مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد:

آب و تغییر اقلیم چالش های جدی پیش رو یزد در سالهای آینده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد از بحران آب و تغییر اقلیم به عنوان چالش های جدی پیش رو در سال های آینده به ویژه در استان یزد یاد کرد.

به گزارش یزدی نیوزمحمدرضا آخوندی،در گردهمایی ماهانه فعالان حوزه طبیعت و محیط زیست با بیان اینکه چالش آب و تغییر اقلیم از چالش های آینده است، اظهار داشت: با توجه به شرایط بحرانی آب، کارگروه سازگاری با کم آبی در دولت شکل گرفته و به دنبال راهکارهای سازگاری با کمبود آب در کشور است.

 
وی، نخستین گام برای سازگاری با کم آبی را آموزش مردم در جوامع شهری و روستایی دانست و بیان کرد: ارزش آب برای مردم ملموس نیست و مردم بهای واقعی آب را نمی دانند و این مسئله مربوط به یزد، اصفهان و یا چهارمحال نیست و کل کشور را در بر می گیرد.
 
آخوندی با مقایسه الگوی مصرف استاندارد جهانی آب در شبانه روز که ۱۳۰ لیتر است، نسبت به مصرف ۲۲۰ لیتر در شبانه روز در ایران عنوان کرد: باید الگوی مصرف را کاهش داده و شیوه زندگی را تغییر دهیم و این مهم نه تنها در مصرف شرب بلکه در کشاورزی و دیگر حوزه ها باید مدنظر باشد.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با اشاره به لزوم انتقال آب از دریای عمان به یزد تصریح کرد: استفاده از منابع مشترک یکی از گزینه های رویارویی با بحران آب است که در کنار گزینه های دیگر چون مطالعات علمی، اصلاح الگوی مصرف و … باید دیده شود.
 
سید حسین درجوش از فعالان حوزه آب و ایده پرداز پویش آب، صلح و مهرورزی به ارائه گزارش سفر نمایندگان سمن های محیط زیست استان به شهر ورزنه پرداخت و با اشاره به فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی کشورمان در موضوع آب، آن را نماد صلح و مهرورزی خواند
 
وی شرایط سخت کنونی را حاصل مدیریت های اشتباه سالیان اخیر دانست و تأکید کرد: مشکلات حال حاضر در زمینه آب در کشور، بیش از آنکه بیانگر مشکلات و اختلافات میان مردم باشد، حاصل مدیریت های اشتباهی است که تاکنون بوده است.
 
در ادامه نیز فعالان مدنی حوزه محیط زیست به بیان نظرات خود پرداخته و بر لزوم توجه به تبلیغات و اطلاع رسانی گسترده تر در خصوص گردهمایی های ماهانه، لزوم نگاه جامع به مقوله آب و در نظر گرفتن ابعاد مختلف و آگاهی بخشی و حساس کردن مردم نسبت به موضوعات محیط زیست تاکید داشتند.
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..