌کنند و مردم از یک‌سو و مسئولان شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع برق از سوی دیگر، مصرف کولرهای گازی را توصیه نمی‌کنند.

از یک‌سو اقلیم خشک یزد از سوی دیگر شکل ساختمان‌سازی در یزد و از یک‌سو مصرف بالای برق، استفاده از کولرهای گازی را برای بسیاری از خانواده‌ها منتفی کرده است گرچه بسیاری دیگر نیز همچنان در تردید به سر می‌برند و تبلیغات تکان‌دهنده در زمینه بحران آب، آنها را به سمت استفاده از کولرهای گازی تشویق می‌کند.از یک‌سو اقلیم خشک یزد از سوی دیگر شکل ساختمان‌سازی در یزد و از یک‌سو مصرف بالای برق، استفاده از کولرهای گازی را برای بسیاری از خانواده‌ها منتفی کرده است

واقعیت این است که حتی خبرنگاران به عنوان پیام‌رسانان جامعه نیز در این زمینه دچار سردرگمی شده‌اند زیرا مسئولان شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع برق استان مردم را از مصرف کولرهای گازی منع می‌کنند و از سوی دیگر مسئولان شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب شهری مردم را از استفاده از کولرهای آبی منع می‌کنند.

کولرهای گازی نه تنها خود قیمت بالایی دارند بلکه هزینه برق آنها نیز بسیار بالا است و مردم نیز از همه این اما و اگرها آگاهند اما هیچ کارشناسی از سوی شرکت‌های مسئول و دست‌اندرکار برای مردم به طور رسمی و علمی توضیح نداده که در شرایط فعلی، استفاده از کدامیک از کولرها عاقلانه‌تر است.

محمدمهدی جوادیان زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد در این زمینه گفت: گرچه ما توصیه به استفاده از کولرهای گازی در شرایط فعلی یزد داریم اما واقعیت این است که کارشناسان معتقدند که در نهایت، آب و برق به هم وابسته هستند و برای راه‌اندازی نیروگاه‌های جدید برای تامین مصرف کولرهای گازی، باید آب زیادی مصرف شود.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد در این شرایط، بهترین راهکار استفاده از انرژی‌های نو نظیر انرژی‌های خورشیدی است.

جوادیان‌زاده ادامه داد: اگر مردم بتوانند از انرژی خورشیدی در منازل خود بهره‌مند شوند، آنگاه می‌توان گفت که استفاده از کولرهای گازی هم برای آنها و هم برای شهر و استان مقرون‌ به صرفه و عاقلانه‌تر است.

بر این اساس به نظر می‌رسد، بهره‌گیری از روش‌های نوین تامین انرژی، به خوبی می‌تواند به مشکل انتخاب کولرهای آبی یا گازی در یزد پایان دهد. با این حساب هم در مصرف آب و هم برق صرفه‌جویی می‌شود و هم مردم از گرمای سوزان و تابش مستقیم نور خورشید در دل کویر یزد، بهره اقتصادی می‌برند.

 

 

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..