مدیر کل موزه‌های کشور :

افزایش ۱۵ درصدی بازدیدکنندگان موزه‌های کشور/ساخت موزه بزرگ یزد با مشارکت آلمانی‌ها

مدیر کل موزه‌ها و اموال منقول و تاریخی کشور با اشاره به رشد 15 درصدی بازدیدکنندگان موزه‌های کشور، اظهار کرد: لازمه پیشرفت بیشتر صنعت موزه‌داری در کشورمان بکارگیری دانش، تجربه و تکنولوژی کشورهای موفق در این زمینه است که ساخت موزه بزرگ یزد با مشارکت آلمانی‌ها نیز در همین راستا دنبال می‌شود.

به گزارش یزدی نیوزدکتر «محمدرضا کارگر» ، با اشاره به فعالیت ۶۰ موزه در کشورمان که در سال گذشته پذیرای ۲۲.۵ میلیون بازدیدکننده داخلی و خارجی بوده‌اند،‌ گفت: به طور میانگین ۱۵ درصد افزایش بازدید از موزه‌ها را در سال گذشه شاهد بودیم ولی این آمار با نسبتی غیریکسان در موزه‌ها توزیع و به ایجاد درآمد منجر شده است. 

 
وی با اشاره به بازدید بیش از ۱۰۰ میلیون بازدید‌کننده از موزه‌های کشور فرانسه به عنوان یکی از کشوهای پیشتاز صنعت موزه‌داری، عنوان کرد: از مجموع این تعداد بازدید‌کننده، رقم بسیار ناچیزی از آنها را مردم خود فرانسه شامل می‌شوند ولی خوشبختانه در کشور ایران، استقبال خوبی از سوی خود مردم کشورمان از موزه‌ها می‌شود.
 
کارگر افزود: البته با این وجود موزه‌های ایران از ظرفیت‌های بیشتری برخوردار هستند و باید تلاش کنیم تا هر ایرانی حداقل سالی یک مرتبه از موزه‌های کشور بازدید کنند که در این صورت آمار بازدیدکنندگان موزه‌ها با جمعیت کشورمان برابری خواهد کرد.
 
وی یکی از شاخص‌های مهم در ارزیابی عملکرد موزه‌ها را تعداد بازدیدکنندگان فعال آنها برشمرد و افزود: موزه باید بتواند در جامعه خود تاثیر بگذارد، بازدیدکننده فعال ایجاد کند و آموزش و انتقال مفاهیم داشته باشد. 
 
این مسئول ادامه داد: از طرفی بازدیدکننده فعال نیز فردی است که بی‌تفاوت و مانند یک ویزیتور از موزه نگذرد بلکه در حین بازدید، کنکاش، تفکر، تعمق و تبلیغ کند تا از این راه موزه‌ها مرزی میان بازدیدکننده‌های فعال و غیر‌فعال شوند. 
 
وی لازمه افزایش بازدید از موزه‌ها را منوط به ایجاد اتفاقاتی جدید در حوزه موزه‌داری دانست و افزود: موزه‌های کشورمان باید از این عنصر برای جذب بازدیدکنندگان بهره‌مند شوند که نمونه بارز آن را می‌تواند نمایشگاه موزه لوور در تهران نام برد.
 
کارگر در مورد علل بروز نبودن نسبی صنعت موزه‌داری در کشورمان نیز اظهار کرد: در واقع موزه‌داری علمی متشکل از سه بخش تجربه، علم و بکارگیری تکنولوژی است لذا در کشورهایی که پیشینه‌ی موزه‌داری بیشتری نسبت به کشورمان دارند، قطعاً تجربه بیشتر و پیشرفت و موفقیت بیشتری نیز وجود دارد هر چند که ایران نیز در حوزه موزه‌داری نسبت به سابقه ۸۰ ساله خود، جایگاه خوبی را داراست.
 
وی لازمه پیشرفت بیشتر در زمینه بروز شدن علم موزه‌داری را بکارگیری دانش، تجربه و تکنولوژی کشورهای موفق در این حوزه خواند و بیان کرد: موزه بزرگ یزد که با مشارکت سرمایه‌گذاران آلمانی در حال ساخت است نیز دقیقاً در همین مسیر دنبال می‌شود.
 
این مسئول برگزاری برنامه‌های مشترک با موزه‌های دیگر کشورها را نیز نوعی تعامل و تبادل علم و سرمایه در این حوزه برشمرد و گفت: برنامه‌های مشترک تهران با موزه لوور فرانسه در کشورمان منجر به بازدید ۱۳ هزار گردشگر داخلی و خارجی شد. 
 
وی با بیان این که تغییرات زیاد در حوزه موزه‌داری نیازمند سرمایه‌گذاری فراوانی است، گفت: با این وجود موزه‌های ایجاد شده در کشورمان از بالاترین استانداردهای موجود برخوردار هستند و موزه‌های قدیمی که با کیفیت پایین‌تری ایجاد شده‌اند نیز با ایجاد تحولاتی در بخش محتوایی آنها در حال به‌روز‌سازی هستند.
 
مدیر کل موزه‌های کشور که در حاشیه بازدید از اولین موزه خودروهای کلاسیک کشور در یزد به عنوان موزه برتر امسال کشور با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد، اظهار کرد: موزه خودروهای کلاسیک یزد نیز می‌تواند با آوردن اشیا و امکانات جدید مانند خودرو برخی افراد شاخص برای نمایش در این موزه، تحولی در این موزه ایجاد کند و حتی باعث جذب بازدیدکنندگان قبلی نیز شود. 
 
وی حفظ میراث معنوی و ناملموس در کشورمان را ضروری خواند و گفت: قطعاً ایجاد فضاهایی با نشاط و مطلوب باعث جذب گردشگران می‌شود و یزد به عنوان یکی از اهداف و مقاصد گردشگران ایران و جهان نیازمند چنین فضاهایی است.
 
کارگر در پایان با اشاره به این که یزد، شهری شناخته شده در جهان با جاذبه‌های مختلف است، ارتقای زیرساخت‌های اقامتی استاندارد، ایجاد فرهنگ توریست‌پذیری با همکاری و مشارکت همه نهاد‌ها، اهتمام به محیط زیست و بافت تاریخی شهر را از عوامل موثر در افزایش جذب گردشگران بیشتر به این شهر خواند.
 
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..