کمک ۱۴۰ میلیون تومانی خیرین یزدی در جشن حمایت از خانواده زندانیان

جشن «نسیم مهر» ویژه حمایت از خانواده زندانیان استان یزد با حضور مسئولان، نیکوکاران، اصحاب رسانه، گروه‌های هنری برجسته کشور و جمعی از خانواده زندانیان برگزار شد .

به گزارش یزدی نیوزدر این آیین باشکوه که به میزبانی اداره کل زندان‌ها و انجمن حمایت از زندانیان استان برگزار شد، خیرین یزدی ۱۴۰ میلیون تومان برای حمایت از خانواده نیازمند زندانیان کمک کردند . 

 
«رضا ذوالفعلی‌نژاد» مدیر کل زندان‌های استان یزد در ابتدای این مراسم، گفت: ۸۰ درصد زندانیان از سطح سواد پایینی برخوردار بوده و از نظر اقتصادی از قشر ضعیف جامعه به شمار می‌روند . 
 
وی خانواده را اولین نهاد اجتماعی دانست که افراد جامعه‌پذیری را در این نهاد می‌پذیرند، افزود: خانواده کارکردهای زیادی دارد، کارکردهای نظیر اجتماعی، زیستی، اقتصادی روانی و غیره که در هیچ نهاد اجتماعی دیگری از این گستردگی کارکردها برخوردار نیستند . 
 
وی با بیان این که جامعه سالم درگروی وجود خانواده سالم در آن جامعه است، عنوان کرد: اگر نهاد اجتماعی خانواده دچار اختلال شود قطعاً منجر به بروز اختلال در جامعه خواهد شد . 
 
نایب رئیس انجمن حمایت از زندانیان استان ادامه داد: در این میان افرادی هستند که بنا بر دلایلی مرتکب جرم شده و به زندان می‌افتند، بنابراین یکسری اختلال در خانواده‌های آنان ایجاد می‌شود که اولین اختلال ایجاد مسائل روحی و روانی برای فرد زندانی و خانواده وی است . 
 
ذوالفعلی‌نژاد با بیان این که انتقال یک فرد به زندان یک انتقال فیزیکی صرف نیست، اظهار کرد: این انتقال با خود آسیب‌هایی از بعد شخصیتی، حیثیتی و شغلی برای فرد زندانی و خانواده آنان به بار خواهد آورد و طبیعی است که وقتی یکی از ارکان اصلی خانواده دچار مشکل شود، خانواده متزلزل شده و برای اعضای خانواده مشکلاتی به وجود خواهد آورد . 
 
مدیر کل زندان‌های استان تصریح کرد: ۸۰ درصد زندانیان از سطح سواد پایینی برخوردار بوده و از نظر اقتصادی از قشر ضعیف جامعه به شمار می‌روند بنابراین آسیب‌های اجتماعی زمانی به وجود می‌آید که افراد مسکن مناسب، تغذیه مناسب نداشته باشند و از بهداشت و درمان کافی برخوردار نباشند، پس وجود این نواقص اعتیاد، سرقت و مسائل اخلاقی را به دنبال خود دارد . 
 
وی ادامه داد: فردی که مرتکب جرم شده باید مجازات را خود به تنهایی تحمل کند اما متاسفانه مجازات‌ها  به صورت غیر مستقیم بر دوش خانواده‌ها سنگینی می‌کند بنابراین باید مسئولان تمام تلاش خود را برای حمایت از این خانواده‌ها به کار بگیرند تا بار مجازات از دوش خانواده‌های زندانیان برداشته شود . 
 
ذوالفعلی‌نژاد در پایان تاکید کرد: همه ارکان جامعه از دولت تا نهادهای حمایتی و بخش خصوصی باید در حمایت از این قشر مظلوم تلاش کنند چرا که حمایت از این قشر در واقع در کاهش آسیب‌های اجتماعی این خانواده‌ها موثر است . 
 
«علی اکبر شمس» دادستان یزد نیز در جمع خانواده‌های زندانیان فلسفه تشکیل انجمن حمایت از زندانیان را حمایت از خانواده های مددجویان اعلام و اظهار کرد: هر چند وظیفه دستگاه قضا برخورد با متخلفان جامعه بوده و به ناچار افرادی را برای مجازات به زندان معرفی می‌کند اما حمایت از خانواده‌های آنان نیز از دغدغه‌های مسئولان قضایی کشور و استان است . 
 
وی در ادامه به ارائه گزارشی از اقدامات دادگستری یزد در یک سال اخیر پرداخت و گفت: این اقدامات در دو بخش صورت گرفته که یک بخش آن مربوط به داخل زندان بوده که از سال قبل که بنده مسئولیت دادستانی را پذیرفتم شیوه‌نامه‌ای را تدوین کردیم که رویکرد این شیوه‌نامه رویکرد فرهنگی و سوق دادن زندانیان به سمت فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و اشتغال و حرفه‌آموزی مختلف در زندان است . 
 
وی ادامه داد: در بخش دوم رسیدگی به خانواده‌های زندانیان است که رویکرد انجمن از حالت ایستایی به سمت تکامل و پویایی حرکت کرده و در بحث سرمایه گذاری و کسب درآمدهای مختلف در راستای  کمک به  خانواده زندانیان اقدامات بسیار خوبی در سال گذشته صورت گرفته و در آینده نیز برنامه های خوبی تدارک دیده شده است . 
 
شمس اشتغال‌زایی خانوده‌ها را از سیاست‌های اصلی انجمن حمایت بیان کرد و گفت: با توجه به محدودیت‌های منابع درآمدی کمک های نقدی به خانواده‌های زندانیان بسیار ناچیز است و کفاف زندگی آنان را نمی‌دهد بنابراین رویکردی در نظر گرفته شده است که به سمت اشتغال خانواده‌های زندانیان و خوکفائی آنان حرکت کنیم که هم مشکلات اشتغال آنان حل شده و هم کمک به معیشت آنان می شود . 
 
دادستان استان افزود: ۷۱۵ خانوار تحت پوشش انجمن قرار دارند که در سال گذشته توانستیم ۱۰۵ نفر را از سوی انجمن به مراکز کاریابی معرفی کنیم و در حدود ۵۰ نفر نیز توسط خود انجمن در کارگاه‌های خیاطی برای کارآموزی به کارگیری شدند . 
 
وی رویکرد دیگر این انجمن را پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی دانست و بیان کرد: در سال گذشته ۱۵۰ خانوار به بانک‌های عامل معرفی شدند . 
 
شمس پرداخت مستمری به خانواده‌های زندانیان را از دیگر اقدامات انجمن برشمرد و گفت: در سال گذشته ۸۱۰ میلیون تومان به صورت مستمری مستقیم، کمک هزینه‌های درمانی، تهیه وسایل منزل و هزینه تحصیلی فرزندان خانواده‌های زندانیان استان یزد پرداخت شده است . 
 
حجت الاسلام «رضا رستمی» مدیر کل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کشور که میهمان ویژه این مراسم بود نیز گفت: آمار نشان می‌دهد که حدود ۷۰ درصد از مددجویان زندان‌های کشور فاقد مسکن هستند که در زمان تحمل حبس، خانواده‌های آنها در کنار گرفتاری‌هایی که برای سرپرست خانواده بوجود آمده، فشارهای اقتصادی و اجتماعی را نیز بیش از پیش احساس می‌کنند . 
 
وی با اشاره به مشکلات خانواده‌های نیازمند زندانیان و همچنین آسیب‌های اجتماعی که این خانواده‌ها را تهدید می‌کند، افزود: توجه به خانواده زندانیان بحث بسیار جدی و مورد تاکید دکتر «جهانگیر» رییس سازمان زندان‌ها است که مرتباً نیز از کمیسیون اجتماعی کشور و مجلس شورای اسلامی پیگیر رسیدگی به مشکلات خانواده زندانیان هستند . 
 
وی اظهار کرد: انجمن حمایت از زندانیان علی‌رغم اقدامات خوب و ارزنده‌ای که در راستای جذب سرمایه برای حمایت از خانواده‌های نیازمند زندانیان انجام داده، پاسخگوی تمامی مشکلات آنها نیست . 
 
مدیر کل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کشور حضور شهردار و مسئولین استانی در این جشن باشکوه را ارزشمند عنوان کرد و ضمن قدردانی از مسئولان به دلیل حمایت از برنامه‌های اداره کل زندان های استان یزد، گفت: زمینه فعالیت‌های اقتصادی هر چه بیشتر توسط انجمن حمایت از زندانیان با نگاه سازنده خیرین و مسئولان و حمایت آنها صورت می‌پذیرد . 
 
حجت السلام رستمی با اشاره به آیات و روایات متعدد در خصوص انفاق و کمک کردن به نیازمندان بر لزوم حمایت از خانواده نیازمند زندانیان تاکید کرد . 
 
گفتنی است، اجرای گروه تواشیح کانون اصلاح و تربیت، پخش کلیپ از فعالیت‌های انجمن حمایت از خانواده‌های مددجویان و اجرای نمایش کمدی از دیگر بخش‌های این مراسم بود . 
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..