توصیه‌هایی برای کاهش بوی بد دهان در روزه‎‎داران

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به دلایل مشکل بوی دهان در بسیاری از روزه‏‏داران، روش‎‎هایی ساده برای کاهش بوی بد دهان را توصیه کرد.

به گزارش یزدی نیوز«سید کاظم کاظمینی»  با اشاره به بوی بد دهان به عنوان مشکلی بسیاری از روزه ‎‎ داران، اظهار کرد: از نظر طب سنتی افزایش گرمای معده باعث فساد اخلاط و مواد غذایی می ‎‎ شود، هر چند بخارات ناشی از اخلاط داخل معده مانند صفرا، عفونت لثه، دندان، ترشحات سینوس‏‏ها و عفونت‏‏های ریوی نیز عوامل ایجاد بوی بد دهان را تشکیل می ‎‎ دهند. 

 
وی افزود: البته این مشکل که در خارج از ماه رمضان نیز مشاهده می‏‏شود که ناشی از خالی بودن معده و گرسنگی شدید است. 
 
این متخصص طب ایرانی خاطرنشان کرد: در هنگام گرسنگی، بعد از چند ساعت مواد قندی بدن کاهش می‏‏یابد و  بدن برای تولید انرژی به چربی‏‏ها روی می‏‏آورد که باعث تولید کتون می‏‏شود که بوی آن از طرق تنفس خارج می‏‏شود. 
 
وی عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، پوسیدگی یا عفونت لثه‏‏ها را نیز عاملی موثر در ایجاد بوی بد دهان عنوان کرد و گفت: علاوه بر این از دیدگاه طب ایرانی، بیماری‏‏های گوارشی مانند ریفلاکس و بیماری های تنفسی نیز منجر به بوی بد دهان می‏‏شوند. 
 
این عضو هیات علمی دانشگاه از روش ‎‎ های پیشگیری از این مشکل را استفاده از مسواک زدن و نخ دندان بعد از سحری ذکر کرد و افزود: مصرف غذاهای بسیار داغ، تند و ادویه دار و دمنوش ‎‎ هایی مانند چای پررنگ منجر به از بین رفتن پرزهای چشایی دهان می‏‏شود و خشکی دهان و بوی بد بیشتری را به دنبال دارد. 
 
وی با اشاره به عدم مصرف غذاها و ترکیبات نفاخ به ویژه در افراد مبتلا به ریفلاکس  معده، بیان کرد: دراز کشیدن پس از صرف غذا و استعمال دخانیاتی مانند سیگار هم زمینه‏‏ساز بوی بد دهان هستند. از طرفی پرخوری و سریع غذاخوردن، مصرف نوشابه، دوغ و انواع نوشیدنی‏‏ها همراه غذا نیز می ‎‎ تواند منجر به این مشکل شود.
 
کاظمینی روش کاهش بوی بد دهان بدون هیچ علتی را با مصرف عرق ترنجبین قابل رفع دانست و گفت: به این منظور سه قاشق عرق ترنجبین در لیوان گلاب جوش ریخته با عسل شیرین کرده و یک ربع قبل از سحری صرف کنید.
 
وی افزود: بعد از سحری نیز مصرف یک استکان عرق نعناع و گلاب حرارت داده شده که با یک قاشق چایخوری بارهنگ مخلوط و با عسل شیرین شده است را مصرف کنید. 
 
این متخصص طب ایرانی خواب و استراحت مطابق قانون خواب در هر زمان را بعد از تخلیه معده نیز موثر دانست و بیان کرد: به موقع خوابیدن در شب‏‏ها و برای ایجاد خوابی آرام و راحت با استفاده از دمنوش گل گاوزبان، لیمو و گلاب قبل از خواب نیز در کاهش و رفع بوی بد دهان موثر خواهد بود. 
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..