مسئول توسعه حمل و نقل پاک شهرداری یزد:

شهر دوچرخه‌ها باید دوباره پر از دوچرخه شود

مسئول توسعه حمل و نقل پاک شهرداری یزد با اشاره به این که شهر دوچرخه‌ها باید دوباره پر از دوچرخه شود، گفت: ایجاد مسیر امن تردد دوچرخه و ایستگاه‌های امن دوچرخه‌سواری جهت کنترل ترافیک و کاهش بحث سرقت دوچرخه از لازمه‌های این شهر جهانی است.

به گزارش یزدی نیوز«مهدی شهریاری» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، با اشاره به لازمه فرهنگ‌سازی دوچرخه در شهری با تاریخچه کهن دوچرخه‌سواری، اظهار کرد: دوچرخه‌سواری می‌تواند با پیوند خوردن به صنعت گردشگری و حمل و نقل پاک تاثیر شگرفی برای جلب گردشگر در یزد را به دنبال داشته باشد چرا که هرگونه سرویس‌دهی و فراهم‌کردن امکانات برای گردشگران خارجی نمی‌تواند جایگزین دوچرخه‌سواری در شهر و بافتی جهانی باشد. 

 
وی با تاکید بر این که علاوه بر فرهنگ‌سازی باید زیرساخت‌های لازم برای دوچرخه‌سواری نیز تامین شود، افزود:  ایجاد مسیر امن تردد دوچرخه و ایستگاه‌های امن دوچرخه‌سواری جهت کنترل ترافیک و کاهش بحث سرقت دوچرخه از لازمه‌های این شهر جهانی است. 
 
این مسئول با بیان این که شهردار آمستردام نیز دوچرخه‌سواری در یزد را متناسب با ویژگی‌های زمین‌شناسی این شهر کهن می‌داند، در این خصوص تصریح کرد: به دنبال بازدید شهردار آمستردام از کشور هلند که یکی از پررونق‌ترین شهرهای جهان در بحث دوچرخه‌سواری است، بحث کم‌شیب بودن زمین یزد و تناسب آن با دوچرخه‌سواری و استفاده جدی از این پتانسیل مطرح شد. 
 
وی ادامه داد: البته از طرفی بنا بر گزارش دانشگاه علوم پزشکی، شهر یزد یکی از شهرهای متاثر از آلودگی هوا است و کم تحرکی نیز از دیگر موضوعاتی است که توجه بیشتر به بحث دوچرخه سواری را می‌طلبد. 
 
شهریاری یکی دیگر از لازمه‌های توجه جدی به بحث دوچرخه‌سواری در یزد را ناشی از تارخچه آن مطرح کرد و گفت: دوچرخه‌سواری در یزد پیشینه‌ای دراز مدت دارد به طوری که جلال آل‌احمد نیز در کتاب «ارزیابی شتابزده»، یزد را قبل از شهر بادگیرها شهر دوچرخه‌سوارها می‌داند و احیای دوچرخه‌سواری همت بیش از پیش مردم و مسئولان را می‌طلبد تا دوباره شهر دوچرخه‌ها پر از دوچرخه شود. 
 
وی حمایت مسئولان استان، دستگاه‌ها و مردم از این موضوع را بسیار موثر دانست و گفت: دستگاه‌های مختلف و غیرمرتبط نیز با حمایت از این موضوع در برگزاری همایش‌های دوچرخه‌سواری به ارتقای فرهنگ مردم در این مورد کمک می‌کند.
 
این مسئول دوچرخه‌سواری در محلات را یکی از برنامه‌های موثر در ارتقای فرهنگ دوچرخه‌سواری دانست و افزود: با به کارگیری معتمدین و روسای هیات‌های محلات گام موثری در استقبال مردم بومی و محلی از دوچرخه‌سواری برداشته‌ایم. 
 
وی با اشاره به رکاب‌زنی گردشگران آلمانی در یزد، بیان کرد: این گروه متشکل از ۱۰ آلمانی وارد خاک ایران شدند و در شهرهای مختلف کشور مانند یزد رکاب می‌زنند که این گردش دوستانه برای دومین بار در کشورمان با محتوای هزار کیلومتر دوستی ایران و آلمان اتفاق می‌افتد. 
 
شهریاری افزود: علاوه بر دوچرخه‌سواری بازدید از موزه خودروهای کلاسیک، مجموعه امیرچخماق، گذر فرهنگ و هنر مازاری‌ها و زورخانه «صاحب الزمان» نیز از دیگر اماکن مورد بازدید و استقبال این گروه گردشگری بود. 
 
«مسعود مجیدی» سرپرست گروه رکاب‌زنان آلمانی با اشاره به آغاز این فعالیت از سال ۲۰۱۰ میلادی، گفت: «هزار کیلومتر دوستی» که شامل ۵۰۰ کیلومتر رکاب‌زنی ایرانی‌ها و آلمانی‌ها در خاک آلمان و ۵۰۰ کیلومتر رکاب زنی در ایران  است، تحت حمایت انجمن دوستی شهر فرایبورگ المان و اصفهان اجرا می شود. 
 
وی افزود: هدف از این برنامه آشنایی و شناساندن کشور ایران به آلمان و دیگر کشورها است به طوری که سال گذشته نیز همین گروه به ایران آمده و برای دومین بار عازم ایران شدند. 
 
این مسئول با بیان اینکه چنین فعالیت هایی لازمه شناساندن کشوری با شهری جهان است خاطرنشان کرد: شهرهای کوچک و بزرگ ایران در این رکاب ‎‎ زنی ‎‎ ها برای گردشگران ملموس ‎‎ تر می ‎‎ شوند چرا که اطلاعات غلطی در رابطه با ایران به مردم اکثر دنیا داده می ‎‎ شود به طوری که بعد از حضور در ایران بسیار شیفته و علاقمند به آن می ‎‎ شوند. 
 
مجیدی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر رکاب‌زنی دوچرخه‌سواران، با موزه‌ها، فرهنگ‌ها، زبان و اماکن تارخی شهرهای ایران نیز آشنا می‌شوند و می‌توانند به عنوان سفیران ایران در المان ایران را معرفی کنند.

بخش نظردهی بسته شده است..