۱۴ و ۱۵ خرداد ستون استوار انقلاب اسلامی است

گروه سیاسی- عضو هیئت علمی گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه یزد گفت: ۱۴ و ۱۵ خرداد ماه ستون‌های استوار انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش یزدی نیوزبه نقل از دانشگاه یزد، اکبر غفوری، عضو هیئت علمی گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه یزد به مناسبت سالروز ۱۴ و ۱۵ خرداد و رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی، این دو روز را ستون های استوار انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران خواند.

غفوری در این راستا با اشاره به رخدادهای تاریخی در طول حیات ملتها گفت: نظریه‌ای وجود دارد که بر اساس آن گفته می‌شود یک واقعه تاریخی فقط یکبار روی می‌دهد و دیگر نه تکرار می‌شود و نه شرایط و اوضاع و احوال آن واقعه به همان کیفیت محقق میشود. این نظریه نیمی از واقعیت را بیان می‌کند اما نیمی دیگر این واقعیت است که یک پدیده تاریخی منحصر به فرد در حیات سیاسی و اجتماعی یک ملت میتواند به یک معیار، برند و شاخص تبدیل شود. 
وی ادامه داد: بر این اساس که یک واقعه تاریخی به چه درجهای از اهمیت و برجستگی در حیات سیاسی و اجتماعی ملتها برسد، رخدادها می‌توانند نقش بسیار مهمی در استواری و انسجام نظامهای سیاسی ایفا کنند.
این عضو هیئت علمی گروه حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه یزد در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت روزهای ۱۴ و ۱۵ خرداد در حیات سیاسی – اجتماعی ملت ایران یادآور شد: این دو روز در تاریخ ملت ایران به یک شاخص و محور اجماع افراد جامعه تبدیل شده است. 
وی همچنین گفت: در خصوص علت شاخص‌شدن این دو روز می‌توان گفت از آنجاییکه چندین واقعه تاریخی را در دل خود جای داده اند به برندی خاص و معیاری برای هویت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده اند. 
وی وقایعی مانند دستگیری حضرت امام خمینی (ره)، تظاهرات ضد طاغوتی مردم در این روز، شهادت عدهای از ملت مسلمان و عزادار در ماه محرم سال ۴۲، واکنشهای پس از آن و قیامهای مردمی و در نهایت رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در این روز را از علل جاودانه شدن این دو روز در تاریخ ملت ایران دانست. 
غفوری ادامه داد: همه این عوامل موجب شد که این برند و شاخص به عنوان ستون استوار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شناخته شود.
وی سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) در این روز را موجب تعمیق هویت انقلابی آن دانست. 
عضو هیئت علمی دانشگاه یزد ادامه داد: بارزترین ویژگی حضرت امام خمینی که موجب جاودانه شدن نام و یاد وی در دلهای ایرانیان و مسلمانان جهان شد، اتکای وی به سیره پیامبر بزرگوار اسلام و ائمه علیهم السلام بود.
وی تصریح کرد: اگر نگاهی گذارا به آخرین سال عمر مبارک ایشان داشته باشیم می بینیم همانطور که پیامبر گرامی اسلام دست به اقدامات مهمی از جمله دستور جنگ علیه امپراطوری رم ،تعیین جانشین خود و جریان غدیر و صدور انقلاب جهانی خود زدند در همین راستا امام خمینی در سال اخر عمر مبارک دست به اقداماتی از جمله پایان جنگ و قبول قطعنامه ۵۹۸، ارسال نامه به گورباچف، عزل منظری قائم مقام رهبری، صدور حکم ارتداد برای سلمان رشدی مرتد و تجدید نظر در قانون اساسی زد. 
عضو هیات علمی گروه حقوق و علوم سیاسی اظهار کرد: پس از سپری شدن ۱۰ سال از عمر قانون اساسی سال ۵۸ جمهوری اسلامی و پایان جنگ تحمیلی و تجاربی که حاصل شده بود ضرورت تجدید نظر در بعضی از اصول قانون اساسی بیش از پیش احساس می شود با آنکه برخی از اصول قانون اساسی از قبیل دین و مذهب رسمی کشور، جمهوریت نظام، اتکا به آراء مردم, محوریت هدایت و رهبری ومطابقت داشتن قوانین با موازین اسلامی و محتوای اسلامی داشتن نظام، تغییر ناپذیر اعلام شده بود اما در بقیه اصول قانون اساسی می توانست تجدید نظر صورت گیرد. لذا در اردیبهشت سال ۶۸ امام خمینی (ره) طی نامه ای خطاب به رئیس جمهوروقت خواستار تجدید نظر در قانون اساسی شد. 
غفوری بیان کرد: مواردی که امام (ره) در نامه شان به رئیس جمهور خواهان اصلاح و تغییر آنها شدند شامل ۱- رهبری ۲- تمرکز در قوه ی مجریه ۳- تمرکز در مدیریت قوه ی قضائیه ۴- تمرکز در مدیریت صداو سیما ۵- تصمیم در مورد تعداد نمایندگان مجلس ۶ – مجمع تشحیص مصلحت نظام ۷- پیش بینی باز نگری قانون اساسی ۸- تغییر نام مجلس ۹- افزایش صلاحیت شورای عالی دفاع و تغییر نام آن به شورای عالی امنیت ملی بود. 
وی اصلاحات انجام گرفته در قانون اساسی را اینگونه بیان کرد: تجدید نظر در رهبری (حذف شرط مرجعیت وبه جای آن در نظر گرفتن شرط اجتهاد و حذف شورای رهبری )، تمرکزدر قوه مجریه (حذف پست نخست وزیری وتمرکز قدرت در دست رئیس جمهور) تمرکزدر قوه قضائیه (حذف شورای عالی قضائی وتمرکز قدرت در دست ریاست قوه قضائیه)، تجدید نظر در مدیریت صدا و سیما (تمرکز در مدیریت صداوسیما بدین معنا که قبلا صداوسیما تحت نظر مشترک سه گانه قوه مقننه, مجریه وقضائیه بود اما در حال حاضر ریاست صدا و سیما ازسوی رهبر انتخاب می شود)، تجدید نظر در تعداد نمایندگان (تعداد نمایندگان از ۲۷۵ نفر به ۲۹۵نفر رسید)، تغییر نام مجلس از مجلس شورای ملی به مجلس شورای اسلامی و تغییر نام شورای عالی دفاع به شورای عالی امنیت ملی و افزایش اختیارات آن. 
غفوری خود زنده نگهداشتن این شاخص و معیار را موجب تداوم و بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست.
 
 
 
 
منبع:قطره

بخش نظردهی بسته شده است..